W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Wielkie Odkrycia geograficzne 

Poznam wielkich podróżników i najważniejsze odkrycia geograficzne. Zrozumiem, dlaczego poszukiwano nowych szlaków handlowych.  

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zapamiętaj nazwiska podróżników i odkrywców.

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  • Zobacz krótki film z kanału ABC Nauki. Odpowiedz na pytania – jak nazywał się nowy typ statku, który umożliwił dalekie podróże i kto finansował wyprawy. Dowiedz się, który z podróżników dowiódł, że Ziemia jest kulą.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj podsumowanie najważniejszych faktów ze strony e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę o kolonizacji, obejrzyj film z kanału Światowa historia – „Kolonizacja Ameryki, Azji i Afryki w pigułce”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł poszerzający wiedzę. Co było powodem odkrywania nowych lądów?

Typ materiału: Tekst

Temat 2. Renesans w Europie – nowa wizja świata

Dowiem się, czym był humanizm i jakie przyświecały mu idee. Poznam najwybitniejszych humanistów. 

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zastanów się, co zmienił wynalazek Gutenberga. Jak myślisz, jakie były ideały renesansu? 

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  • Przeczytaj krótkie biografie ludzi renesansu. Wybierz jedną postać i naucz się o niej opowiadać. 

Typ materiału: Tekst

  • Pobaw się mapą mentalną przygotowaną przez GWO. 

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne 

  • Jeśli potrzebujesz utrwalenia materiału – przeczytaj podsumowanie notatki z lekcji z portalu www.e-historia.com.

Typ materiału: Tekst

  • Renesans – powrót do starożytności – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 3. Reformacja

Dowiem się, dlaczego Marcin Luter napisał 95 tez. Poznam różnice między katolicyzmem, luteranizmem, kalwinizmem i anglikanizmem.

  •  Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – wynotuj najważniejsze zasady luteranizmu, kalwinizmu i anglikanizmu. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz wykład o reformacji z kanału Edudu tv. Zanotuj przyczyny kryzysu kościoła. Wyjaśnij pojęcia nepotyzm i symonia. Co oznaczała sentencja – czyja władza, tego religia? 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł o przyczynach reformacji.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji – autor Przemysław Sztwiertnia, nauczyciel historii w SP nr 2 w Ustroniu.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Reformacja w Europie – karta pracy.

Typ materiału: Karta pracy

  • Zobacz podsumowanie materiału na portalu www.e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznam się z tablicami edukacyjnymi.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją wiedzę.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 4. Demokracja szlachecka

Dowiem się, kogo nazywano szlachtą, jakie były przywileje i obowiązki szlachcica. 

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Zapamiętaj jakie były przywileje i obowiązki szlacheckie. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz film „Sejm” na kanale Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii. Czym był sejm walny? Kto go tworzył? Kto tworzył sejm a kto senat? Jak był wybierany król? 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz film „Szlachta w Rzeczpospolitej Obojga Narodów” na kanale Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii. Dowiem się, jak wyglądał podział społeczny w dawnej Polsce. Kim był hetman? Co oznaczają pojęcia: nietykalność osobista, pospolite ruszenie, gołota, szlachta zagrodowa, magnaci? 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz Magdaleny Podobas.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

 

{"register":{"columns":[]}}