W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Dwudziestolecie międzywojenne – wprowadzenie

Dowiem się jaka jest ogólna charakterystyka dwudziestolecia międzywojennego, tendencje w sztuce, osiągnięcia kulturowe i naukowe. Obejrzę film dotyczący kultury w II Rzeczpospolitej.

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl omawiający ogólną charakterystykę dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl i dowiedz się, jakie były nowe tendencje w literaturze i sztuce dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dotyczący osiągnięć kulturalnych i naukowych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Fundacja Koncept Kultura na YouTube dotyczący kultury w II RP. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 2. Dwudziestolecie międzywojenne cz. 2 – sztuka awangardowa i światopogląd

Pogłębię wiedzę dotyczącą awangardowych kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, poznam przykłady dzieł oraz dowiem się, jakie były dominujące kierunki w filozofii i socjologii.

  • Przeczytaj materiał dotyczący awangardowych kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący sztuk plastycznych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wejdź na stronę Google Arts & Culture i zapoznaj się z dziełami skatalogowanymi według kierunków w sztuce z okresu dwudziestolecia międzywojennego. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl dotyczący filozofii i socjologii dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

Temat 3. Grupa Skamander cz. 1

Uzyskam wiedzę na temat grupy poetyckiej Skamander – jej genezy, przedstawicieli i założeń. Wysłucham audycji radiowych o Skamandrytach oraz powstaniu kawiarni Pod Picadorem.

  • Przeczytaj materiał dotyczący kawiarni literackiej Pod Picadorem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o grupie poetyckiej Skamander, jej przedstawicielach i założeniach. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube i poszerz wiedzę na temat grupy Skamander.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj gawędy Tadeusza Raabego o okolicznościach powstania kawiarni Pod Picadorem (Polskie Radio, 1972 r.) lub opowieści Antoniego Słonimskiego na ten sam temat (Sekcja Polskiej BBC, 1970 r.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji Michała Montowskiego poświęconej Skamandrytom z cyklu „Kultura w Radiowej Jedynce”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Grupa Skamander cz. 2

Poszerzę moją wiedzę na temat grupy poetyckiej Skamander na przykładzie Juliana Tuwima, Jana Lechonia i Kazimierza Wierzyńskiego oraz ich twórczości.

  • Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Juliana Tuwima i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o motywie zwykłego człowieka w poezji Juliana Tuwima. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący witalizmu i biologizmu w wierszach Juliana Tuwima.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj materiał dotyczący Kazimierza Wierzyńskiego i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o twórczości Jana Lechonia „Od dramatu świadomości narodowej do dramatu miłości i śmierci” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący poezji Jana Lechonia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „A wiosną – niechaj wiosnę, nie Polskę, zobaczę” – scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 5. Awangarda Krakowska

Dowiem się czym była Awangarda Krakowska oraz jaki miała program. Poznam fragmenty twórczości jej przedstawicieli – Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia. Wysłucham także audycji dotyczącej Tadeusza Peipera, a także rozmowy z Julianem Przybosiem.

  • Przeczytaj materiał „Teraźniejszość, metafora, konstrukcja: Awangarda Krakowska i program rewolucji w poezji” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący Juliana Przybosia i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący programu Awangardy Krakowskiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

„Kto odrzucił tę przepaść i odrzucił ją w górę!” J. Przyboś „Notre Dame” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Wysłuchaj audycji Joanny Szwedowskiej z cyklu „Szkic do portretu” poświęconej postaci Tadeusza Peipera (PR 10.12.1999).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj rozmowy z Julianem Przybosiem „Moja muza zasypia na zimę, budzę się z wiosną” (PR 19.06.1968).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 6. Druga Awangarda – Józef Czechowicz

Dowiem się, czym była Druga Awangarda, poznam sylwetkę oraz twórczość jej przedstawiciela Józefa Czechowicza. Posłucham także poświęconej mu audycji w radio oraz zapoznam się z różnymi wydaniami tomików jego wierszy.

  • Przeczytaj tekst i zapoznaj się z krótką informacją dotyczącą Drugiej Awangardy.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący Drugiej Awangardy oraz twórczości Józefa Czechowicza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj materiał „Znaki śmierci – symbole tajemnicy – przeczucia katastrofy” dotyczący twórczości Józefa Czechowicza i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

„Między arkadią a katastrofą – ambiwalencje w poezji Józefa Czechowicza” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Posłuchaj audycji wspomnień o Józefie Czechowiczu. Audycja Elżbiety Hartwig z cyklu „Portret pisarza” (PR, 8.09.1991).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z różnymi wydaniami tomików wierszy Józefa Czechowicza w bibliotece POLONA.

Typ materiału: Lektura szkolna, źródła historyczne

 

{"register":{"columns":[]}}