W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Często zadawane pytania w naborze na Budowę instalacji do produkcji pelletu

TRWA_NABOR_PELLET_-_PYTANIA

1. Czy instalacja fotowoltaiczna do produkcji pelletu  jest kosztem
kwalifikowanym?

NIE, w naborze nie kwalifikujemy kosztów dot. źródeł energii zasilających pelleciarkę.  Jednak zakres przedmiotowy projektów może obejmować  zakup i montaż latarni do oświetlenia miejsca składowania i produkcji pelletu zasilanych energią odnawialną – taki koszt może być uznany za kwalifikowalny (o ile jego ujęcie zostanie ocenione jako niezbędne i zasadne w ramach projektu).


2. Czy zatrudnienie pracowników na czas trwania projektu jest kosztem
kwalifikowalnym?

TAK, koszty personelu tzw. koszty zarządzania są kosztami kwalifikowalnymi w naborze. 

Odpowiednie koszty wynagrodzeń pracowników są kwalifikowalne wyłącznie w zakresie, w którym odnoszą się do kosztów działań, które nie byłyby przeprowadzone, gdyby nie podjęto się wdrażania danego projektu. Obowiązuje rozdział kosztów pośrednich i bezpośrednich zatrudnionych w projekcie pracowników. 

Więcej informacji nt. kosztów zarządzania w projekcie można znaleźć w Podręczniku Wnioskodawcy, który dostępny jest na naszej stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/klimat/ogloszenie-o-naborze-koncepcji-projektowych-w-ramach-naboru-na-budowe-instalacji-do-produkcji-paliwa-z-biomasy-rolnej-i-lesnej-w-postaci-pelletu Rozdział 5.1.3 Podręcznika. 

Koszty zarządzania nie mogą przekroczyć 10% kosztów kwalifikowalnych projektu.

 

3. Czy z dofinansowania można zakupić cały sprzęt do produkcji pelletu
i inne maszyny w tym: wózek widłowy, ładowarka?

TAK , o ile są to  urządzenia niezbędne do wstępnej obróbki/przygotowania biomasy rolnej i leśnej do produkcji pelletu


4. Czy na etapie koncepcji  musi być certyfikat w celu potwierdzenia
jakości biomasy na produkcję pelletu?

NIE,  taki certyfikat wymagany będzie na zakończenie realizacji projektu, celem potwierdzenia, że jakość pelletu spełnia normy wymienione w kryteriach. Koszt jego uzyskania jest kwalifikowalny. Na etapie oceny bierzemy pod uwagę  deklarację wnioskodawcy złożoną wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
 

5. Co może być dokumentem przedstawiającym ilość biomasy pozwalającej na
zapewnienie surowca?

Kopie listów intencyjnych lub umów wstępnych potwierdzających możliwość zakupu substratu w wymaganej ilości, zawierające uzgodnioną cenę zakupu opartą o realne założenia dotyczące kosztów jednostkowych i wolumenów zakupowych, potwierdzające przyjęte w modelu finansowym założenia dotyczące zakupu i ceny lub oświadczenie w przypadku posiadania własnych zasobów potwierdzające przyjęte w modelu finansowym założenia - załączniki wymagane na drugim etapie konkursu.

 

6. W związku z ubóstwem energetycznym - czy tutaj liczy się tylko liczbę
gospodarstw na terenie gminy, które otrzymują pomoc społeczną w formie
dopłat do węgla lub zakupu paliwa? Czy oprócz tego można zaliczyć gospodarstwa domowe ubogie energetycznie np. posiadające piece tzw. kopciuchy, budynki nie poddane
termomodernizacji?

Dla celów tego naboru przyjęliśmy definicję gospodarstwa ubogiego energetycznie, która równoznaczna jest z otrzymywaniem pomocy społecznej  w postaci darmowych dostaw paliwa/ dopłat do zakupu paliwa. Darmowe dostawy pelletu mogą zastąpić  jedynie nieodpłatną pomoc, która była dotychczasowo oferowana przez gminy np. w formie dostaw węgla.  

 

7. Po wstępnym przeanalizowaniu przesłanych informacji dot. projektu stworzenia infrastruktury niezbędnej do uruchomienia lokalnej produkcji pelletu proszę o wyjaśnienie mojej wątpliwości. Wydaje mi się, że skoro minimalna kwota dofinansowania to jest kwota 892 860,00 zł to min koszt całego projektu to jest 1 116 075 zł.  Jesteśmy małą gminą do 15 tys. mieszkańców i taki koszt zadania prawdopodobnie nas dyskwalifikuje.

Określenie kosztu projektu na poziomie co najmniej równym minimalnemu kosztowi wskazanemu w ogłoszeniu o naborze jest warunkiem do wzięcia udziału w konkursie. Jednak wnioskodawca może rozważyć dodatkowe możliwości wykorzystania pelletu np. na realizację zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą (do 20% produkcji np. ogrzewanie szkoły), co pozwoli na trochę większą produkcję pelletu i większe koszty w projekcie. Jednostki samorządu terytorialnego mogą również zrealizować projekt w partnerstwie np. z sąsiednią gminą/powiatem i wspólnie zainwestować w większą instalację, jeśli  np. na terenie gminy/powiatu nie identyfikuje się wystarczającej liczby gospodarstw ubogich energetycznie do tego aby budowa instalacji była opłacalna.

 

8. Co w sytuacji, kiedy na ten moment oszacujemy daną liczbę gospodarstw ubogich energetycznie oraz gospodarstw ubogich energetycznie, które pod koniec realizacji projektu będą dysponowały kotłami dostosowanymi do spalania pelletu, jednak  w kwietniu 2024r. nie uda nam się spełnić tych warunków, np. ze względu na wycofanie się gospodarstw ubogich energetycznie z decyzji o posiadaniu kotła na pellet albo spadku problemu ubóstwa energetycznego w gminie?

W momencie składania wniosku posługują się Państwo danymi dostępnymi z GOPS aktualnymi na czas składania koncepcji projektowej/wniosku o dofinansowanie. Przygotowując koncepcję projektową a następnie wniosek o dofinansowanie wskazane byłoby przeprowadzenie ankiety wśród gospodarstw ubogich energetycznie, która pozwoli na oszacowanie zainteresowania mieszkańców wymianą „kopciucha” na kocioł spełniający wymagania co najmniej 5 klasy emisyjności dostosowany do spalania pelletu. Jeśli na koniec realizacji projektu okaże się, że nie uda się spełnić zakładanych we wniosku wartości wspomnianych wskaźników, wnioskodawca – po przedstawieniu uzasadnienia nieosiągnięcia wskaźników we wniosku o płatność końcową- powstałe nadwyżki w produkcji pelletu będzie mógł wykorzystać na realizację zadań własnych gminy/powiatu niezwiązanych z działalnością gospodarczą np. w celu ogrzania budynku szkoły. Nadwyżki mogą wynosić maksymalnie 20% w okresie trwałości projektu.

Logo MF EOG i NMF

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}