W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 19. Wojna i okupacja – tło historyczne

Uzyskam wiedzę na temat tła historycznego okresu Wojny i okupacji. Dowiem się, jak przebiegała wojna na ziemiach polskich.

  • Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl poświęcony II wojnie światowej.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl dotyczący Polski w okresie II wojnie światowej.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj na stronie Polskiego Radia film o początku II Wojny Światowej – „Płonąca granica” (scenariusz i realizacja: Włodzimierz Frąckiewicz, Sławomir Koehler, TVP 2011 r.)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wybierz się na wirtualny spacer przygotowany przez Muzeum II Wojny Światowej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 20. Literatura czasu wojny i okupacji

Uzyskam wiedzę dotyczącą ogólnego zarysu literatury oraz jej twórców okresu II wojny światowej i okupacji.

  • Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący literatury wojny i okupacji.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj kolejny film, tym razem na kanale „Wiedza z wami” na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat literatury okresu wojny i okupacji.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 21. Artyści w czasach okupacji

Uzyskam wiedzę dotyczącą sztuki i kultury polskiej podczas II wojny światowej.

  • Posłuchaj audycji Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej wyemitowanej na antenie Polskiego Radia dotyczącej sztuki w czasie okupacji (12.08.2018).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst z portalu historycznego dzieje.pl pt. „Sztuka i kultura polska w obliczu II wojny” autorstwa Małgorzaty Paluch-Cybulskiej.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem przygotowanym przez Instytut Pamięci Narodowej pt. „Kino i teatr pod okupacją. Polskie środowisko teatralne i filmowe w czasie II wojny światowej”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 22. Język propagandy

Dowiem się, jakich narzędzi propagandy używano podczas II wojny światowej. Uzyskam wiedzę na temat wykorzystania nowomowy przez totalitaryzmy oraz przeczytam materiał dotyczący perswazyjnej funkcji języka w tekstach propagandowych.

  • Zapoznaj się z materiałem „Do broni! Plakat wojenny jako narzędzie propagandy” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Nowomowa – język władzy totalitarnej” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 23. Pokolenie kolumbów i Krzysztof Kamil Baczyński

Uzyskam wiedzę na temat pokolenia kolumbów oraz zapoznam się z podstawowymi informacjami na temat życia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

  • Zapoznaj się z materiałem „Co po nas zostanie?” – postawy i rozterki pokolenia Kolumbów” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący życia i twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Wysłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia – Kim był prawdziwy „Kolumb”? – Rozmowa Walentyny Toczyskiej z Romanem Bratnym i Danutą Macewicz (PR, 6.11.1971)

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 24. Poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Pokolenie”

Zapoznam się z treścią i analizą wiersza K. K. Baczyńskiego „Pokolenie”.

  • Zapoznaj się z rękopisem wiersza K. K. Baczyńskiego „Pokolenie” (biblioteka POLONA).

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Obejrzyj film na kanale „Akademia Lektur” na YouTube dotyczący analizy wiersza „Pokolenie”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Kiedy pacyfista musi być militarystą” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}