W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (luty 2021 r.)

Temat 41. „Zbrodnia i kara” – przeklęte problemy

Zastanowię się do postawienia sobie jakich pytań prowokuje lektura „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz wypowiedź prof. Jana Hartmana.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz „Motyw zbrodni i kary w powieści Fiodora Dostojewskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 42. „Zbrodnia i kara” – próba oceny bohatera

Spróbuję ocenić postawę głównego bohatera powieści „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego. Poznam definicję powieści polifonicznej.

  • Sprawdź swoją znajomość lektury.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz: Czy można usprawiedliwić zabójstwo dokonane w imię idei? Tragedia Raskolnikowa w „Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Powtórz wiadomości o Fiodorze Raskolnikowie.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz animację Piotra Dumały „Zbrodnia i Kara”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 43. Pozytywizm – powtórzenie wiadomości

Powtórzę wiadomości o epoce pozytywizmu i wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.

  • Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z mapą myśli ze strony język-polski.pl i usystematyzuj wiadomości o pozytywizmie.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj krótki tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczące gatunków literackich typowych dla epoki pozytywizmu.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli jeszcze czujesz, że nie masz utrwalonej wiedzy posłuchaj wykładu na kanale Wiedza z wami na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wykonaj zadania dotyczące wiedzy o pozytywizmie.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 44. Wprowadzenie do Młodej Polski

Zapoznam się z zarysem ogólnej wiedzy dotyczącej okresu Młodej Polski.

  • Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube dotyczący Młodej Polski.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Izmy przełomu wieków” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Topografia Młodej Polski” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj ze strony Aleklasa.pl informacje wstępne dotyczące Młodej Polski.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Młoda Polska to także nazwa grupy kompozytorów. Posłuchaj utworu najsłynniejszego z jej członków Karola Szymanowskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 45. Filozofia końca wieku

Poznam idee głoszone przez Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego oraz Henriego Bergsona. Zastanowię się, które poglądy są mi najbliższe.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Na portalu Aleklasa.pl przeczytaj o poglądach Artura Schopenhauera.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz krótki film „Fryderyk Nietzsche: śmierć Boga” na kanale Filozof z Beczki na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli wolisz opis poglądów Fryderyka Nietzsche zajrzyj na portal Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 46. Młoda Polska – sztuka

Poznam klimat epoki poprzez dzieła artystów. Nauczę się rozpoznawać dzieła impresjonistyczne i symboliczne.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj definicję symbolu, fragment dotyczący pejzażu. Zobacz czy znasz i rozumiesz wszystkie pojęcia ze słownika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zajrzyj do lekcji z Epodręcznika i przeczytaj sekcję dotyczącą impresjonizmu i zobacz prezentację. Potem przeczytaj fragment dotyczący symbolizmu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z tej lekcji pooglądaj wybrane obrazy z pierwszej wystawy impresjonistów.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz przygotowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie krótki film o Jacku Malczewskim.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Sztuka Młodej Polski pod młotek!” Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 47. Miłość w czasach Młodej Polski

Poznam wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta…”. Przeczytam historię muzy Klimta i dowiem się co nieco o sztuce secesji.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dowiedz się jakie są cechy twórczości secesyjnej. Możesz skorzystać z lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj artykuł z Rzeczpospolitej „Gustaw Klimt: sztuka, kobiety i erotyka”.

Typ materiału: Tekst

  • Na kanale Allegro posłuchaj autorskiej interpretacji Erotyka „Lubię, kiedy kobieta” Kazimierza Przerwy-Tetmajera w wykonaniu Smolasty.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 48. Sztuka i dekadencja w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera

W wierszu Koniec wieku XIX odnajdę nastroje dekadenckie a czytając utwory Nie wierzę w nic... i Evviva l'arte zastanowię się nad tym, kim dla Tetmajera był artysta.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący wiersza „Evviva l`arte”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz świetne omówienie wiersza Koniec wieku XIX na kanale Tom Fijałkowski – pan od polaka na YouTube. Czym jest utwór programowy?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj wykładu o twórczości Tetmajera na kanale Edudu Video na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj słuchowiska „Autobiografia” w reżyserii Janusza Kukuły na stronie Polskiego Radia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj interpretacji wiersza Evviva l`arte przez zespół Katedra.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj biogram Kazimierza Przerwy-Tetmajera na portalu Culture.pl.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}