W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyroda (październik 2020 r.)

Temat 5. Cztery strony świata. Zdobywam wiedzę o widnokręgu, kształcie i rozmiarach Ziemi

Dowiem się co jest za miejscem, gdzie niebo styka się z ziemią i czy można spojrzeć dalej. Odpowiem na trzy pytania: 1. Co to jest widnokrąg? 2. Od czego zależy wielkość widnokręgu? 3. Jak się zmienia widnokrąg wraz ze zwiększaniem wysokości obserwacji?

  • Zapoznaj się z lekcją 2.1  na stronach 10-13  podręcznika Mac edukacja.

Typ materiału: Tekst

  • Na podstawie materiału do lekcji z Epodręcznika „Jaki kształt ma Ziemia?” naucz się wskazywać obserwacje, które umożliwiają określenie kształtu Ziemi. Określ kształt i rozmiary Ziemi. Sprawdź wiedzę – wykonaj sześć ćwiczeń interaktywnych.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj animację „Kształt Ziemi”, która wyjaśnia, dlaczego Ziemia ma kształt geoidy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz symulację interaktywną „Ruch obrotowy Ziemi”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym opublikowanym na stronie  Wydawnictwa Edukacyjnego WIKING pn. „Kształt i rozmiary ziemi, kierunki, współrzędne geograficzne”. Utrwal materiał z lekcji i dowiedz się czego używa się obecnie do wyznaczania współrzędnych geograficznych w terenie.

Typ materiału: Tekst

Temat 6. Kierunki geograficzne

Poznam sposoby wyznaczania kierunków geograficznych.

  • Przypomninij sobie wiadomości o kierunkach geograficznych z edukacji społecznej w klasach młodszych. Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji „Wyznaczanie kierunków”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Obejrzyj film z portalu Scholaris prezentujący doświadczenie „Poznanie sposobów wyznaczania kierunków geograficznych” (film  dostępny również na  https://www.youtube.com/watch?v=1y_aH7dzxio ).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem z podręcznika wydawnictwa Mac edu (str. 14-21 podręcznika) i odpowiedz na pytania: 1. Skąd wiadomo, w którym kierunku się udać, aby dojść do celu? 2. Czy da się żyć bez GPS-u?

Typ materiału: Tekst

  • Dowiedz się co zrobić gdy kompas nie działa. Jak przyroda pomaga wyznaczyć kierunki świata. Naucz się jak wyznaczać kierunki świata z wykorzystaniem cienia; wskazywać kierunek południowy za pomocą zegarka wskazówkowego; określać kierunek północny z użyciem Gwiazdy Polarnej; ustalać kierunki świata na podstawie obserwacji otaczającej cię przyrody.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Utrwal wiadomości poznane podczas lekcji. Poznaj i podziel się z kolegami w grupie praktycznymi ciekawostkami opisanymi w tekście „Jak wyznaczyć kierunki świata bez kompasu?” opublikowanym na DarmowyPoradnik.pl

Typ materiału: Tekst

Temat 7. Układ słoneczny

Nauczę się opisywać Ziemię jako jedną z planet Układu Słonecznego; omawiać zmiany poglądów na miejsce Ziemi we Wszechświecie; wymieniać planety Układu Słonecznego i podawać ich najważniejsze cechy.

  • Omów zmiany poglądów na miejsce Ziemi we Wszechświecie oraz  wymień planety Układu Słonecznego i podawaj ich najważniejsze cechy.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem do scenariusza zajęć „Podróż przez układ słoneczny”  (dla nauczyciela do wykorzystania podczas lekcji z uczniami; do realizacji części warsztatowej/praktycznej).

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 8. Wędrówka Słońca nad widnokręgiem

Poznam wędrówkę Słońca nad/po widnokręgu. Wskażę położenie Słońca i wyjaśnię pojęcie "pozorna wędrówka Słońca".

  • Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji dotyczącym zagadnień wędrówki Słońca po widnokręgu.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Obejrzyj film prezentujący pozorną wędrówkę Słońca załączony do scenariusza lekcji „Słoneczne obserwacje”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Wędrówki słońca” i naucz się odszukiwać na sferze niebieskiej miejsc górowania Słońca i zenitu; omawiać zależność między ruchem Ziemi i pozornym ruchem Słońca na niebie; konstruować gnomon; tłumaczyć zasadę działania zegara słonecznego.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jako wprowadzenie do kolejnej lekcji (w ramach pracy domowej) obejrzyj film na YouTube „Wędrówka słońca w ciągu roku” (czas 3:03; dotyczy tylko naszej szerokości geograficznej) i opowiedz/opisz jaki wpływ ma to zjawisko na pory roku.

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}