W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kontrola

Inspekcja Ochrony Środowiska dokonuje kontroli:

  1. stosowania programu działań;
  2. spełnienia obowiązku posiadania planu nawożenia azotem;
  3. stosowania nawozów zgodnie z planem nawożenia azotem;
  4. przestrzegania przepisów dotyczących warunków stosowania i przechowywania nawozów, nawozów oznaczonych znakiem "NAWÓZ WE" oraz środków wspomagających uprawę ---

- roślin przez podmioty prowadzące produkcję rolną lub stosujące nawozy lub przechowujące nawozy.

Kontrole prowadzone w terenie

Kontrole prowadzone w terenie zarówno w indywidualnych gospodarstwach rolnych jak i w dużych fermach produkcyjnych, mają charakter planowy oraz pozaplanowy. Kontrole planowe wynikają z rocznego planu działalności kontrolnej Inspekcji Ochrony Środowiska, natomiast kontrole pozaplanowe wykonywane są w związku z rozpatrywaniem wniosków organów administracji publicznej lub podmiotów a także jako kontrole interwencyjne w związku z rozpatrywaniem skarg i interwencji dotyczących zanieczyszczenia środowiska lub podejrzenia wystąpienia takiego zanieczyszczenia, wystąpienia poważnych awarii lub w celu przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia. Kontrolę przedsiębiorców wykonuje się na zasadach określonych w rozdziale 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.). Do kontroli pozaplanowych przedsiębiorców nie stosuje się przepisów art. 47, art. 48, art. 50, art. 51, art. 54, art. 55 i art. 58 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Do podmiotów prowadzących produkcję rolną, w tym działy specjalne produkcji rolnej, oraz działalność, w ramach której są przechowywane nawozy naturalne lub stosowane nawozy, niebędących przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r.  Prawo przedsiębiorców, przepisy rozdziału 5 tej ustawy stosuje się odpowiednio.

Właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie wyników kontroli, w zależności od zakresu i stopnia naruszenia, wydaje z urzędu decyzję, w której może:

  1. nakazać usunięcie w określonym terminie nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli lub
  2. ustalić obowiązek uiszczenia opłaty oraz jej wysokość.

Opłata jest ponoszona za:

  1. stosowanie nawozów niezgodnie z przepisami Programu działań lub z planem nawożenia azotem;
  2.  przechowywanie nawozów naturalnych niezgodnie z przepisami Programu działań;
  3. prowadzenie dokumentacji realizacji Programu działań niezgodnie z przepisami albo za jej brak;
  4. brak planu nawożenia azotem.

Wysokość maksymalnych stawek opłaty za naruszenie Programu działań na rok 2022 została określona w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2021 r. w sprawie wysokości maksymalnych stawek opłaty za naruszenie "Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu", obowiązującej od dnia 1 stycznia 2022 r. (M.P. z 2021 po. 937).

{"register":{"columns":[]}}