W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 19. Sztuka i dekadencja w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera

W wierszu Koniec wieku XIX odnajdę nastroje dekadenckie a czytając utwory Nie wierzę w nic... i Evviva l'arte zastanowię się nad tym, kim dla Tetmajera był artysta.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący wiersza „Evviva l`arte”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz świetne omówienie wiersza Koniec wieku XIX na kanale Tom Fijałkowski – pan od polaka na YouTube. Czym jest utwór programowy?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wykładu o twórczości Tetmajera na kanale Edudu Video na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj słuchowiska „Autobiografia” w reżyserii Janusza Kukuły na stronie Polskiego Radia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj interpretacji wiersza Evviva l`arte przez zespół Katedra.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj biogram Kazimierza Przerwy-Tetmajera na portalu Culture.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 20. Młodopolska tatromania

Poznam młodopolskie przedstawiania tatrzańskiej przyrody i zastanowię się jakie refleksje budzi w kontemplujących ją artystach.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj krótki tekst „Tatry w malarstwie. Młoda Polska” napisany przez Klaudię Król i odszukaj w internecie przynajmniej trzy wymienione tam obrazy.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj krótkiej audycji „Portret Kazimierza Przerwy-Tetmajera”, w audycji z cyklu „Zgadnij, sprawdź, odpowiedz” B. Samowskiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Igora Biełowa „Krwawy pąs dzikiej róży, czyli literacki przewodnik po polskich górach”. Zwróć uwagę na fragmenty poświęcone utworom z okresu Młodej Polski.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł Anny Karpiel „Tatry w literaturze polskiej – początki”.

Typ materiału: Tekst

Temat 21. Modernistyczna melancholia

Poznam wiersz „Deszcz jesienny” Leopolda Staffa i poszukam wspólnych motywów w twórczości Paula Verlaine'a.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj zespołu Buldog na kanale Chris Krupinski.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „O nastroju w poezji” Celiny Podżornej.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj tekst o interpretacji utworu na portalu Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 22. Filozofia aktywności w twórczość Leopolda Staffa na podstawie wiersza „Kowal”

Poznam wiersz „Kowal” Leopolda Staffa i poszukam w nim nawiązań do filozofii Fryderyka Nietzschego.

  • Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa „Kowal” i posłuchaj interpretacji w wykonaniu Sławomira Maciejewskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj piosenki zespołu Pudełko Zapałek.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji. „Kowal” Leopolda Staffa jako próba przełamania tendencji schyłkowych w literaturze Młodej Polski.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj interpretację utworu na portalu Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj wykładu „Twórczość Leopolda Staffa” na kanale Edudu Video.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz film animowany „Kowal” autorstwa Michała Wójcickiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj audycji „Leopolda Staffa poradnik duchowy dla poetów”. W audycji profesor Andrzej Zieniewicz opowiada o twórczości poety.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 23. Bluźniercza wizja apokalipsy – „Dies irae” Jana Kasprowicza

Będę umiał(a) opisać, w jaki sposób został przedstawiony Bóg w hymnie Jana Kasprowicza. Zastanowię się, czy przedstawiony w wierszu obraz Boga jest tożsamy z chrześcijańskimi wyobrażeniami Stwórcy.

  • Przeczytaj hymn Jana Kasprowicza „Dies irae”.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj wiersza – czyta: Michał Michalski Reżyseruje: Sebastian Buttny.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Ekspresjonizm i katastrofizm Hymnów Jana Kasprowicza”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj utwór w odniesieniu do innych wizji końca świata – zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj interpretację utworu na portalu Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz tekst utworu w szerszym kontekście i przypomnij sobie literackie wizje apokalipsy – zajrzyj na stronę tekstykulturydomatury.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 24. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – geneza powstania utworu

Poznam genezę dramatu „Wesele” i będę umiał scharakteryzować zjawisko młodopolskiej ludomanii.

  • Przeczytaj „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem źródłowym, którym jest tekst o okolicznościach powstania utworu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Scenariusz lekcji „W jakich okolicznościach powstało Wesele Stanisława Wyspiańskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji „Jedziemy na bronowickie wesele! Rzecz o Weselu Stanisława Wyspiańskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty tekstu Tadeusza Boya-Żeleńskiego „Plotka o Weselu Wyspiańskiego”.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł na portalu dzieje.pl artykuł „Wesele” – symbolistyczna sztuka i jej realni bohaterowie.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz omówienie lektury na kanale Wiedza z wami.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}