W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (październik 2020 r.)

Temat 11. Co nazywamy epiką? Powtórzenie i utrwalenie wiadomości

Przypomnę sobie podstawowe cechy charakteryzujące rodzaj literacki nazwany epiką.

  • Zapoznaj się z przykładami tekstów literackich, na ich przykładzie odnajdziesz cechy epiki. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem pokazującym cechy epiki. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałem pokazującym cechy epiki. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 12. Portrety pięknych kobiet w „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza

Poznam elementy świata przedstawionego w powieści Henryka Sienkiewicza.

  • Zapoznaj się z materiałem, który wprowadzi Ci w aspekty historyczne powstania powieści Henryka Sienkiewicza.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który ułatwi Ci charakteryzowanie kobiecych bohaterek powieści. Zastanowisz się, czym jest piękno i jak zmienia się ono w różnych epokach.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z tekstem powieści.

Typ materiału: Tekst

Temat 13. Starożytny Rzym w powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis”

Wzbogacę wiedzę historyczną i literacką dotyczącą powstania dzieła.

  • Zapoznaj się z materiałem, który pokaże Ci różne aspekty powstania powieści w tym kontekst historyczny.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Poznasz postacie historyczne i fikcyjne występujące w powieści. Poszerzysz swoją wiedzę o poganach i chrześcijanach występujących w powieści.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 14. Portrety mężczyzn w powieści „Quo vadis”

Poznam sposoby przedstawiania postaci w dziele epickim.

  • Zapoznaj się z różnymi formami charakterystyki postaci literackiej. Wykonaj ćwiczenia, które poprawią Twoją umiejętność pracy z tekstem oraz uogólnianie i wyciąganie wniosków.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci dokonywać opisów i charakterystyk ludzi, których znasz, w tym, oczywiście, postaci literackich.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 15. Jak rozmawiać ze zwierzętami? Jak zrozumieć człowieka?

Poznam historię świętego Franciszka i jego filozofię życia.

  • Zapoznaj się z materiałem multimedialnym, który ułatwi Ci zrozumienie filozofii św. Franciszka z Asyżu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który przedstawia wątki myśli franciszkańskich w trzech tekstach poetyckich.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 16. Miron Białoszewski i jego zabawa słowem

Poznam wiersze Białoszewskiego i jego artystyczną zabawę słowem.

  • Zapoznaj się z materiałem, który utrwali wiadomości o muzach greckich i neologizmach oraz poezji lingwistycznej.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałem, który omawia problem zastosowania środków językowych oddających ruch karuzeli. Zapoznasz się z terminem – poezja lingwistyczna.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 17. Jak napisać autocharakterystykę?

Nauczę się pisać autocharakterystykę.

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci napisać dobrą charakterystykę poprzez wnikliwą obserwację, wnioskowanie, precyzję w opisywaniu cech i zachowań, uzasadnianie oraz wartościowanie.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał pomoże Ci sporządzić opis, analizować cechy charakterystyczne i zachowanie, zauważać podobieństwa i różnice, a także – na podstawie dostępnych informacji – wyrażać swoją opinię o poznanych ludziach. W ten sposób tworzy się prywatną charakterystykę postaci.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pokaże Ci, jak tworzyć spójne wypowiedzi (ustne i pisemne) na temat charakterystyki postaci, a także jak zredagować autocharakterystykę.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 18. Zróżnicowanie polszczyzny. Język ogólnonarodowy, dialekty i gwary

Poznam różne odmiany środowiskowe języka.

  • Zapoznając się z materiałem odróżnisz język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej, stworzysz definicję socjolektu, slangu i żargonu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi Ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.

Typ materiału: Karta Pracy

Temat 19. Powiem otwarcie – Jestem zły – analiza utworu Sławomira Mrożka „Szuler”

Poznam sposoby narracji, charakterystykę bohatera i inne elementy poetyki utworu Mrożka.

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci dokonać charakterystyki bohatera utworu, a także reakcji graczy na jawne przyznanie się szulera do oszustwa.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z tekstem Sławomira Mrożka „Artysta”. Materiał pozwoli Ci ocenić postawę życiową bohatera, wcielić się w role, odgrywać scenki, a także ćwiczyć pisanie listu, ogłoszenia.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 20. Bezosobowość w języku – powtórzenie wiadomości

Poznam różnego rodzaju wypowiedzenia i ich poprawne stosowanie.

  • Zapoznaj się z materiałem, gdzie wymienione formy czasownika mają zastosowanie w sytuacji, gdy nie można wskazać wykonawcy czynności (np. w opisach zjawisk przyrodniczych czy stanów, które dotyczą organizmu człowieka) oraz wtedy, gdy celowo unika się wskazania wykonawcy czynności.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże utrwalić wiadomości z zakresu budowy zdania.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z kartą pracy ucznia, która zawiera kilka przykładowych zdań do przećwiczenia umiejętności rysowania wykresów zdań.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}