W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Na tropie przeszłości. Jak wygląda praca historyka

Dowiem się, co robi historyk, aby poznać przeszłość. Zrozumiem pojęcie „historia”. Dowiem się, z jakich etapów składa się praca historyka. Zrozumiem pojęcie „źródło historyczne” oraz poznam nauki pomocnicze historii.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Historia nie jest nudna” na YouTube, w którym historyk opisuje czym są źródła historyczne.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej”, w którym historyk opisuje jak wygląda praca ze źródłami historycznymi.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie”, w którym historyk opisuje różne typy źródeł historycznych.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału Numizmatyka na YouTube, w którym historyk opisuje wkład numizmatyki w poznanie przeszłości.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z tekstem, w którym przedstawiono typologię źródeł oraz pokazano jak wykorzystać różne materiały dla pogłębienia krytyki źródłowej.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z Kodeksem Zamojskim, który zawiera najstarszy rękopis Kroniki Galla Anonima, omówionej w lekcji z Epodręcznika.

Typ: Źródło historyczne

Temat 2. Prehistoria

Dowiem się jak przebiegała ewolucja hominidów, poznam warunki życia praludzi oraz zrozumiem na czym polegała rewolucja neolityczna.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po jaskiniach Chauvet-Pont d'Arc i Lascaux. Zastanów się jaką rolę pełnić mogły malowidła naskalne.

Typ materiału: Materiał multimedialny 1

Typ materiału: Materiał multimedialny 2

  • Zapoznaj się z projektem Chauvet w Google Arts & Culture. Zastanów się, dlaczego Pablo Picasso zobaczywszy sztukę naskalną stwierdził „Wymyślili wszystko!”. Dlaczego w sztuce naskalnej dominowały przedstawienia zwierząt?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 3. Cywilizacje Mezopotamii

Dowiem się, jakie były przyczyny wykształcenia wielkich cywilizacji między Tygrysem a Eufratem. Poznam strukturę społeczną Sumerów, Babilończyków i Asyryjczyków. Dowiem się, jaki wpływ na rozwój cywilizacji miało pojawienie się pisma.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją z Khan Academy. Zastanów się nad związkami między cywilizacją starożytnej Mezopotamii a wydarzeniami opisanymi w Biblii.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Zwróć uwagę na zastosowanie pisma klinowego wśród Sumerów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po British Museum i zapoznaj się z zabytkami ze starożytnej Mezopotamii. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Starożytny Egipt

Dowiem się, jak nad Nilem powstało jedno z najpotężniejszych państw starożytnej cywilizacji. Zwrócę uwagę na osiągnięcia architektoniczne i życie religijne dawnych Egipcjan.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wyrusz na wirtualną wycieczkę po zabytkach starożytnego Egiptu. Czemu służyć miała budowa piramid, jaki był ich związek z kultem solarnym?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł i wysłuchaj rozmowy Katarzyny Kobyleckiej z prof. Karolem Myśliwcem. Jak doszło do odszyfrowania hieroglifów i dlaczego kamień z Rosetty był tak istotny?

Typ materiału: Tekst, materiał multimedialny

  • Zobacz trójwymiarowy model Kamienia z Rosetty. Czy jesteś w stanie wyszukać imię Ptolemeusza, o którym w audycji mówił prof. Karol Myśliwiec?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Pobierz aplikację Civilisations AR i obejrzyj egipską mumię przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości.

Typ materiału: Materiał multimedialny
Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}