W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia i społeczeństwo (styczeń 2021 r.)

Temat 17. Początki unii polsko-litewskiej

Poznam relacje między Królestwem Polskim a Litwą przed zawarciem unii. Dowiem się, jakie były motywacje przywódców sąsiednich państw, by połączyć siły pod berłem jednej dynastii.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj dokument unii krewskiej i wysłuchaj opowieści dr Magdaleny Łanuszki.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozmowę Wojciecha Kozłowskiego z prof. Marią Koczerską na temat unii w Krewie.

Typ materiału: Tekst

  • Wysłuchaj fragmentu wypowiedzi prof. Grzegorza Myśliwskiego na temat unii w Krewie.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałami źródłowymi na stronie Włącz Polskę. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

Temat 18. Konflikt z zakonem krzyżackim

Poznam przyczyny konfliktu z zakonem krzyżackim, ze szczególnym naciskiem na bitwę pod Grunwaldem. Dowiem się, czy wiktoria grunwaldzka została odpowiednio wykorzystana i zrozumiem ideologiczne i dyplomatyczne podłoże sporu.

  • Przeczytaj artykuł z encyklopedii PWN i poznaj podstawowe informacje o Zakonie Krzyżackim.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na YouTube i poszerz swoją wiedzę o początkach Zakonu Krzyżackiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł z portalu ciekawowskihistoryczne.pl i poszerz swoją wiedzę o sprowadzeniu Krzyżaków do Polski.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia. Dowiedz się, jak doszło do Wielkiej Wojny z Zakonem i jaki był jej przebieg.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych. Obejrzyj współczesną rekonstrukcję bitwy pod Grunwaldem.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj rozmowy Katarzyny Kobyleckiej z prof. Igorem Kąkolewskim i dowiedz się, czy wiktoria grunwaldzka została odpowiednio wykorzystana.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj rękopis „Banderia Prutenorum” Jana Długosza, który przedstawił podobizny chorągwi krzyżackich. Postaraj się ustalić, jak potoczyły się losy oryginalnych chorągwi zdobytych pod Grunwaldem.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj audycji Małgorzaty Raczyńskiej-Weinsberg, która rozmawiała z prof. Tomaszem Jasińskim, prof. Markiem Barańskim oraz p. Jarosławem Struczyńskim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj o życiu i ideach Pawła Włodkowica, który reprezentował interesy Polski i Litwy na Soborze w Konstancji.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj fragmenty pism Pawła Włodkowica na temat tolerancji, wojen sprawiedliwych i niesprawiedliwych oraz konfliktu z zakonem krzyżackim.

Typ materiału: Tekst

Temat 19. Szlachta polska i jej przywileje

Poznam proces kształtowania przywilejów szlacheckich i odrębności szlachty jako stanu.

  • Zapoznaj się z fragmentem lekcji z Epodręcznika poświęconym szlachcie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z fragmentem lekcji z Epodręcznika poświęconym szlachcie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Odwiedź stronę Narodowego Centrum Kultury i poznaj etymologię słowa szlachta.

Typ materiału: Tekst

  • Odwiedź stronę historia.org.pl i zapoznaj się z tabelką przedstawiają chronologiczną rozbudowę przywilejów szlacheckich.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałami źródłowymi na stronie Włącz Polskę i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Wysłuchaj audycji Doroty Truszczak, która rozmawiała z prof. Andrzejem Nowakiem na temat szlachty polskiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Odwiedź portal Histmag i przeczytaj artykuł Łukasza Koremby na temat przywilejów szlacheckich.

Typ materiału: Tekst

Temat 20. Demokracja szlachecka

Dowiem się, jak rycerstwo i szlachta stopniowo uzyskiwały przywileje, poznam funkcjonowanie systemu stanowego w Polsce. Przeanalizuję, jak ewoluował polski ustrój. Zrozumiem działanie sejmu walnego i sejmików szlacheckich.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wysłuchaj wypowiedzi prof. Grzegorza Myśliwskiego na temat początków demokracji szlacheckiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Wojciecha Kalwata na stronie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i dowiedz się, o czym szlachta deliberowała na sejmikach.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj współczesną rekonstrukcję obrad sejmiku szlacheckiego. Zwróć uwagę na rolę retoryki w kształtowaniu polityki.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Anny Kalinowskiej na stronie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i poznaj organizację sejmu w XVI wieku.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z przedstawieniem sejmu polskiego za czasów Aleksandra Jagiellończyka w Statucie Łaskiego.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Porównaj przedstawienie sejmu ze Statutu Łaskiego z miedziorytem z czasów Jana III Sobieskiego. Wskaż elementy wspólne i różnice w przekazie.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj audycji Hanny Marii Gizy z udziałem dr. Adama Moniuszki i prof. Grzegorza Myśliwskiego na temat historii parlamentaryzmu polskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}