W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Chemia (grudzień 2020 r.)

Temat 13. Inne sposoby otrzymywania soli. Reakcje strąceniowe

Poznam sposoby otrzymywania soli w wyniku reakcji: kwasów z wodorotlenkami, kwasów z niektórymi metalami, bezpośrednio z pierwiastków chemicznych oraz w wyniku reakcji węglanów z niektórymi kwasami. Dowiem się, jak zapisywać równania reakcji otrzymania soli.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika na temat reakcji tlenków z kwasami i zasadami.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika, aby dowiedzieć się w jaki sposób można otrzymać sól w reakcji kwasów z metalami.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika o wytrącaniu osadów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „otrzymywanie soli trudnorozpuszczalnych na kanale „PCEN Rzeszów", który powstał w ramach projektu „Z matematyką przez świat. W poszukiwaniu nowych metod nauczania matematyki i przedmiotów pokrewnych”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Doświadczenie 8.6” opublikowany na kanale Oficyny Pazdro i poznaj działanie kwasu solnego na cynk i miedź. Zaprojektuj podobne doświadczenie otrzymania soli w reakcji kwasu z metalem.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 14. Zastosowanie soli. Podsumowanie wiadomości o solach

Nauczę się rozpoznawać sole znajdujące się w powszechnym zastosowaniu i oceniać ich pływ na środowisko. Dowiem się, jak charakteryzować najważniejsze sole amonowe. Utrwalę informacje o solach.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika na temat zastosowania soli i ich wpływu na środowisko przyrodnicze.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film animowany „Eutrofizacja” zrealizowany przez To Do Mediadla Centrum Edukacji Ekologicznej Jastrzębskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji S.A., aby zrozumieć czym jest eutrofizacja i w jaki sposób użycie soli wpływa na zachodzenie tego procesu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Proszek do pieczenia” na kanale „pinnowacyjny", aby dowiedzieć się, jakie właściwości wpływają na zastosowanie wodorowęglanu sodu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Sole i uroda, czyli o zastosowaniu soli w przemyśle kosmetycznym.", aby dowiedzieć się więcej o zastosowaniu soli.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Czy potrzebne są nam sole amonowe”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją podsumowującą z Epodręcznika, aby utrwalić informacje o solach. Wykonaj test sprawdzający.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 15. Reakcje utleniania – redukcji: stopień utlenienia pierwiastków

Poznam definicję pojęcia „stopień utlenienia”. Dowiem się, jak określać stopień utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Jak definiujemy stopień utlenienia i w jakim celu?”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj „Krótki film o elektroujemności” na Kanale KhanAcademyPoPolsku wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Utlenianie i redukcja” na portalu Khan Academy, aby poznać podstawy określania stopnia utlenienia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Reguły dotyczące stopni utleniania – układ okresowy” na Kanale KhanAcademyPoPolsku wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Przykład ustalania stopnia utlenienia” na kanale Khan Academy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Nietypowe stopnie utlenienia tlenu” na portalu Khan Academy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pojęcia stopnia utlenienia, przeczytaj rozdział 1.2 książki „Stopień utlenienia atomów (C, N, O, S i P) w związkach organicznych oraz reakcje utleniania-redukcji w chemii organicznej i biochemii”. (materiał dodatkowy, dla zainteresowanych)

Typ materiału: Tekst

Temat 16. Reakcje utleniania – redukcji

Poznam pojęcia: utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja. Dowiem się, jak obliczać stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku chemicznego. Nauczę się dobierać współczynniki stechiometryczne w schematach reakcji utleniania-redukcji stosując zasady bilansu elektronowego.

  • Przeczytaj artykuł „Utlenianie i redukcja, czyli reakcje redoks” na portalu Khan Academy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Wprowadzenie do reakcji utleniania i redukcji metoda bilansu elektronowego” na kanale KhanAcademyPoPolsku wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Wprowadzenie do utleniania i redukcji” na kanale KhanAcademyPoPolsku wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Reakcja redox z żelazem” na kanale KhanAcademyPoPolsku, aby dowiedzieć się jak dobrać współczynniki metodą bilansu elektronowego w reakcji żelaza z kwasem chlorowodorowy .Film wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Utleniacze i reduktory” na kanale KhanAcademyPoPolsku wykonany na zlecenie Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}