W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podstawy przedsiębiorczości (grudzień 2020 r.)

Temat 8. Fundusze inwestycyjne

Wyjaśnię pojęcia: kapitał, lokata, akcja, dywidenda, obligacja. Wskazuję podmioty prowadzące inwestycje finansowe. Scharakteryzuję rolę usług doradczych i pośredników finansowych. Porównam ryzyko różnych form inwestowania w fundusze inwestycyjne. Rozróżnię fundusze inwestycyjne.

  • Zapoznaj się z materiałem edukacyjnym w części „ABC Funduszy” na stronie Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska SA. Dowiesz się: Co to są fundusze inwestycyjne? Dlaczego warto w nie inwestować? Z jakim ryzykiem się to wiąże? Na co trzeba zwrócić uwagę inwestując w fundusze?

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Instytucje na rynku funduszy” na stronie Domu Maklerskiego Banku Ochrony Środowiska SA. Przeanalizuj schemat obrazujący wzajemne relacje i powiązania między podmiotami związanymi z funduszami inwestycyjnymi. Zapoznaj się z wyjaśnieniami podstawowych pojęć wymienionych na schemacie.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Fundusze inwestycyjne – czym są? Jak działają?” Odpowiedz na pytania: Czym jest fundusz inwestycyjny? Kto zarządza funduszem? Jakie są rodzaje funduszy? (źródło: GPWInfoStrefa.pl).

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela – publikacja dla środowiska szkolnego wydana przez Urząd KNF w ramach projektu CEDUR pn. „Scenariusze lekcji z zakresu ryzyka związanego z inwestowaniem na rynkach kapitałowych i terminowych (źródło: KNF; Autor: Paweł Stangenberg).

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał dla nauczyciela z materiałami dla ucznia – publikacja NBP pn. „Wynająć fachowca, czyli działalność funduszy inwestycyjnych” dostępna do pobrania z portalu Epodręczniki.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Materiał dla nauczyciela – publikacja „ABC inwestowania w fundusze inwestycyjne” wydana przez Urząd KNF w celach edukacyjnych w ramach projektu CEDUR (Autorzy: Barbara Jawdosiuk, Krzysztof Rożko).

Typ materiału: Tekst

Temat 8. Zabezpieczenie emerytalne

Wyjaśnię pojęcie „zabezpieczenie emerytalne”. Wymienię instytucje systemu ubezpieczeń społecznych. Wyróżnię filary systemu ubezpieczeń społecznych. Wyjaśnię różnice w formach zabezpieczenia emerytalnego. Scharakteryzuję rolę i zadania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz formy zabezpieczenia emerytalnego na IKE. Objaśnię funkcjonowanie KRUS.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Renty i emerytury” (Świadczenia z ubezpieczeń rentowych. Świadczenia z ubezpieczenia emerytalnego. Emerytura – Twoja przyszłość w Twoich rękach). Wykonaj zaproponowane ćwiczenia, pracuj pod kierunkiem nauczyciela (źródło: ZUS).

Typ materiału: Karta Pracy

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Zabezpieczenie emerytalne”. Dowiedz się, jaki wpływ na realny poziom zabezpieczenia emerytalnego mogą i powinny mieć decyzje finansowe przyszłych emerytów (źródło: Fundacja Instytut Zarządzania Ryzykiem Społecznym).

Typ materiału: Tekst

  • Materiały dla nauczyciela „Lekcje z ZUS” do pobrania ze strony ZUS.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiały dla nauczyciela „Projekt z ZUS” (materiały graficzne i multimedialne do wykorzystania podczas lekcji/zajęć szkolnych, dostępne do pobrania na portalu ZUS).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst „IKE IKZE Indywidualne Konta Emerytalne”. Dowiedz się co można zrobić, by zabezpieczyć swoją emeryturę? Konto IKE a IKZE – jaka różnica? Które ubezpieczenie na życie oferuje konta IKE IKZE?

Typ materiału: Tekst

  • Dowiedz się co to jest KRUS. Jakie zadania KRUS, wynikają z ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników?

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}