W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Jak automatycznie testować dostępność cyfrową aplikacji mobilnych

Testy automatyczne dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych nie są tak popularne, jak stron internetowych. Główną przyczyną jest ograniczony dostęp do kodu aplikacji. Testy te pozwalają zidentyfikować wiele problemów i warto korzystać z tej możliwości.

Testy automatyczne są przede wszystkim pomocne dla programistów i projektantów aplikacji, choć niektóre mogą być również przydatne na przykład dla koordynatorów dostępności.

Rodzaje narzędzi do testów automatycznych

Są dwa główne rodzaje automatów, które testują dostępność cyfrową aplikacji mobilnych:

  • poprzez zrzuty ekranu – identyfikują niewiele rodzajów problemów, ale ich instalacja i obsługa jest dość prosta;
  • poprzez kod źródłowy – identyfikują więcej rodzajów problemów, w tym także na poziomie kodowania, ale ich instalacja i obsługa wymaga wiedzy technicznej.

Ograniczony zakres testów

Bez względu na użyte narzędzia, wynik automatycznej analizy dostępności cyfrowej nie będzie kompletny. Narzędzia automatyczne nie analizują procesów.

Testy automatyczne nie odpowiedzą na pytanie, czy aplikacja mobilna spełnia wymagania określone w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Kod źródłowy aplikacji mobilnych dla systemu iOS jest szyfrowany. Aby go testować automatycznie, potrzebny jest do niego dostęp.

Przykładowe narzędzia do testów automatycznych

Google Accessibility Scanner

Google Accessibility Scanner - twórcą jest Google.

Służy do analizy aplikacji mobilnych na system Android. Zrobisz nim testy w czterech zakresach:

  • kontrastu treści do tła – czy są odpowiednio widoczne i spełniają wytyczne WCAG;
  • rozmiaru elementów dotykowych – czy są właściwych rozmiarów (odpowiednio duże) i spełniają wymagania, które określa Material Design;
  • etykiet pól, przycisków i linków – na przykład czy treść etykiet nie powtarza się, czy nie ma niezrozumiałych linków typu: czytaj więcej;
  • możliwości użycia elementów przez użytkowników z niepełnosprawnością ruchową – na przykład czy elementy klikalne nie nachodzą na siebie, czy mogą być problemy z kolejnością nawigacji za pomocą klawiatury. 

Accessibility Scanner analizuje zrzuty ekranu (pojedynczego lub wielu, które tworzą jakiś proces w aplikacji). Wykryte błędy oznacza wizualnie na każdym zrzucie i wskazuje propozycje, jak możesz naprawić problem.

Testy takie nie gwarantują, że wszystkie ułatwienia dostępu w systemie Android będą prawidłowo obsługiwane w badanej aplikacji.

Accessibility Insights for Android

Accessibility Insights for Android  - twórcą jest Microsoft.

Narzędzie działa na komputerach z systemem Windows, Linux i Mac OS. Możesz nim testować aplikacje dla systemu Android.

Sprawdza automatycznie i wskazuje:

  • elementy o zbyt niskim kontraście;
  • brakujące nazwy lub etykiety;
  • nieodpowiednie rozmiary obiektów dotykowych.

Możesz nim ręcznie sprawdzić kolejność nawigacji za pomocą klawiatury oraz określić elementy, które pomija, lub znaleźć tak zwane pułapki klawiatury.

Accessibility Insights for Android dostępny jest tylko w wersji anglojęzycznej.

Accessibility Inspector

Accessibility Inspector - twórcą jest Apple.

Służy do sprawnego testowania dostępności cyfrowej aplikacji na system iOS.

Umożliwia między innymi automatyczną analizę kontrastu treści do tła pod kątem ich zgodności z wytycznymi WCAG (a więc także z wymaganiami ustawy o dostępności cyfrowej).

Działa na zasadzie symulatora aplikacji.

Podczas testowania aplikacji w symulatorze nie masz dostępu do funkcji czytnika ekranu VoiceOver oraz innych usług wspomagających, które są w oryginalnym urządzeniu mobilnym. Możesz zbadać wybrane aspekty dostępności cyfrowej aplikacji za pomocą funkcji: Inspektor ułatwień dostępu.

Aby uruchomić Inspektora ułatwień dostępu i wykonać testy, potrzebujesz środowiska Xcode.

Automatyczna analiza kontrastu

Colour Contrast Analyser - narzędzie udostępnia organizacja TPGi (wcześniej znana jako The Paciello Group, TPG; teraz: TPG Interactive).

Warto nim weryfikować analizę zrzutów ekranu, przetestowanych za pomocą Google Accessibility Scanner, Accessibility Insights for Android oraz Accessibility Inspector, ze względu na ograniczony zakres analiz kontrastu, które możesz wykonać tymi trzema narzędziami.

GSCXScanner

GSCXScanner to asystent programisty, który służy do badania aplikacji mobilnych przeznaczonych na system iOS.

Programista może szybko określać potencjalne błędy dostępności cyfrowej interfejsu badanej aplikacji. Oprócz gotowych testów, które zawiera to narzędzie, może także dodawać własne testy.

GTXiLib

GTXiLib - narzędzie udostępnia Google.

Służy do automatycznego testowania wybranych aspektów dostępności cyfrowej aplikacji przeznaczonych na systemiOS.

Podczas automatyzacji testów możesz sprawdzić między innymi rozmiar aktywnych elementów interfejsu użytkownika (UI), obecność etykiet, kontrast wybranych etykiet tekstowych.

Deque WorldSpace Attest

Deque WorldSpace Attest to zestaw międzyplatformowych narzędzi, które służą do testowania wybranych aspektów dostępności cyfrowej. Narzędzie pozwala na integrację z kodem źródłowym aplikacji mobilnej.

Możesz w testach między innymi sprawdzać dynamicznie zmieniany rozmiar tekstu, rozmiar przycisków, etykiety elementów.

Espresso

Espresso - twórcą jest Google.

Służy do automatycznego testowania różnych aspektów aplikacji mobilnych na Androida. Jest częścią środowiska deweloperskiego Android Studio.

Możesz nim testować automatycznie dostępność cyfrową poprzez klasę Accessibilitychecks.

Testy te badają między innymi obecność etykiet, obecność powtórzonych etykiet elementów, rozmiar elementów dotykowych, kolejność przechodzenia pomiędzy aktywnymi elementami oraz kontrast tekstu.

Inne narzędzia do testów automatycznych

Możesz zapoznać się także z szeroką listą narzędzi do automatycznych testów dostępności cyfrowej (w języku angielskim), które udostępnia DigitalA11y.


Logotypy związane z finansowaniem projektu, w ramach którego powstał ten artykuł – Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój, Rzeczpospolita Polska, Europejski Fundusz Społeczny

{"register":{"columns":[]}}