Powrót

Historia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Kongres wiedeński

Dowiem się czym była tęsknota za starym ładem, jakie państwa tworzyły Święte Przymierze i jakie były skutki kongresu wiedeńskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika - zwróć uwagę na trzy zasady kongresu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Zobacz odcinek Kalendarza historycznego z Telewizji Republika. Z wypowiedzi. Przyjrzyj się mapie Europy z nowym podziałem politycznym i i postaraj się zapamiętać najważniejsze zmiany.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli potrzebujesz utrwalenia materiału zobacz lekcję na kanale A plus na YouTube. Dlaczego mówiono o tańczącym kongresie? Kto podejmował decyzje podczas Kongresu?  Wymień i zapamiętaj państwa ustalające zasady. Jakie trzy najważniejsze zasady ustalono podczas kongresu?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł ze strony Polskiego Radia i posłuchaj audycji - odpowiedz na pytanie, dlaczego Kongres Wiedeński uważany jest za moment kształtowania się nowoczesnej dyplomacji. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz utrwalić wiedzę przeczytaj notatki.

Typ materiału: Tekst

Temat 2. Rewolucja przemysłowa

Przeczytam lekcję z Epodręcznika - zastanowię się, dlaczego o rewolucji przemysłowej mówi się jako o największym przełomie w dziejach świata. Zapamiętam najważniejsze wynalazki i ich twórców.

  • Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj na blogu naszahistoriablog.wordpress.com o tym, jak wyglądała rewolucja przemysłowa na Ziemiach Polskich. Zastanów się jak wyglądało życie robotnika w XIX-wiecznej Łodzi.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji - autor Joanna Sujkowska-Drążkiewicz scenariusz z portalu Pedagogika Specjalna.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Dla zainteresowanych – zobacz, czy miałbyś szansę zostałbym królem perkalu w Łodzi.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych – zobacz film „Lekka Historia designu” z kanału Lekka movie na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny – film

  • Jeśli potrzebujesz utrwalenia wiadomości zajrzyj na notatki z lekcji umieszczone na portalu www.e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 3. Społeczeństwo w XIX wieku

Dowiem się jak rewolucja przemysłowa wpłynęła na zmianę struktury społecznej.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zastanów się, jak wyglądało życie robotnika, a jak bogacza.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie tematu umieszczone na portalu www.e-historia.com.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli potrzebujesz dodatkowego utrwalenia wiedzy zobacz lekcję „Przemiany społeczne w I poł. XIX wieku” na kanale A plus na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj o pracy dzieci w XIX wieku. Uwaga tekst jest miejscami przejmujący. 

Typ materiału: Tekst

Temat 4. Ideologie XIX wieku liberalizm, konserwatyzm

Zrozumiem różnice pomiędzy poglądami konserwatysty i liberała. Będę umiał odpowiedzieć na pytanie, który światopogląd przyczynił się do wybuchu rewolucji francuskiej, a który dominował podczas kongresu wiedeńskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika – zapamiętaj najważniejsze tezy konserwatyzmu i liberalizmu - pomoże Ci w tym Ćwiczenie 2.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Ze strony www.lekcjehistorii.pl przeczytaj fragmenty dotyczące liberalizmu i konserwatyzmu.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji (do wykorzystania fragmenty) – autor Urszula Małek.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Przeczytaj z encyklopedii PWN hasła ideologia, doktryna, liberalizm i konserwatyzm. 

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}