W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (październik 2020 r.)

Temat 5. Królestwo Polskie

Będę umiał / umiała omówić ustrój polityczny i zakres autonomii Królestwa Polskiego oraz wskazać na mapie granice Kongresówki i porównać je z granicami Księstwa Warszawskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Królestwo Polskie (1815-1830) – konstytucja i funkcjonowanie”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj podsumowanie materiału z portalu Historia na 6-tkę.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i posłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia „Powstanie Królestwa Kongresowego”, w którym w  audycji Andrzeja Sowy i Wojciecha Dmochowskiego o Królestwie Kongresowym opowiada prof. Jarosław Czubaty.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz materiał Telewizji Republika „Kalendarz Historyczny Królestwo Polskie – złudne nadzieje na niepodległość”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 6. Powstanie listopadowe

Będę umiał / umiała omówić przebieg powstania listopadowego, wymienić ważniejsze bitwy. Zastanowię się nad oceną postawy naczelnych wodzów.

  • Przeczytaj fragmenty lekcji z Epodręcznika „Bić się w powstaniu listopadowym” oraz  „Represje po powstaniu listopadowym”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji  „Powstanie listopadowe 1830-1831 r.”

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj artykuł na portalu dzieje.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz materiał na kanale Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz film „Chopin i Chłopicki. Dwie wizje powstania listopadowego” przygotowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i posłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 7. Wielka Emigracja – kultura polska XIXI wieku na emigracji

Poznam Polaków, którzy w XIX wieku  zdobyli światową sławę i uznanie.

  • Przeczytaj lekcję z Epodrecznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji – „Wielka Emigracja i konspiracja w kraju po powstaniu listopadowym”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj kartę pracy.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Zobacz przygotowany przez Muzeum Pana Tadeusza Ossolineum film „Wielka Emigracja”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 8. Postawy Polaków pod zaborami

Poznam sposoby walki z rusyfikacją i germanizacją zaborców. Poznam pojęcia: trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł i posłuchaj audycji radiowej o Strajku dzieci z Wrześni.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł i posłuchaj audycji z anegdotami dotyczącymi Michała Drzymały.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Codzienność Polaków pod zaborami”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj krótkie podsumowanie tematu na stronie lekcjehistorii.pl

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Stefana Szczepełka w Rzeczpospolitej „Sport pod zaborami: Pokrzepienie dla serc i ramion”.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz krótki, zabawny film „Się działo! Przewodnik po dziejach Polski – cz. III. XIX wiek„ na kanale prowadzonym przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}