W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 25. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku

Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku.

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący sztuki pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący akademizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Pejzażyści XIX wieku” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj obrazy Józefa Chełmońskiego. Dla zainteresowanych – wpisując imiona i nazwiska malarzy, obejrzyj obrazy artystów drugiej połowy XX wieku, którzy cię zainteresowali.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 26. Poezja pozytywizmu – Adam Asnyk

Zapoznam się z twórczością jednego z najwybitniejszych poetów pozytywizmu polskiego – Adama Asnyka.

  • Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Adama Asnyka i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj interpretacji wiersza „Do młodych” na kanale „Polska Poezja” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący analizy wiersza „Do młodych” Adama Asnyka.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący porównania wiersza „Do młodych” Adama Asnyka z „Odą do młodości” Adama Mickiewicza.

Typ materiału: Tekst

Temat 27. Wobec antysemityzmu – nowela Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”

Na podstawie noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański” dowiem się, jaka była sytuacja Żydów na terenie Polski w epoce pozytywizmu.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie Język-polski.pl przedstawiającym krótki i wypunktowany zarys sytuacji Żydów w Polsce w epoce pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący biografii oraz twórczości Marii Konopnickiej.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj „Mendel Gdański” ze zbioru „Na drodze: nowele i obrazki” z 1983 r. Jest to zbiór prozy Marii Konopnickiej, w którym wspomniana nowela została opublikowana po raz pierwszy (Biblioteka POLONA).

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy problematyki zawartej w noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.

Typ materiału: Tekst

Temat 28. Kwestia kobieca – „Marta” Elizy Orzeszkowej

Poznam fragmenty powieści Elizy Orzeszkowej, „Marta”. Zastanowię się czy poruszane problemy są aktualne.

  • Zapoznam się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami powieści „Marta” Elizy Orzeszkowej. Wydanie udostępnione przez Bibliotekę POLONA książki datowane jest na 1885 r.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Na portalu Aleklasa przeczytaj porady jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.

Typ materiału: Tekst

Temat 29. Felietonistyka Bolesława Prusa

Dowiem się czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj na kanale „TOProdukcja” na YouTube „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.

Typ materiału: Tekst

Temat 30. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka

Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie.

  • Zapoznając się z materiałem odróżnisz język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej, poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 31. „Lalka” Bolesława Prusa – wstęp

Poznam treść powieści „Lalka”, dowiem się, jakie są główne jej tematy oraz dowiem się jak zostało opisane w niej społeczeństwo.

  • Zapoznaj się z treścią powieści „Lalka”.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” dotyczący tematów poruszanych w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z mapą myśli na stronie Język-polski.pl.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Grossmutter i Napoleon” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj ze strony język-polski.pl charakterystykę społeczności żydowskiej opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony język-polski.pl charakterystykę arystokracji opisanej w „Lalce”.

Typ materiału: Tekst

Temat 32. „Lalka” Bolesława Prusa – charakterystyka bohaterów

Zapoznam się z charakterystyką najważniejszych bohaterów powieści „Lalka” – Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej oraz Ignacego Rzeckiego.

  • Zapoznaj się na stronie język-polski.pl z krótkimi opisami postaci występującymi w powieści „Lalka”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Biblioteka Szkolna” na YouTube film opowiadający o głównych bohaterach „Lalki” Bolesława Prusa.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Stanisława Wokulskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Izabeli Łęckiej.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube film opowiadający o Ignacym Rzeckim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}