W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021 r.)

Temat 25. „Wesele” – symbolizm i diagnoza polskości w utworze Stanisława Wyspiańskiego

Zwrócę uwagę na narodowe mity, które pojawiają się w dramacie Wyspiańskiego. Zrozumiem znaczenie symboli, które są obecne w utworze.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Symbolizm. Chocholi taniec – omówienie znaczenia” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji „Dlaczego „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego uważane jest za dramat narodowy?” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj audycji o symbolach w „Weselu” na kanale Biblioteka Szkolna.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • W portalu Aleklasa.pl przeczytaj o znaczeniu symboli w „Weselu” .

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz film „O Polakach i polskiej poezji w Weselu Wyspiańskiego” na kanale Wiedza z wami.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 26. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako utwór sceniczny

Poznam wizję teatru Wyspiańskiego, zastanowię się nad różnymi inscenizacjami dramatu „Wesele” i aktualnością tego utworu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz wybrany przez nauczyciela fragment „Wesela“ Stanisława Wyspiańskiego w interpretacji Lidii Zamkow. Jakiej postaci zabrakło w tym przedstawieniu?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na stronie encyklopediateatru.pl przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty o inscenizacjach „Wesela” i zobacz galerię zdjęć.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty tekstu o dramacie w Młodej Polsce.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz scenę z filmu „Wesele” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz na kanale telewizjaKinoPolska program Rozmowy przy świątecznym stole o filmie „Wesele” Andrzeja Wajdy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz, jaką wizję kontynuacji dramatu Wyspiańskiego proponuje Piotr Cieplak.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 27. Dzieje rodu Borynów Chłopi Władysława Reymonta

Będę umiał/umiała wyjaśnić dlaczego Chłopi są określani jako epopeja chłopska. Będę umiał wyjaśnić motywację zachowań bohaterów. Odnajdę podobieństwa w obrazie wsi w malarstwie i literaturze XIX wieku.

  • Zapoznaj się z treścią lektury.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz z portalu Scholaris „Życie według pór roku, czyli „Chłopi” Władysława Reymonta”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film o powieści Reymonta na kanale Wiedza z Wami.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość lektury! Wykonaj test z portalu www.klasowka.onet.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli masz jeszcze wątpliwości, czy dobrze pamiętasz treść – przetestuj swoją wiedzę na portalu ostatnidzwonek.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 28. Chłopi Reymonta – konwencje, czyli izmy

Przypomnę sobie cechy naturalizmu, realizmu i impresjonizmu i będę umiał je wskazać w powieści.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Na portalu Aleklasa.pl przeczytaj fragment „W czym wyraża się naturalistyczny wymiar powieści Reymonta?”.

Typ materiału: Tekst

  • Na kanale Wiedza z wami zobacz film Młodopolskie trendy artystyczne w „Chłopach” W.S. Reymonta

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Konwencje literackie w „Chłopach” na stronie ostatnidzwonek.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i posłuchaj udycji na stronie Polskiego Radia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Posłuchaj fragmentów Chłopów Władysława Reymonta w interpretacji Krzysztofa Gosztyły.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Jak konstruować wypowiedź ustną?

Dowiem się, jak skonstruować logiczną i przekonywującą wypowiedź ustną.

  • Przeczytaj materiał „Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wykonaj ćwiczenia 1-3 z lekcji „Powieść „Chłopi” – historia z perspektywy różnych bohaterów”.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

  • Scenariusz lekcji „Jak mówić, żeby nas słuchano? Jak mówić, żeby przekonać?”, autor Agnieszka Gałązka-Kozłowska.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Na portalu Librus przeczytaj artykuł Katarzyny Żak „Przepis na maturę ustną z języka polskiego”.

Typ materiału: Tekst

  • Retoryka – sztuka pięknej wymowy – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • „Matura ustna z polskiego. Jak zdać na 30 procent?”. Zobacz film na kanale Wiedza z wami.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj poradę „Jak napisać ramowy plan wypowiedzi?”.

Typ materiału: Tekst

Temat 30. „Ludzie bezdomni”– powieść młodopolska

Wskażę cechy powieści młodopolskiej w dziele Żeromskiego. Spróbuję ocenić wybory dokonywane przez Tomasza Judyma.

  • Zapoznaj się z treścią utworu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz film na kanale Zeszyt do polskiego. Czy Ty lubisz Judyma?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj podsumowanie Ludzi bezdomnych w pytaniach i odpowiedziach.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź swoją znajomość lektury. Wykonaj test.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz z portalu Scholaris „Szczęście osobiste czy dobro ogółu? Analiza postawy głównego bohatera Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}