W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 25. Mickiewicz w teatrze – spektakl „Dziady” Konrada Swinarskiego

Obejrzę fragmenty lub całość spektaklu „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego i uzyskam wiedzę na jego temat.

  • Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 1) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj wybrane fragmenty spektaklu Teatru Telewizji „Dziady” (cz. 2) w reżyserii Konrada Swinarskiego. Dla zainteresowanych – obejrzyj całość.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst ze strony Encyklopediateatru.pl dotyczący przedstawienia „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w której Dominika Klimek opowiada o „Dziadach” Adama Mickiewicza w reżyserii Konrada Swinarskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 26. Romantyzm – podsumowanie epoki

Podsumuję wiadomości o romantyzmie, wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.

  • Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube dotyczący motywów epoki romantyzmu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube dotyczący bohaterów romantycznych.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wykonaj zadania ze strony Aleklasa.pl dotyczący wiedzy o epoce romantyzmu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 27. Wstęp do pozytywizmu

Uzyskam wiedzę na temat podstawowych pojęć pozytywizmu, jego programu oraz sztuki.

  • Przeczytaj materiał „Pozytywistyczne ścieżki” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Obiektywny obraz świata”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst dotyczący pozytywizmu w kulturze polskiej.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dotyczący programu pozytywistów.

Typ materiału: Tekst

Temat 28. Wstęp do pozytywizmu cz. 2 – filozofia

Zapoznam się z głównymi nurtami filozofii okresu pozytywizmu.

  • Zapoznaj się z materiałem dotyczącym nurtów filozoficznych pozytywizmu i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj audycji „August Comte i podstawy filozofii pozytywnej” z cyklu „Alfabet filozofów” na antenie Polskiego Radia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku

Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku.

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący sztuki pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący akademizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Pejzażyści XIX wieku” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj obrazy Józefa Chełmońskiego. Dla zainteresowanych – wpisując imiona i nazwiska malarzy, obejrzyj obrazy artystów drugiej połowy XX wieku, którzy Cię zainteresowali (np. Aleksander Gierymski, Jan Matejko czy Dante Gabriel Rossetti).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 30. Poezja pozytywizmu – Adam Asnyk

Zapoznam się z twórczością jednego z najwybitniejszych poetów pozytywizmu polskiego – Adama Asnyka.

  • Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Adama Asnyka i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj interpretacji wiersza „Do młodych” na kanale „Polska Poezja” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst dotyczący analizy wiersza „Do młodych” Adama Asnyka.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący porównania wiersza „Do młodych” Adama Asnyka z „Odą do młodości” Adama Mickiewicza.

Typ materiału: Tekst

Temat 31. Wobec antysemityzmu – nowela Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”

Na podstawie noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański” dowiem się, jaka była sytuacja Żydów na terenie Polski w epoce pozytywizmu.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie Język-polski.pl przedstawiającym krótki i wypunktowany zarys sytuacji Żydów w Polsce w epoce pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący biografii oraz twórczości Marii Konopnickiej.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj „Mendel Gdański” ze zbioru „Na drodze: nowele i obrazki” z 1983 r. Jest to zbiór prozy Marii Konopnickiej, w którym wspomniana nowela została opublikowana po raz pierwszy (Biblioteka POLONA).

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy problematyki zawartej w noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.

Typ materiału: Tekst

Temat 32. Kwestia kobieca – „Marta” Elizy Orzeszkowej

Poznam fragmenty powieści Elizy Orzeszkowej, „Marta”. Zastanowię się nad problematyką powieści w świetle utworów pozytywistycznych oraz nad ich aktualnością.

  • Zapoznam się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami powieści „Marta” Elizy Orzeszkowej. Wydanie książki udostępnione przez Bibliotekę POLONA datowane jest na 1885 r.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Na portalu Aleklasa przeczytaj porady jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}