W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 41. Spotkanie z mistrzem słowa – Jan Kochankowi i jego fraszki

Zapoznam się ze analizą i interpretacją fraszek oraz z stosowanymi przez Poetę środkami stylistycznymi.

  • Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć fraszkę „Na zdrowie”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał ułatwi Ci zrozumienie fraszki Jana Kochanowskiego „Na zdrowie”. Wykonaj ćwiczenia leksykalne związane z wyrazem „zdrowie”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym umieszczonym na portalu aleklasa.pl, który usystematyzuje Twoją wiedzę o fraszkach Jana Kochanowskiego.

Typ materiału: Tekst

Temat 42. Odmiany języka – oficjalna i nieoficjalna

Dowiem się, jakich wyrazów i sformułowań używamy gdy mówimy językiem oficjalnym a jakich gdy używamy języka nieoficjalnego.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia od 1.1 do 1.10 z działu Zadaniowo (I).

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji i zestaw materiałów „Czy babcia wnuczkę zrozumie?” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Posłuchaj wykładu z kanału „Monika uczy” na YouTube i spróbuj przygotować na jego podstawie notatkę.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź w słowniku definicję słowa kolokwializm.

Typ materiału: Tekst

  • Przypomnij sobie definicję słowa archaizm i wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • W celu utrwalenia zdobytej wiedzy wykonaj quiz na portalu quizizz.com.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 43. Dialekty i gwary

Dowiem się czym dialekt różni się od gwary. Posłucham wypowiedzi w różnych gwarach.

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz film na kanale Fundacji Uniwersytet Dzieci, w którym dr Monika Kresa opowiada o tym, jak się mówi w różnych regionach kraju.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Dialekty i gwary polskie – czy mowa nas zdradza?”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj wiersza „Lokomotywa” w gwarze poznańskiej – zajrzyj na kanał Wuja Czechu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz na kanale Dziennika Zachodniego jak Marek Szołtysek czyta po śląsku fragment wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz jak uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przodkowie nagrali fragment dubbingu Shreka po kaszubsku.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Naucz się 10 słów w gwarze podhalańskiej – skorzystaj z pomocy góralek z kanału Hop Cup.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o gwarze poznańskiej, obejrzyj materiał Pauliny Mikuły z kanału „Mówiąc inaczej”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 44. Interpretujemy opowiadanie Sławomira Mrożka „Artysta”

Zapoznam się z analizą i interpretacją utworu Mrożka „Artysta”.

  • Wysłuchaj analizy i interpretacji utworu Mrożka zamieszczonego na kanale YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z ciekawym materiałem umieszczonym na kanale rmf24.pl – „Genialny twórca, obywatel świata... Kim był Sławomir Mrożek?”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Artysta” czyli Kogut z dużymi ambicjami.

Typ materiału: Tekst

Temat 45. Ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne – charakterystyka postaci

Poznam zasady kompozycyjne i stylistyczne charakterystyki postaci.

  • Zapoznaj się z materiałem „Jacy oni są? Charakterystyka postaci”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Jak opisać bohatera?”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Materiał zamieszczony na portalu Aleklasa.pl pozwoli Ci poznać zasady pisania charakterystyki postaci.

Typ materiału: Tekst

Temat 46. Dramat antyczny – powtórzenie wiadomości

Uzyskam ogólną wiedzę dotyczącą dramatu greckiego – skąd się wziął , jakie były zasady jego kompozycji oraz cechy. Uzyskam także wiedzę dotyczącą tego, jak wyglądał grecki teatr oraz jacy byli wybitni greccy dramatopisarze.

  • Zapoznaj się z tekstem na stronie Aleklasa.pl i dowiedz się skąd wziął się dramat, jakie były zasady jego kompozycji oraz jakie były jego cechy. Dowiedz się, jak wyglądał teatr grecki oraz jacy byli wybitni dramatopisarze.

Typ materiału: Tekst

  • Jeśli wolisz przyswajać wiedzę w formie multimedialnej, obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat dramatu antycznego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Po co ludziom teatr? Historia greckiego teatru i dramatu” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 47. „Balladyna” Juliusza Słowackiego jako przykład utworu dramatycznego

Poznam tematykę utworu Juliusza Słowackiego oraz elementy budowy utworu dramatycznego.

  • Zapoznaj się z tekstem „Balladyny”.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z informacjami o „Balladynie” Juliusza Słowackiego i o gatunku dramatu romantycznego.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z materiałem, który pozwoli Ci dokonać charakterystyki głównych postaci dramatu.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał pozwoli Ci poznać „Balladynę, jako tragedię o żądzy władzy i naturze ludzkiej.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał pozwoli Ci, za pomocą pytań i odpowiedzi, dodatkowo, usystematyzować Twoją wiedzę na temat „Balladyny” przed egzaminem.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dodatkowy – obejrzyj inscenizację „Balladyny” umieszczoną na YouTube przygotowaną przez koło teatralne przy I LO w Pabianicach.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę na temat „Balladyny” rozwiązując poniższy test.

Typ materiału: Test, quiz, gra

​​​​​​Temat 48. Wypowiedzi argumentacyjne

Dowiem się, jakie są etapy argumentowania i reguły przekonywania, a także jakie są rodzaje argumentów. Uzyskam wiedzę jak tworzyć wypowiedzi argumentacyjne zgodnie z zasadami logiki i retoryki.

  • Przeczytaj materiał „O sztuce argumentowania w wypowiedziach ustnych” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Rozpoznawanie argumentów” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Tworzenie wypowiedzi argumentacyjnych zgodnie z zasadami logiki i retoryki” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Dla zainteresowanych: sztuka argumentowania jest niezwykle ważna w biznesie czy w polityce, a ci, którzy chcą osiągnąć sukces uczą się jej i trenują ją przez cały czas. Obejrzyj materiał na kanale „Akademia retoryki” i opowiedz czego się z niego dowiedziałeś/dowiedziałaś?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 49. Jak skutecznie przemawiać?

Dowiem się, jak komponować logiczne i skuteczne wypowiedzi oraz co jest istotne podczas publicznego wystąpienia.

  • Przeczytaj materiał „Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Zanim zabierzesz głos publicznie...” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Retoryka – sztuka pięknej wymowy – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Retoryka i erystyka, czyli sztuka przemawiania i prowadzenia sporów – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jak pisać przemówienie i jak je wygłaszać? Teoria i praktyka – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 50. Gatunki dziennikarskie – wypróbuj swe siły

Poznam cechy charakterystyczne głównych gatunków wykorzystywanych w dziennikarstwie. Spróbuję swych sił w pisaniu.

  • Zapoznaj się z materiałem „Szkolni dziennikarze”. Wykonaj ćwiczenia, które pozwolą Ci z pewnością napisać własny materiał do gazetki szkolnej i nie tylko.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Świat medialny”, który pozwoli Ci odróżnić teksty informacyjne od tekstów publicystycznych. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Fakty i opinie – jak je odróżnić? Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}