W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. O podróżach i wędrówkach – nie tylko wakacyjnych

Poznam historie polskich podróżników.  Zaplanuję swoją wymarzoną podróż.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  •  Przeczytaj wywiad National Geographic z podróżnikiem Aleksandrem Dobą, który przeprowadziła Julia Lachowicz. Zwróć uwagę na to, czego Olek Doba bał się najbardziej podczas samotnej podróży kajakiem przez Atlantyk. Jak porozumiewał się z ludźmi z innych krajów? 

Typ materiału: Tekst

  •  „Kolosy” to nazwa pierwszej polskiej nagrody za dokonania eksploracyjne przyznawana corocznie począwszy od marca 2000 roku oraz nazwa Ogólnopolskich Spotkań Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów. Ze strony Kolosy.pl wybierz opis jednej z podróży i opowiedz koleżance/koledze o niej. 

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj piosenki Manaamu „Boskie Buenos”. Zastanów się, czy zgadzasz się ze słowami refrenu: „Więcej się można nauczyć podróżując?” Podaj trzy argumenty, aby uzasadnić swoją opinię.  

Typ materiału: Materiał multimedialny 

Temat 2. Związki frazeologiczne – wprowadzenie

Dowiem się, czym są związki frazeologiczne. Poznam frazeologizmy i najczęstsze błędy, które popełniamy używając ich. 

  •  Przeczytaj artykuł Izabeli Knary.

Typ materiału: Tekst

  •  Scenariusz Joanny Guze „Z frazeologią za pan brat”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  •  Sprawdź, czy znasz popularne związki frazeologiczne.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  •  Weź udział w teleturnieju przygotowanym przez nauczycielkę Kasiaslezak – wygraj satysfakcję!

Typ materiału: Test, quiz, gra 

Temat 3. Mity greckie – sposób na opisanie świata

Dowiem się, czym jest mit i jakie miał znaczenie dla starożytnych Greków.  

  •  Przeczytaj lekcję z Epodrecznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  •  Zobacz podsumowanie tematu.

Typ materiału: Tekst

  •  Pakiet scenariuszy, kart pracy i prezentacji, np. „Z Chaosu na Olimp, czyli krótka historia świata”.

Typ materiału: Scenariusz 

  •  Scenariusz „Na początku był Chaos”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  •  Dla zainteresowanych. Posłuchaj audiobooka Wandy Markowskiej „Mity greckie” na kanale Virtualo na YouTube.

Typ materiału: Materiał Multimedialny

Temat 4. Mit o powstaniu świata

Dowiem się, jak starożytni Grecy wyobrażali sobie narodziny świata. Poznam związki frazeologiczne wywodzące się z mitologii. 

  •  Przeczytaj lekcję z Epodrecznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  •  Zobacz animację przygotowaną do mitu o narodzeniu świata z kanału Klemi na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny – animacja 

  •  Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Test, quiz, gra

  •  Scenariusz „Na początku był chaos...”.

Typ materiału: Scenariusz

Temat 5. Prometeusz

Dowiem się, jak starożytni Grecy tłumaczyli powstanie człowieka. 

  •  Przeczytaj lekcję z Epodrecznika. 

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  •  Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Test, quiz, gra

  •  Scenariusz „Co by było, gdyby. Poznajemy mit o Prometeuszu”.

Typ materiału: Scenariusz

  •  Scenariusz „Czyim przyjacielem był Prometeusz?” przygotowany przez Alinę Płaziak-Janiszewską.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  •  Materiał dodatkowy. Zobacz, w jaki sposób mit o Prometeuszu zainspirował Jakuba Kasznego do nakręcenia krótkiego filmu na konkurs filmoteki szkolnej pt. „Antyk-Kamera-Akcja!”.

Typ materiału: Materiał multimedialny – film 

Temat 6. Syzyf

Dowiem się, co doprowadziło Syzyfa do pracy bez końca. Zrozumiem znaczenie związku frazeologicznego „syzyfowa praca”.

  •  Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  •  Sprawdź swoją wiedzę. Rozwiąż test.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Zobacz krótkometrażową animację Marcella Jankovicsa. Czy artysta dobrze oddał nadludzki wysiłek Syzyfa? Czy zakończenie filmu jest wierne mitologii?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Jeśli nie jesteś pewny/ pewna czy wszystko dobrze pamiętasz – sprawdź się raz jeszcze, korzystając z testu przygotowanego przez Alicję Feret.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz „Na jaką karę bogowie skazali Syzyfa?”

Typ materiału: Scenariusz

  • Scenariusz „Syzyf i jego losy”.

Typ materiału: Scenariusz

Temat 7. Dedal i Ikar

Dowiem się, w jaki sposób Dedal i Ikar zrealizowali odwieczne marzenie ludzkości o lataniu. 

  •  Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Ułóż puzzle ilustrujące mit o Dedalu i Ikarze.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz utrwalić temat i powtórzyć, czym jest równoważnik zdania oraz zobaczyć obrazy związane z mitem, zobacz lekcję Renaty Samsel.

Typ materiału: Materiał multimedialny – galeria zdjęć

  • Jeżyli chcesz sprawdzić wiedzę na temat mitów o Syzyfie, Dedalu i Ikarze, wykonaj kartę pracy przygotowaną przez Małgorzatę Sikorską. 

Typ materiału: Karta pracy

  • Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz „Marzenia uskrzydlają... Historia Dedala i Ikara”.

Typ materiału: Scenariusz

  • Prezentację multimedialną i scenariusz lekcji wraz z kartą pracy znajdziesz także w Otwartych Zasobach.

Typ materiału: Scenariusz, karta pracy, materiał multimedialny, prezentacja 

Temat 8. Herakles

Poznam mitologicznego super bohatera. Nauczę się wymieniać 12 prac Heraklesa. 

  •  Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz Mit o Heraklesie z kanału „Bajanie na ścianie” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny – film 

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę – zobacz lekcję Renaty Samsel. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj piosenki „Od zera do bohatera” w wykonaniu Studia Accantus.

Typ materiału: Materiał multimedialny – piosenka

  • Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Prezentację multimedialną i scenariusz lekcji wraz z kartą pracy znajdziesz także w Otwartych Zasobach.

Typ materiału: Scenariusz, karta pracy, prezentacja, materiał multimedialny

  • Scenariusz „Zbrodnia i kara – losy Heraklesa”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Scenariusz „Najsilniejszy ze starożytnych herosów – Herakles”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 9. Tezeusz i Ariadna

Poznam historię Tezeusza i Ariadny, zrozumiem znaczenie związku frazeologicznego „nić Ariadny”.

  •  Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragmenty: Tezeusz, Ariadna i Minotaur (I) oraz Tezeusz, Ariadna i Minotaur (II). 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz „Nić Ariadny” na kanale „Bajanie na ścianie” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny – film

  • Sprawdź swoją wiedzę. 

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Posłuchaj piosenki Kamila Bednarka, w tekście której jest nawiązanie do mitologicznej nici Ariadny.

Typ materiału: Materiał multimedialny – piosenka

  • Scenariusz „Poznajemy historię najświetniejszego bohatera ateńskiego – dzieje Tezeusza”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 10. Demeter i Kora

Poznam mit, w którym starożytni Grecy tłumaczyli zmiany pór roku. 

  •  Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeżyli chcesz sprawdzić wiedzę na temat mitu o Demeter i Korze, wykonaj kartę pracy przygotowaną przez Małgorzatę Sikorską.

Typ materiału: Karta pracy

  • Sprawdź swoją wiedzę.  

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz „Matczyna miłość zaklęta w naturze. Mit o Demeter i Korze”.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Zobacz mit o Demeter i Korze (Persefonie) na kanale „Bajkowy zakątek” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny – animacja

 

{"register":{"columns":[]}}