W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fizyka (styczeń 2021 r.)

Temat 15. Ultradźwięki i infradźwięki

Na tej lekcji utrwalę definicje fal ultradźwiękowych i infradźwiękowych. Nauczę się wymieniać przykłady źródeł tych fal w naturze oraz poznam ich zastosowania.

  • Przeczytaj uważnie materiał o infradźwiękach i ultradźwiękach. Zwróć uwagę na właściwości i źródła ich powstawania. Rozwiąż zadania podsumowujące 1 i 2. Jeśli zainteresował Cię temat, to dodatkowo wykonaj polecenia 1.1 i 1.2 z pracy domowej.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie Fizykon.org: Dźwięki niesłyszalne przez człowieka, czyli ultra– i infradźwięki.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst o ultradźwiękach na stronie Fizykon.org. Poznaj przykłady mechanicznych źródeł ultradźwięków oraz zastosowania ultradźwięków.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych: Czy możemy widzieć za pomocą dźwięku? Obejrzyj film na kanale „emce□” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 16. Ruch drgający i fale – podsumowanie wiadomości i zadania

Na tej lekcji nauczę się stosować do obliczeń zależności między okresem, częstotliwością, długością i prędkością fali. Powtórzę wiadomości o ruchu drgającym i falach oraz poćwiczę rozwiązywanie zadań.

  • Przeczytaj uważnie przykłady 1, 2 i 3. Dowiedz się, jak stosować do obliczeń zależności między okresem, częstotliwością, długością i prędkością fali. Rozwiąż zadania z pracy domowej.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie wiadomości o ruchu drgającym i falach. Następnie rozwiąż ćwiczenia 2, 4, 5, 6, 10 i 13.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Rozwiąż ćwiczenia 1, 2 oraz polecenie 1.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 17. Światło i dźwięk

Dowiem się, jaka jest prędkość dźwięku w powietrzu oraz w innych ośrodkach.

  • Przeczytaj uważnie materiał o prędkości dźwięku i światła. Dowiedz się, dlaczego podczas burzy najpierw widzimy błysk pioruna, a dopiero potem słyszymy grzmot towarzyszący wyładowaniu. Wykonaj polecenie 2.1 i rozwiąż ćwiczenia 1–4.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie Fizykon.org. Dowiedz się z jaką prędkością rozchodzi się dźwięk w różnych ośrodkach.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale „JASNA STRONA” o człowieku, który jako pierwszy przekroczył barierę dźwięku.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „SciFun” o prędkości rozchodzenia się dźwięku, przekraczaniu bariery dźwięku i fali uderzeniowej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 18. Źródła światła

Na tej lekcji dowiem się skąd bierze się światło. Nauczę się rozróżniać naturalne i sztuczne źródła światła oraz wymieniać ich przykłady. Dowiem się, w jaki sposób powstaje cień i półcień.

  • Przeczytaj uważnie materiał o źródłach światła. Dowiedz się, jak dzielimy źródła światła i poznaj przykłady. Dowiedz się, jak powstaje cień i co to jest zjawisko półcienia. Wykonaj zadania podsumowujące lekcję.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale „Fizyka od Podstaw”. Autor opowiada o zjawisku cienia i półcienia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jak działają źródła światła sztucznego? Obejrzyj film na kanale „Politechnika Łódzka Lodz University of Technology” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}