W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cofnięty licznik i nieprawidłowości w rejestrowaniu czasu pracy

02.03.2022

Kontrola inspektorów świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykazała spore rozbieżności we wskazaniach drogomierza ciężarówki zatrzymanej na krajowej „dziewiątce”. Od poprzedniego odczytu z licznika „zniknęło” 169 260 km. Oprócz tego kierowca jechał za długo i za krótko odpoczywał, a pojazd miał usterkę. Nieprawidłowości związane z czasem pracy stwierdzili również inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego w zespole pojazdów skontrolowanym na krajowej „siódemce”.

Ciężarówka zatrzymana przy drodze krajowej nr 9. Na miejsce kontroli inspektorzy ITD wezwali policyjny patrol. Po prawej zespół pojazdów. Po lewej radiowozy Inspekcji Transportu Drogowego i Policji. W centrum funkcjonariusz Policji. W tle droga, na której zatrzymano ciężarówkę.

W poniedziałek (28 lutego) na DK9 we Włostowie inspektorzy opatowskiego oddziału Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą. Zespołem pojazdów wykonywany był krajowy transport drogowy rzeczy. W trakcie kontroli inspektorzy sprawdzili m.in. licznik przebiegu. Porównanie aktualnego stanu przebytych kilometrów z danymi odnotowanymi kilka miesięcy temu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ujawniło spory ubytek. Poniedziałkowa kontrola wykazała różnicę rzędu 169 260 km. Na liczniku widniało 1 071 778 km, natomiast poprzedni odczyt, wykonany 8 września ub.r., wskazywał 1 241 038 km. W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa, inspektorzy świętokorzyskiej ITD wezwali na miejsce kontroli policyjny patrol. Oprócz tego, analiza danych pobranych z cyfrowego tachografu oraz karty kierowcy wykazała naruszenia w zakresie czasu pracy kierowcy. Inspektorzy ITD stwierdzili przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu oraz skrócenie wymaganego odpoczynku i brak wpisu na wykresówce. Na jaw wyszła również usterka oświetlenia. Uszkodzony był klosz prawej tylnej lampy zespolonej w ciągniku siodłowym. Usterka ta miała wpływ na emitowane światło. Kierujący ciężarówką został ukarany mandatami karnymi, natomiast w stosunku do przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Poza tym inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu silnikowego.

Tego samego dnia inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Krakowie zatrzymali w Spytkowicach na DK7 zespół pojazdów należący do macedońskiego przewoźnika. Z Albanii do Polski przewożono nim świeże pory. W pojeździe było dwóch kierowców, którzy prowadzili na zmianę. Mężczyzna, towarzyszący kierującemu w momencie zatrzymania zespołu pojazdów do kontroli, nie miał zalogowanej karty kierowcy w tachografie cyfrowym. Obok tej nieprawidłowości, inspektorzy ITD stwierdzili także skrócenie odpoczynku o 2 godziny oraz jazdę bez wymaganej przerwy za długą o 30 minut. Mężczyzna, który nie rejestrował swojego czasu, został ukarany trzymiesięczną utratą prawa jazdy. Oprócz tego obydwaj kierowcy otrzymali mandaty karne. Przedsiębiorcy grozi kara finansowa.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}