W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (styczeń 2021 r.)

Temat 17. Regulacja nerwowo-hormonalna (VII). Układ dokrewny (część 1)

Nauczę się: wymieniać gruczoły dokrewne (przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i jajniki), wskazywać ich lokalizację i podawać hormony przez nie wydzielane.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Przeczytaj tekst „Współpraca układu nerwowego i hormonalnego". Wymień części mózgowia człowieka i opisz ich główne funkcje. Porównaj cechy odruchu bezwarunkowego i warunkowego. Poznaj hormony oraz przedstaw ich rolę (hormon wzrostu, tyroksyna, insulina, glukagon, adrenalina, testosteron, estrogeny, progesteron). 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 1. „Gruczoły dokrewne i hormony". Wymień gruczoły dokrewne i produkowane przez nie hormony; wskaż na schemacie lokalizację gruczołów dokrewnych; wyjaśnij na czym polega swoistość działania hormonów; opisz znaczenie hormonów w regulacji czynności życiowych organizmu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dowiedz się więcej o układzie dokrewnym – obejrzyj film na kanale TEDEd „Jak działają hormony?”. Pracuj pod kierunkiem nauczyciela. (autorka: Emma Bryce; materiał w języku angielskim tłumaczenie: Agnieszka Fijałkowska; ocena/recenzja Sylwia Gliniewicz).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Utrwal wiadomości. Wysłuchaj lekcji „Układ hormonalny” na kanale Szkoła z TVP.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w przygotowaniu lekcji: „Układ hormonalny” (źródło: platforma NeuroExpert; Encyklopedia neurofizjologii online udostępnia fachową wiedzę neurofizjologiczną).

Typ materiału: Tekst

Temat 18. Regulacja nerwowo-hormonalna (VII). Układ dokrewny (część 2)

Nauczę się: przedstawiać antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu; wyjaśniać, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów i leków hormonalnych.

  • Zapoznaj się z tekstem „Insulina i glukagon – związek idealny". Opisz za jakie przemiany węglowodanowe w organizmie są odpowiedzialne? (źródło: strona bibliotekadiabetyka.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dodatkowy „Insulina – hormon dający życie” Opisz/omów jak jest zbudowana insulina? Jak działa insulina? Wymień czynniki nasilające wydzielanie insuliny (autorka: Anita Rogowicz-Frontczak dr n. med.; serwis internetowy www.cukrzyca.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Dowiedz się więcej, co to jest glukagon. Co hamuje wydzielanie glukagonu? Jakie czynniki pobudzają wydzielanie glukagonu? Jakie są konsekwencje podwyższonego lub obniżonego poziomu glukagonu? Czy wiesz, kiedy glukagon może stanowić zestaw ratunkowy? (źródło: Medonet.pl). 

Typ materiału: Tekst

  • Wyjaśnij, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować środków lub leków hormonalnych? Przygotuj uzasadnienie na podstawie przykładowych odpowiedzi i dodatkowych materiałów udostępnionych przez nauczyciela online. (źródło: Serwis Brainly.pl; Serwis udostępnia informacje i materiały o charakterze edukacyjnym i naukowym, umożliwia wymianę informacji pomiędzy użytkownikami serwisu.).

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z tekstem dodatkowym „Leki wchodzą w interakcje. 10 wskazówek, jak ich uniknąć” (źródło: Wiktor Szczepaniak, zdrowie.pap.pl; Materiały informacyjne NFZ opracowane w ramach kampanii „Świadomy pacjent, skuteczna terapia” (we współpracy z Naczelną Izbą Lekarską i Naczelną Izbą Aptekarską). 

Typ materiału: Tekst​​​​

Temat 19. Regulacja nerwowo-hormonalna (VII). Układ nerwowy (część 1)

Nauczę się rozpoznawać elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego oraz określać ich funkcje; porównywać rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Budowa układu nerwowego” (część 1) oraz „Komórki nerwowe i nerwy” (część 2). Omów strukturalny i czynnościowy podział układu nerwowego. Wyjaśnij, na czym polega przewodzenie impulsów nerwowych. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj materiał filmowy „Biologia – ośrodkowy układ nerwowy". Uzupełnij wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego. (źródło: Kujawsko-Pomorska e-Szkoła, prowadzi Julia Idziak). 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale Khan Academy „Anatomia neuronu", stworzone przez Sal Khan. Zrozumiesz funkcjonowanie sieci neuronalnych.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał uzupełniający dla nauczyciela do wykorzystania w przygotowaniu lekcji o układzie nerwowym: prezentacja „Człowiek – układ nerwowy, zmysły, odruchy” (źródło: Paweł Strumiłło Zakład Elektroniki Medycznej Politechnika Łódzka). 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 20. Regulacja nerwowo-hormonalna (VII). Układ nerwowy (część 2)

Dowiem się jak przewodzone są impulsy przez synapsy. Opiszę łuk odruchowy i wymienię rodzaje odruchów. Przedstawię sposoby radzenia sobie ze stresem. Uzasadnię znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Przedstawię negatywy wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego niektórych substancji psychoaktywnych.

  • Przeczytaj tekst „Przewodzenie impulsu przez synapsy” oraz „Rodzaje i rola odruchów” (źródło: wydawnictwo WIKING). Dowiedz się, jak układ nerwowy kontroluje i koordynuje pracę narządów wewnętrznych. Wyjaśnij pojęcie odruchu, podaj jakie są ich rodzaje i wymień różnice między nimi. 8. Podaj po pięć przykładów odruchów bezwarunkowych i warunkowych. 9. Opisz budowę prostego łuku odruchowego. Wyjaśnij pojęcia „receptor” i „efektor”. Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Tekst

  • Materiał pomocniczy dla nauczyciela (źródło: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.).

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst „Jakość snu a jego wpływ na układ nerwowy” (autor: Katarzyna Redmerska, ForumNeurologiczne.pl). Odpowiedz na pytania: Czym jest sen? Jakie są zasady higieny snu. Jakie są skutki bezsenności? Na czym polega profilaktyka układu nerwowego?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z tekstem „Niepokój i gorszy nastrój symptomem koronawirusa? „Może atakować centralny układ nerwowy". (źródło: University of Cincinnati College of Medicine, USA, prof. Ahmad Sedaghat), Zapoznaj się z innymi źródłami informacji, podejmij dyskusję na forum, pod kierunkiem nauczyciela. 

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}