W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Biologia jako nauka o życiu. Organizacja i chemizm życia.

Wiem, czym zajmuje się biologia. Przedstawię hierarchiczną organizację budowy organizmów. Wymienię najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów. Wymienię podstawowe grupy związków chemicznych występujące w organizmach (białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, woda, sole mineralne, witaminy) oraz dowiem się o ich funkcjach.

  • Zapoznaj się z materiałem edukacyjnym wprowadzającym do lekcji „Biologia jako nauka o życiu”. Podaj definicję biologii oraz wymień podstawowe czynności życiowe organizmu. Wykonaj samodzielnie test – sprawdź wiedzę na temat organizacji, budowy i funkcjonowania organizmów żywych.

Typ materiału: Materiał z testem 

  • Posługując się schematem „Hierarchiczna budowa organizmu człowieka”, stanowiącym część 1 materiału „Struktura organizmu” do lekcji z Epodręcznika, spróbuj wyjaśnić, co to znaczy, że organizm ma budowę hierarchiczną. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika – część 1 „Komórki tworzą organizm” oraz część 2 „Organizacja przestrzenna komórki”. Dowiedz się, czym jest komórka, jakie są rodzaje komórek, z jakich elementów się składają, czym różni się komórka roślinna od zwierzęcej.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z dodatkowym materiałem multimedialnym – filmem „Komórka” (15:55), który pozwoli utrwalić/poszerzyć wiedzę o różnicach w budowie komórki roślinnej, zwierzęcej. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  •  Poznaj chemiczną budowę organizmów. Wymień przykłady pierwiastków budujących organizmy.  Wyjaśnij, dlaczego węgiel i woda są tak ważne dla życia. Spróbuj wykazać związek między budową chemiczną i właściwościami węglowodanów, białek, tłuszczów i kwasów nukleinowych, a ich funkcją biologiczną.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wysłuchaj nagrania „Skład chemiczny i budowa komórki”. Na nagraniu usłyszysz m.in. o składzie chemicznym organizmów żywych, związkach nieorganicznych, białkach, węglowodanach, tłuszczowcach, kwasach nukleinowych i witaminach. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 2. Poznawanie świata organizmów. Doświadczenie i obserwacja jako źródła wiedzy biologicznej

Poznam świat organizmów poprzez doświadczenia i obserwacje biologiczne. Dowiem się jak planować, prowadzić i dokumentować obserwację biologiczną oraz formułować wnioski na podstawie wyników obserwacji i doświadczeń. Poznam budowę mikroskopu i przygotuję się do mikroskopowania. Dowiem się, jak przyrządy optyczne poszerzają możliwości prowadzenia obserwacji stanowiących podstawową metodę badawczą w biologii. Wykonam obserwację preparatu pod lupą stereoskopową i/lub pod mikroskopem.

  • Wymień źródła wiedzy biologicznej. Opisz/omów etapy planowania obserwacji biologicznej i eksperymentu biologicznego.  

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Podaj przykłady zastosowania przyrządów optycznych: lupy stereoskopowej oraz mikroskopu. Zgodnie ze wskazówkami nauczyciela przygotuj preparat mikroskopowy do obserwacji mikroskopowej. Wykonaj i udokumentuj obserwację preparatu pod lupą stereoskopową i/lub pod mikroskopem.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}