W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Dwudziestolecie międzywojenne – wprowadzenie

Dowiem się, jaka jest ogólna charakterystyka dwudziestolecia międzywojennego, tendencje w sztuce, osiągnięcia kulturowe i naukowe. Obejrzę film dotyczący kultury w II Rzeczpospolitej.

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl omawiający ogólną charakterystykę dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl i dowiedz się jakie były nowe tendencje w literaturze i sztuce dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst dotyczący osiągnięć kulturalnych i naukowych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Fundacja Koncept Kultura na YouTube dotyczący kultury w II RP. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 2. Dwudziestolecie międzywojenne cz. 2 – sztuka awangardowa i światopogląd

Pogłębię wiedzę dotyczącą awangardowych kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, poznam przykłady dzieł oraz dowiem się, jakie były dominujące kierunki w filozofii i socjologii.

  • Przeczytaj materiał dotyczący awangardowych kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący sztuk plastycznych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wejdź na stronę Google Arts & Culture i zapoznaj się z dziełami skatalogowanymi według kierunków w sztuce z okresu dwudziestolecia międzywojennego. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl dotyczący filozofii i socjologii dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

Temat 3. Grupa Skamander cz. 1

Uzyskam wiedzę na temat grupy poetyckiej Skamander – jej genezy, przedstawicieli i założeń. Wysłucham audycji radiowych o Skamandrytach oraz o powstaniu kawiarni Pod Picadorem. 

  • Przeczytaj materiał dotyczący kawiarni literackiej Pod Picadorem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o grupie poetyckiej Skamander, jej przedstawicielach i założeniach. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube i poszerz wiedzę na temat grupy Skamander.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj gawędy Tadeusza Raabego o okolicznościach powstania kawiarni Pod Picadorem (Polskie Radio, 1972 r.) lub opowieści Antoniego Słonimskiego na ten sam temat (Sekcja Polskiej BBC, 1970 r.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji Michała Montowskiego poświęconej Skamandrytom z cyklu „Kultura w Radiowej Jedynce”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Grupa Skamander cz. 2

Poszerzę moją wiedzę na temat grupy poetyckiej Skamander na przykładzie Juliana Tuwima, Jana Lechonia i Kazimierza Wierzyńskiego oraz ich twórczości.

  • Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Juliana Tuwima i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o motywie zwykłego człowieka w poezji Juliana Tuwima. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący witalizmu i biologizmu w wierszach Juliana Tuwima. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj materiał dotyczący Kazimierza Wierzyńskiego i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o twórczości Jana Lechonia „Od dramatu świadomości narodowej do dramatu miłości i śmierci” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący poezji Jana Lechonia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „A wiosną – niechaj wiosnę, nie Polskę, zobaczę” - scenariusz lekcji z portalu scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 5. Awangarda Krakowska

Dowiem się czym była Awangarda Krakowska oraz jaki miała program. Poznam fragmenty twórczości jej przedstawicieli – Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia. Wysłucham także audycji dotyczącej Tadeusza Peipera, a także rozmowy z Julianem Przybosiem.

  • Przeczytaj materiał „Teraźniejszość, metafora, konstrukcja: Awangarda Krakowska i program rewolucji w poezji” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący Juliana Przybosia i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący programu Awangardy Krakowskiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Kto odrzucił tę przepaść i odrzucił ją w górę!” J. Przyboś „Notre Dame” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • Wysłuchaj audycji Joanny Szwedowskiej z cyklu „Szkic do portretu” poświęconej postaci Tadeusza Peipera (PR 10.12.1999).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj rozmowy z Julianem Przybosiem „Moja muza zasypia na zimę, budzę się z wiosną” (PR 19.06.1968).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 6. Druga Awangarda – Józef Czechowicz

Dowiem się, czym była Druga Awangarda, poznam sylwetkę oraz twórczość jej przedstawiciela Józefa Czechowicza. Posłucham także poświęconej mu audycji w radio oraz zapoznam się z różnymi wydaniami tomików jego wierszy.

  • Przeczytaj tekst i zapoznaj się z krótką informacją dotyczącą Drugiej Awangardy.

Typ materiału: Tekst 

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący Drugiej Awangardy oraz twórczości Józefa Czechowicza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj materiał „Znaki śmierci – symbole tajemnicy – przeczucia katastrofy” dotyczący twórczości Józefa Czechowicza i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • „Między arkadią a katastrofą – ambiwalencje w poezji Józefa Czechowicza” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela) 

  • Posłuchaj audycji wspomnień o Józefie Czechowiczu. Audycja Elżbiety Hartwig z cyklu „Portret pisarza" (PR, 8.09.1991).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z różnymi wydaniami tomików wierszy Józefa Czechowicza w bibliotece POLONA.

Typ materiału: Lektura szkolna, źródła historyczne

Temat 7. Bolesław Leśmian

Uzyskam wiedzę na temat postaci Bolesława Leśmiana oraz dowiem się, jak można analizować jego twórczość. Posłucham także audycji radiowych dotyczących jego poezji oraz zapoznam się z różnymi wydaniami tomików wierszy.

  • Przeczytaj materiał „Przeciw nicości: natura i wola istnienia” dotyczący postaci i twórczości Bolesława Leśmiana. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał „Przeciw nicości: czyn i poryw ku innemu światu” dotyczący twórczości Bolesława Leśmiana i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika 

  • Przeczytaj materiał „Przeciw nicości: miłość i zmysły” dotyczący twórczości Bolesława Leśmiana i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący analizy poezji Bolesława Leśmiana.

Typ materiału: Materiał multimedialny 

  • Posłuchaj audycji Marcina Stycznia „Poeta, który zaprasza łąkę do domu”, w której Ernest Bryll przybliża życie i twórczość Bolesława Leśmiana (PR, 25.06.2016) lub audycji Małgorzaty Tułowieckiej „Tropy, ludzie, symbole”, podczas której dr Józef Rurawski opowiada o języku poezji Leśmiana (PR, 14.12.1988).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z różnymi wydaniami tomików wierszy Bolesława Leśmiana w bibliotece POLONA. 

Typ materiału: Lektura szkolna, źródła historyczne

Temat 8. Powieść „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego

Uzyskam wiedzę na temat postaci Stefana Żeromskiego, zapoznam się z treścią powieści „Przedwiośnie” oraz dokonam jej analizy. Wysłucham także audycji radiowej na jej temat oraz dotyczącej autora. Zapoznam się również z autografem powieści. 

  • Przeczytaj materiał „Literatura w polityce – polityka w literaturze” dotyczący postaci Stefana Żeromskiego oraz powieści „Przedwiośnie”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący powieści „Przedwiośnie”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj audycji – „Wybitni Polacy II RP. Stefan Żeromski – sumienie polskiej literatury”.

Typ materiału: Materiał multimedialny 

  • Wysłuchaj audycji, w której prof. Maria Olszewska opowiada o właściwym rozumieniu „Przedwiośnia” (Kulturalna Jedynka).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z treścią powieści „Przedwiośnie” na stronie lektury.gov.pl.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Na stronie biblioteki POLONA obejrzyj autograf powieści „Przedwiośnie” pióra Stefana Żeromskiego.

Typ materiału: Źródło historyczne

  • „Przedwiośnie Stefana Żeromskiego” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • „Obraz rewolucji przedstawiony w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • „Polska widziana oczami Cezarego Baryki” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • „Program odbudowy państwa w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

 

{"register":{"columns":[]}}