W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiedza o Społeczeństwie (październik 2020 r.)

Temat 5. Prawa człowieka

W czasie lekcji dowiem się, czym są prawa człowieka. W dalszej jej części dowiem się, jakie prawa zaliczamy do praw człowieka i dlaczego są one tak ważne w życiu społecznym.

  • Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst pochodzący z portalu eszkola.pl i wyjaśnij na jego podstawie, jaka jest geneza praw człowieka oraz jaka jest ich definicja.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z zakładką „O nas” na stronie Amnesty International i poznaj cele oraz historię tej organizacji.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozdział I i II Konstytucji, a następnie zastanów się, w jaki sposób są w niej uwzględnione prawa człowieka.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Scenariusz lekcji pochodzący z portalu scholaris.pl nt. praw człowieka.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zasoby multimedialne pochodzące z portalu scholaris.pl do ww. scenariusza.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji ze strony Teatroteka Szkolna autorstwa Karoliny Pluty nt. praw człowieka.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 6. Naruszenie praw człowieka i ich ochrona

Z przygotowanego materiału dowiem się, jakie zachowania stanowią naruszenia praw człowieka oraz jaka w tej sytuacji przysługuje ochrona. Zapoznam się z działalnością Amnesty International w zakresie obrony praw człowieka.

  • Zapoznaj się z materiałem zawartym w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film z kanału „Amnesty Poland” na YouTubie o działalności Amnesty International i dowiedz się, jakie działania są podejmowane w obronie praw człowieka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj rozmowę z dyrektorką Draginji Nadazdin (Amnesty International) z kanału Racjonalista.tv na YouTubie o działaniach podejmowanych przez organizację w obronie praw człowieka.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 7. Prawa i obowiązki obywatela

W czasie lekcji dowiem się, co to jest obywatelstwo, jak je nabyć w Polsce oraz czy można je utracić. Poznam prawa i obowiązki obywatela Rzeczpospolitej Polskiej oraz dowiem się, czym jest „Karta Polaka”.

  • Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film autorstwa „Państwo to my! Obywatelskie przemyślenia” – studencki projekt społeczny realizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii” na kanale państwotomyOP na YouTubie, mówiący o prawach obywatelskich określonych w Konstytucji RP. Wyjaśnij, jakie wartości określone w Konstytucji stanowią podstawę praw obywatelskich.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film autorstwa „Państwo to my! Obywatelskie przemyślenia” – studencki projekt społeczny realizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii”  na kanale państwotomyOP na YouTubie, mówiący o ograniczeniach praw obywatelskich określonych w Konstytucji RP. Wyjaśnij, w jakich przypadkach i okolicznościach mogą zostać ograniczone prawa obywatelskie określone w Konstytucji RP?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozdział I i II Konstytucji, a następnie wypisz wszystkie prawa obywatelskie zawarte w Konstytucji RP.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

Temat 8. Nieletni w prawie polskim

W czasie lekcji dowiem się, jakie są zasady ponoszenia odpowiedzialności prawnej przez osoby młode w polskim prawie. Dodatkowo poznam środki wychowawcze, poprawcze i leczniczo–wychowawcze przewidziane w przepisach, które może zastosować sąd w procesie resocjalizacji.

  • Zapoznaj się z materiałem zawartym w Epodręczniku.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst pochodzący z Wikipedii Wolnej Encyklopedii i przypomnij sobie, co oznacza pojęcie „nieletni”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film pochodzący z kanału Stowarzyszenie OVUM na YouTubie autorstwa Patrycji Geragi, mówiący o relacji między wiekiem sprawcy, a odpowiedzialności karnej. Wyjaśnij, jakie „warunki” musi spełniać osoba, żeby mogła ponieść odpowiedzialność karną za swoje czyny?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj rozdział II Konstytucji, a następnie zastanów się, czy określenie „każdy” w Konstytucji RP odnosi się również do osób nieletnich.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Scenariusz lekcji autorstwa Kingi Puły nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}