W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkolnictwie artystycznym

Szczególnie ważnym obszarem działalności Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego CEA jest wspomaganie pracy szkół artystycznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, aby jak najbardziej efektywne było w szkołach udzielanie szeroko rozumianego wsparcia wobec wszystkich członków szkolnej społeczności, a szczególnie w sytuacji doświadczania przez uczniów specyficznych trudności rozwojowych, związanych jednocześnie z koniecznością dostosowywania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Jest to związane z koniecznością przestrzegania nie tylko szczegółowych zaleceń wynikających z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, ale także jest to związane z koniecznością przestrzegania podstawowych zapisów Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, która zapewnia dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej (Art. 1, pkt. 5) oraz możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami (Art. 1, pkt 6). Ponadto Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych zakłada, iż o przyjęciu do wybranego typu szkoły artystycznej decydują kierunkowe uzdolnienia artystyczne pozwalające na rozpoczęcie kształcenia zgodnie z wybraną specjalnością artystyczną.

Przesłanie edukacji włączającej, respektowane przez cały system oświaty, w tym także przez system kształcenia artystycznego, to założenie, że powszechny dostęp do edukacji artystycznej polega na traktowaniu każdego człowieka jako odrębnej indywidualności ze wszystkimi swoimi specyficznymi możliwościami i potrzebami edukacyjnymi. Niemniej jednak z uwagi na specyficzne wymagania kształcenia artystycznego należy podkreślić, że w szkołach artystycznych mogą kształcić się uczniowie, których niepełnosprawność nie wyklucza możliwości realizacji podstawy programowej z przedmiotów artystycznych.

Do obowiązków pracowników pedagogicznych szkół artystycznych, w zakresie niesienia efektywnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze ogólnym, należy ROZPOZNAWANIE indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz ZASPOKAJANIE indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, odpowiednio do jego możliwości psychofizycznych. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna to także rozpoznawanie czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia. W tym zakresie bezcenna jest wrażliwość i empatia nauczyciela, który powinien nie tylko POSIADAĆ WIEDZĘ o potrzebach konkretnego dziecka, ale także ODCZUWAĆ jego problemy i ROZUMIEĆ ich przyczyny, aby szukać najskuteczniejszego sposobu zaspokajania jego potrzeb.

W kolejnych zakładkach znajduje się szczegółowy opis specyficznych kategorii trudności, których mogą doświadczać uzdolnione artystycznie dzieci i młodzież, a także znajdują się podstawowe informacje o sposobach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem specyfiki szkół artystycznych.

{"register":{"columns":[]}}