W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Oświecenie cz. 1 – wprowadzenie do epoki

Dowiem się, czym charakteryzowała się epoka Oświecenia w Europie i Polsce, jakie było jej tło historyczne oraz tendencje myślowe. Posłucham także audycji dotyczących czasopisma „Monitor” oraz Komisji Edukacji Narodowej.

  • Zapoznaj się z materiałem dotyczącym informacji wstępnych o epoce Oświecenia w Europie i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie – „Co to jest oświecenie?”.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem dotyczącym epoki Oświecenia w Polsce i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl i poszerz wiadomości o Oświeceniu w Polsce.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj audycji Andrzeja Sowy z cyklu „Kronika polska", w którym dr Maria Czeppe opowiada o czasopiśmie „Monitor” (PR, 26.05.2001).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Posłuchaj audycji Andrzeja Sowy z cyklu „Kronika polska" na temat okolicznościach powstania, znaczeniu i funkcjonowaniu Komisji Edukacji Narodowej (PR, 09.06.2001).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Dlaczego oświecenie? Przemiany światopoglądowe epoki” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 2. Oświecenie cz. 2 – filozofia i sztuka

Pogłębię wiedzę dotyczącą Oświecenia poprzez dokładniejsze zapoznanie się z przedstawicielami filozofii tej epoki oraz z jej sztuką. Wysłucham audycji radiowych i wybiorę się na wirtualny spacer po Sali Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie.

  • Przeczytaj materiał dotyczący filozofów epoki Oświecenia oraz ich poglądów. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj audycji Witolda Malesy „Alfabet filozofów” cz. 1, w której prof. Maria Szyszkowska opowiada o życiu, dziele i poglądach Immanuela Kanta (PR 4.02.2004). 

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj materiał dotyczący architektury i sztuki polskiego Oświecenia i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący neoklasycyzmu i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj audycji dotyczącej Stanisława Augusta Poniatowskiego i czasów przełomu (Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej/Dwójka).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wybierz się na wirtualny spacer po Sali Canaletta na Zamku Królewskim w Warszawie i wykonaj polecenia.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 3. Ignacy Krasicki – „Hymn do miłości ojczyzny”

Uzyskam informacje dotyczące postaci Ignacego Krasickiego, zapoznam się z treścią utworu „Hymn do miłości ojczyzny” oraz jego analizą. Przeczytam materiał dotyczący hymnów Polski.

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl i uzyskaj informację na temat Ignacego Krasickiego.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z treścią utworu „Hymn do miłości ojczyzny” Ignacego Krasickiego.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący analizy utworu „Hymn do miłości Ojczyzny”.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj materiał dotyczący hymnów Polski i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 4. Ignacy Krasicki – satyry

Uzyskam wiedzę na tematyką satyr Ignacego Krasickiego, w szczególności „Pijaństwa” i „Świata zepsutego”, zapoznam się z ich treścią oraz dowiem się jak je rozumieć.

  • Zapoznaj się z treścią satyry „Pijaństwo” Ignacego Krasickiego.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Zapoznaj się z treścią satyry „Świat zepsuty” Ignacego Krasickiego.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Przeczytaj materiał „Naprawić świat! Satyry Ignacego Krasickiego” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst ze strony aleklasa.pl dotyczący interpretacji satyr Ignacego Krasickiego. 

Typ materiału: Tekst

  • „Myśl reformatorska w twórczości I. Krasickiego” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 5. Franciszek Karpiński i jego twórczość

Zapoznam się z postacią Franciszka Karpińskiego oraz jego twórczością, z naciskiem na utwory „Laura i Filon” oraz „Pieśni nabożne”.

  • Zapoznaj się z materiałem dotyczącym postaci oraz twórczości Franciszka Karpińskiego. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z treścią utworu „Laura i Filon” Franciszka Karpińskiego.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Obejrzyj XIX w. wydanie „Pieśni Nabożnych” Franciszka Karpińskiego w bibliotece POLONA.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Sentymentalizm w liryce Franciszka Karpińskiego – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

  • „Literatura sentymentalna” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 6. Skróty, skrótowce i... emotikony

Przypomnę sobie czym są skróty i skrótowce, jak je tworzyć oraz czym się od siebie różnią. Dowiem się, jak się klasyfikuje i odmienia skrótowce oraz jakie obowiązują zasady interpunkcyjne przy tworzeniu skrótów.  Uzyskam także wiedzę dotyczącą języka używanego w internecie wykorzystującego skrótowce oraz emotikony.

  • Przeczytaj materiał na stronie aleklasa.pl i dowiedz się czym różnią się skróty od skrótowców, jak tworzyć skrótowce oraz jak je odmieniać.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj materiał na stronie aleklasa.pl i dowiedz się jak klasyfikujemy i odmieniamy skrótowce.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj materiał na stronie aleklasa.pl i dowiedz się, jakie obowiązują zasady interpunkcyjne przy tworzeniu skrótów.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący skrótów i skrótowców.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Chytre szyfry – w kręgu skrótowców i emotikonów” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}