W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Chemia (styczeń 2021 r.)

Lekcja 17.Temat: Metody otrzymywania soli

Nauczę się opisywać za pomocą równań otrzymywanie soli w reakcji niektórych tlenków metali z kwasami oraz niektórych tlenków niemetali z zasadami. Dowiem się, w jakich reakcjach możemy otrzymać sole kwasów beztlenowych i tlenowych oraz jak otrzymujemy sole rozpuszczalne, a jak sole nierozpuszczalne. Nauczę się korzystania z tabeli rozpuszczalności.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika o reakcjach tlenków z kwasami i zasadami.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika „Inne metody otrzymywania soli”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Otrzymywanie soli kwasów beztlenowych #5 [ Sole ]„ na kanale „Pi–stacja Chemia”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Otrzymywanie soli kwasów tlenowych #6 [ Sole ]„ na kanale „Pi–stacja Chemia”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Aby zobaczyć jak przebiega synteza siarczku glinu z glinu i siarki obejrzyj doświadczenie przedstawione na filmie „Synteza siarczku glinu Al2S3 z glinu i siarki – Doświadczenie 3.2” opublikowanym na portalu Oficyny Edukacyjnej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Wypieranie miedzi z roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) – Doświadczenie 8.8” opublikowany na portalu Oficyny Edukacyjnej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 18. Reakcja strąceniowa

Dowiem się, na czym polega reakcja strąceniowa. Nauczę się przewidywać, czy w wyniku zmieszania roztworów substancji wytrąci się związek trudnorozpuszczalny.
 Nauczę się przedstawiać równania reakcji strącania za pomocą zapisów cząsteczkowych, jonowych pełnych i jonowych skróconych.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika na temat wytrącania osadów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Reakcje strąceniowe #7 [ Sole ]” na kanale „Pi–stacja Chemia”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Reakcja jodku potasu KI z azotanem(V) rtęci(II) Hg(NO3)2 ... – Doświadczenie 3.1” opublikowany na portalu Oficyny Edukacyjnej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się jakim reakcją mogą ulegać osady, obejrzyj film „Reakcje strącania osadów” na Portalu Popularnonaukowym Biomist. (materiał dodatkowy, dla zainteresowanych).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 19. Porównanie właściwości i zastosowań soli

Nauczę się rozpoznawać sole znajdujące się w powszechnym użytku i oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze. Utrwalę wiadomości o solach.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika o zastosowaniu soli i ich wpływie na środowisko.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykułu „Barwienie płomienia palnika” opublikowany w magazynie Młody Technik. Materiał dodatkowy, dla zainteresowanych.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu soli, zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Sole i uroda, czyli o zastosowaniu soli w przemyśle kosmetycznym.”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach i zastosowaniach chloru i chlorków, zapoznaj się z artykułem „Te, które tworzą sole – Chlor” opublikowany w magazynie „Młody Technik”.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach i zastosowaniach fluoru i fluorków, zapoznaj się z artykułem „Te, które tworzą sole – Fluorowce i fluor” opublikowany w magazynie „Młody Technik”.

Typ materiału: Tekst

  • Utrwal swoją wiedzę o solach czytając lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 20. Naturalne źródła węglowodorów

Dowiem się, czym charakteryzują się węglowodory i jakie są ich naturalne źródła. Poznam podział węglowodorów na nasycone i nienasycone.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Naturalne źródła węglowodorów”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Węglowodory #1 [ Węglowodory ]” na kanale „Pi–stacja Chemia”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Nafta i gaz – jak to się zaczęło...” na kanale „Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o.”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz, obejrzyj film „Skąd gaz ma energię?” na kanale popularnonaukowym „Nauka. To lubię”. Materiał dodatkowy, dla zainteresowanych.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}