W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (grudzień 2020 r.)

Temat 13. Republika rzymska – państwo obywateli. Początki Rzymu

Poznam legendarne i historyczne początki Rzymu. Dowiem się, kim byli Latynowie i Etruskowie.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale YouTube „Historia nie jest nudna” i poznaj opowieść historyka o początkach Rzymu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli szukasz bardziej szczegółowych informacji o początkach Rzymu, to odwiedź stronę Imperium Romanum.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli potrzebujesz powtórzyć wiedzę o początkach Rzymu, zapoznaj się z notatką na portalu Edukator.

Typ materiału: Tekst

Temat 14. Republika rzymska – państwo obywateli. Instytucje republikańskie

Zapoznam się z organizacją polityczną i społeczną republiki rzymskiej.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł z portalu Imperium Romanum i zapoznaj się z obowiązkami rzymskich urzędników. Określ, czemu miał służyć cursus honorum i dlaczego powoływano aż dwóch konsulów.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł z portalu Historykon i powtórz swoją wiedzę o rzymskich urzędach.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł z portalu Imperium Romanum i zapoznaj się z sylwetką Cyncynata. Zastanów się, dlaczego po rewolucji amerykańskiej utworzono Towarzystwo Cyncynatów, które uhonorowało m.in. Tadeusza Kościuszkę Orderem Cyncynata. Pracując w grupach zastanów się, czy Lord Acton miał rację, gdy stwierdził „władza korumpuje, a władza absolutna korumpuje absolutnie”? Odnieś to zdanie do innych znanych ci postaci starożytnego Rzymu np. Cezara i Nerona.

Typ materiału: Tekst

Temat 15. Od osady do imperium. Podboje starożytnego Rzymu

Dowiem się, jakie były motywacje rzymskich podbojów. Poznam ich przebieg – ze szczególnym uwzględnieniem wojen punickich.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł ze strony Imperium Romanum i poznaj przebieg rzymskich podbojów.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na Khan Academy i poznaj przebieg wojen punickich.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 16. Kryzys republiki rzymskiej

Zapoznam się z przebiegiem kryzysu republiki rzymskiej. Dowiem się, jakie były motywacje i los reform Grakchów, poznam karierę Sulli i zrozumiem, dlaczego doszło do ustanowienia jedynowładztwa. Zapoznam się z sylwetką obrońcy republiki i najwybitniejszego mówcy starożytności – Cycerona.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj fragment pt. „Kryzys republiki” z portalu Imperium Romanum.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z sylwetką Cycerona. Przypomnij sobie inne sytuacje, gdy jedna mowa zmieniła bieg dziejów.

Typ materiału: Tekst

  • Wysłuchaj fragmentu wstępu do „Listów do Attyka” Cycerona na kanale YouTube „Biblioteki Antycznej”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}