W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przegląd prasy

Prezentujemy najnowszy przegląd krajowej i zagranicznej prasy technicznej.

CZASOPISMA ZAGRANICZNE

PRZEGLĄD POLSKIEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 04/2024

 

AUTOMOBILISTA

BIULETYN KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

DROGI SAMORZĄDOWE

GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA

INŻYNIER BUDOWNICTWA

LOGISTYKA

LOTNICTWO

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

POLSKA NA MORZU

PRZEGLĄD TECHNICZNY

RYNEK KOLEJOWY

SAMOCHODY SPECJALNE

SKRZYDLATA POLSKA

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

 

 

AUTOMOBILISTA

 

Cztery piątki - trochę Stara, trochę Jelcza / Andrzej Glajzer. // Automobilista.- 2024, nr 5, s. 12-15, sygn. P.III.6887 - rys. 3 ; fot. 3.

Historia polskiego autobusu międzymiastowego Star Jot 55, zaprojektowanego w 1955 r. przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu-Laskowicach. Charakterystyka konstrukcji i wyposażenia pojazdu; rysunki techniczne z podstawowymi parametrami autobusu.

 

PZInż. "Terespolska" we wrześniu 1939 r. Walka i zagłada. Część 1 / Jan Tarczyński. // Automobilista.- 2024, nr 5, s. 82-87, sygn. P.III.6887 - fot. 12.

Historia Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż) utworzonych w 1928 r. w Warszawie, na bazie Centralnych Warsztatów Samochodowych. Produkcja samochodów Polski Fiat w Fabryce Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii (FSOiP PZInż.) w okresie międzywojennym.

 

BIULETYN KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

 

Aplikacja SNAPCHECK przykładem rozwoju technologicznego w transporcie publicznym / Joanna Dzierzbińska. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 41-45, sygn. P.III.6776 - rys. 5 ; fot. 3.

Zadania i funkcje aplikacji SNAPCHECK wspomagającej procedury obsługi taboru i komunikację kierowcy z dyspozytorem. Podsumowanie efektów wdrożenia SNAPCHECK przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Olsztynie.

 

Efektywne wdrażanie zeroemisyjnego transportu zbiorowego w polskich miastach / Mirosław Czerliński. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 14-21, sygn. P.III.6776 - rys. 3 ; fot. 3.

Historia wdrażania zeroemisyjnego transportu zbiorowego w polskich miastach. Koszty i efektywność elektryfikacji transportu autobusowego na przykładzie Gdyni i Jaworzna. Model ekonomiczno-finansowy dla pojazdów zeroemisyjnych; ocena opłacalności eksploatacji autobusów bateryjnych OPP w porównaniu do autobusów spalinowych. Innowacyjne rozwiązania dotyczące optymalizacji kosztów użytkowania taboru elektrycznego. Dane dotyczące rodzajów napędów taboru autobusowego i trolejbusowego wykorzystywanych w miastach o ludności powyżej 100 tys. mieszkańców wg stanu na 30.06.2023 r.

 

Efektywne zarządzanie zużyciem energii w autobusach elektrycznych z pantografem / Krzysztof Skorzycki. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 22-25, sygn. P.III.6776 - rys. 4 ; fot. 5.

Analiza i sposoby optymalizacji kosztów eksploatacji autobusów elektrycznych. System obsługi i ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni MPK-Łódź sp. z o.o.; przykłady rozwiązań dotyczących poprawy efektywności zużycia energii elektrycznej z wykorzystaniem systemu tzw. strażnika mocy.

 

Elektromobilność w komunikacji miejskiej - jak efektywnie planować rozwój? / Natalia Semczuk. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 33-36, sygn. P.III.6776 - rys. 1 ; fot. 2.

Cele i przesłanki rozwoju elektromobilności w Polsce. Warunki elektryfikacji transportu autobusowego. Możliwości i zasady finansowania inwestycji dotyczących modernizacji taboru autobusowego w ramach programu "Zielony Transport Publiczny". Rozwiązania mające na celu zwiększenie efektywności zarządzania flotą autobusów elektrycznych. Sposoby ładowania autobusów elektrycznym z wykorzystaniem niezależnych ładowarek oraz metodą dynamicznego zarządzania mocą ładowania.

 

KinG LonG SmartCity PEV9 - nowa marka elektrobusów na polskim rynku / Paweł Dzikowski. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 30-32, sygn. P.III.6776 - fot. 5, tab. 1.

Charakterystyka techniczna autobusów elektrycznych King Long SmartCity; wyposażenie i podstawowe dane techniczne pojazdów PEV9 i PEV6.

 

Pies asystujący w komunikacji miejskiej / Sabina Pawlik. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 81-83, sygn. P.III.6776 - rys. 1 ; fot. 3.

Warunki podróżowania komunikacją miejską z psem asystującym. Rodzaje psów asystujących. Wymagania prawne dotyczące oznakowania uprzęży oraz certyfikatu psa asystującego.

 

W kierunku atrakcyjnego transportu zbiorowego - od zmiany lokalizacji do pozytywnych doznań i emocji / Grzegorz Dydkowski, Anna Urbanek. // Biuletyn Komunikacji Miejskiej.- 2024, nr 171, s. 59-74, sygn. P.III.6776 - rys. 2 ; fot. 8.

Warunki i możliwości poprawy konkurencyjności transportu publicznego. Czynniki zwiększające atrakcyjność usług komunikacji zbiorowej z punktu widzenia pasażera. Kształtowanie pozytywnych doświadczeń i emocji związanych z transportem. Możliwe pozytywne doznania związane z posiadaniem i korzystaniem z samochodu osobowego. Sposoby uatrakcyjnienia czasu podróży komunikacją zbiorową. Zastosowanie technologii informacyjnych do personalizacji taryf i informacji pasażerskiej oraz systemów planowania podróży.

 

DROGI SAMORZĄDOWE

 

Bezpieczeństwo ruchu rowerowego w Polsce na przykładzie statystyk zdarzeń drogowych / Przemysław Rokitowski. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 34-39, sygn. P.III.7007 - rys. 3 ; fot. 1, tab. 3.

Cechy rowerzysty jako uczestnika ruchu drogowego. Wpływ stanu infrastruktury rowerowej na bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerem. Dane dotyczące udziału rowerzystów w wypadkach drogowych w Polsce na tle innych krajów europejskich w latach 2010 - 2022.

 

Co warto wiedzieć o miasteczkach ruchu drogowego? / Przemysław Rokitowski. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 15-20, sygn. P.III.7007 - rys. 3 ; fot. 2, tab. 1.

Cele i zasady tworzenia miasteczek ruchu drogowego. Propozycje projektów oraz przykładowe parametry miasteczek ruchu drogowego.

 

Dotacje na drogi samorządowe. Aktualne zasady pozyskiwania funduszy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg / Przemysław Gogojewicz. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 49-54, sygn. P.III.7007 - rys. 2, tab. 2.

Zadania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) w zakresie finansowania inwestycji drogowych. Źródła finansowania RFRD. Zasady ustalania dofinansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego: wieloletnich, mostowych, obwodnicowych, dojazdowych (strefa, terminal intermodalny), wojewódzkich, obronnych. Możliwości pozyskania dofinansowania zadania miejskiego. Dane dotyczące podziału środków z RFRD dla poszczególnych województw w 2024 r.

 

Kaskadowa dekategoryzacja dróg publicznych / Konrad Różowicz. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 59-61, sygn. P.III.7007 - fot. 1.

Uwarunkowania prawne oraz czynniki wpływające na pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii. Procedura dekategoryzacji drogi i skutki jej przejęcia przez gminę.

 

Nowe rozwiązania umożliwiające nabycie własności dróg przez gminę / Patrycja Jasik. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 6-9, sygn. P.III.7007

Prawne zasady nabywania nieruchomości pod drogę. Warunki przejęcia przez gminę na własność nieruchomości zajętych pod drogi na podstawie przepisów ustawy z 13.07.2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych (Dz.U. 2023, poz. 1722). Procedura i skutki decyzji o nabyciu nieruchomości drogowej przez gminę.

 

Prawidłowe oznakowanie dróg i poboczy znajdujących się na terenie samorządowym / Przemysław Gogojewicz. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 55-58, sygn. P.III.7007

Rodzaje znaków i sygnałów drogowych stosowanych na drogach. Zasady oznakowania dróg na terenie samorządowym; wymagania dotyczące ustawienia znaku oraz odpowiedzialność zarządcy drogi za niewłaściwe jej oznakowanie.

 

Problematyka właściwej konserwacji zieleni rosnącej na poboczach dróg / Michał Stawowiak. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 10-14, sygn. P.III.7007

Rodzaje zieleni przydrożnej oraz jej wpływ na estetykę dróg i bezpieczeństwo ruchu. Wymagania dotyczące utrzymania i pielęgnacji roślin znajdujących się w pasie drogowym. Sprzęt wykorzystywany do prac utrzymaniowych (kosiarki, wykaszarki, traktory); metody ograniczenia hałasu i spalin emitowanych przez wykaszarki.

Sprzęt do zagęszczania powierzchniowego gruntów i nawierzchni drogowych / Michał Stawowiak. // Drogi Samorządowe.- 2024, nr 2, s. 25-29, sygn. P.III.7007 - rys. 2 ; fot. 3.

Rodzaje sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntów oraz nawierzchni drogowych. Budowa i zastosowanie maszyn drogowych: zagęszczarki, ubijarki, walce statyczne gładkie, walce ogumione, walce wibracyjne. Charakterystyka procesu zagęszczania mieszanek mineralno-bitumicznych.

 

GOSPODARKA MATERIAŁOWA I LOGISTYKA

 

Ekologiczny aspekt transportu miejskiego w kontekście bezpieczeństwa na drogach: analiza wypadków drogowych w Polsce w latach 2014 - 2021 / Ewa Bizoń-Pożyczka. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 1, s. 62-75, sygn. P.III.1269 - rys. 2, tab. 6.

Wpływ ekologicznych rozwiązań zrównoważonego transportu na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Analiza zależności pomiędzy wyborem środka transportu a wypadkowością. Dane statystyczne dotyczące wypadków drogowych w Polsce na tle innych państw UE w latach 2014 - 2021.

 

Konsekwencje pandemii COVID-19: perspektywa logistyki w polskich przedsiębiorstwach (cz.I) / Magdalena K. Gąsowska. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 1, s. 2-14, sygn. P.III.1269 - tab. 2

Ocena wpływu pandemii COVID-19 na logistykę na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw. Analiza wyników badań empirycznych dotyczących zarządzania, celów i strategii logistycznych w przedsiębiorstwach w latach 2019 - 2021.

 

Ocena efektywności eksploatacji pojazdów dostawczych i bezpieczeństwa realizacji zadań przewozowych w przedsiębiorstwach transportowych z wykorzystaniem analizy wskaźnikowej / Paulina Owczarek. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 1, s. 50-61, sygn. P.III.1269

Zastosowanie metody wskaźnikowej jako narzędzia analizy efektywności eksploatacji pojazdów w przedsiębiorstwach transportowych. Podsumowanie wyników badań przeprowadzonych na podstawie zdefiniowanych wskaźników efektywności eksploatacji pojazdów dostawczych w wybranych przedsiębiorstwach. Ocena procesu eksploatacji floty dostawczej ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów: przebiegów początkowych,  roku produkcji, modelu pojazdu.

 

Security of critical infractructure in Poland - selected aspects of research / Maciej Kaźmierczak, Sławomir Byłeń. // Gospodarka Materiałowa i Logistyka.- 2024, nr 1, s. 28-38, sygn. P.III.1269 - rys. 2, tab. 3.

Identyfikacja i rodzaje zagrożeń infrastruktury krytycznej. Ocena funkcjonowania systemu ochrony infrastruktury krytycznej w Polsce; analiza wyników badań opinii ekspertów na temat stosowanych metod i narzędzi ochrony obiektów infrastruktury krytycznej. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

INŻYNIER BUDOWNICTWA

 

Nowe zasady projektowania infrastruktury tramwajowej / Jacek Szmagliński. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 4, s. 30-34, sygn. P.III.6898 - rys. 6 ; fot. 1.

Regulacje prawne i wytyczne dotyczące projektowania infrastruktury tramwajowej; analiza zmian prawnych wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 24.06.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych oraz Wytycznych projektowania infrastruktury

 

 

transportu zbiorowego (WR-D-43-3). Wymagania w zakresie konstrukcji i układu geometrycznego torowiska tramwajowego oraz peronów przystankowych.

 

Realizacja wjazdu do podziemi Teatru Rozmaitości w Warszawie / Andrzej Jaworski. // Inżynier Budownictwa.- 2024, nr 4, s. 84-89, sygn. P.III.6898 - fot. 17.

Konstrukcja wjazdu do części podziemnej Teatru Rozmaitości, ścian oporowych i tunelu. Technologia budowy obiektu. Etapy realizacji i parametry tunelu.

 

LOGISTYKA

 

Emisje w logistyce. Część 1. Podstawy liczenia emisji w logistyce / Paweł Brzeziński. // Logistyka.- 2024, nr 1, s. 20-25, sygn. P.III.4793 - rys. 4.

Sposoby obliczania emisji gazów cieplarnianych w transporcie i logistyce. Definicja śladu węglowego i rodzaje gazów cieplarnianych. Normy międzynarodowe dotyczące pomiaru i obliczenia śladu węglowego (EN 16258, ISO 14083). Metody obliczeniowe i zakresy emisji gazów cieplarnianych.

 

Smart city - miasta rozwijające się ku przyszłości / Marcin Tomkowiak. // Logistyka.- 2024, nr 1, s. 33-37, sygn. P.III.4793 - rys. 2 ; fot. 1.

Założenia koncepcji miasta inteligentnego (smart city). Przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w zarządzaniu miastami, m.in. w zakresie transportu miejskiego, sieci energetycznych, monitoringu i bezpieczeństwa oraz zarządzania kryzysowego: Singapur, Barcelona, Amsterdam, Kopenhaga, Seul, Tokio, Helsinki, San Francisco, Dubaj.

 

LOTNICTWO

 

Niemcy odnowiły flotę samolotów VIP / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 4, s. 48-52, sygn. P.III.6640 - fot. 8.

Charakterystyka floty samolotów użytkowanych przez najważniejsze osoby w państwie w Niemczech; wyposażenie samolotów dalekodystansowych wchodzących w skład Specjalnego Skrzydła Lotniczego Ministerstwa Obrony.

 

Przypadkowe zestrzelenie B-52 nad Nowym Meksykiem / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 4, s. 53-57, sygn. P.III.6640 - rys. 2 ; fot. 10.

Przyczyny i okoliczności przypadkowego zestrzelenia bombowca Boeing B-52 Stratofortress, które miało miejsce w dn. 7.04.1961 r. podczas ćwiczeń wojskowych w USA.

 

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Marzec 2024 r. / Marcin Strembski. // Lotnictwo.- 2024, nr 4, s. 16-25, sygn. P.III.6640 - rys. 2 ; fot. 22.

Przebieg działań operacyjno-taktycznych lotnictwa podczas wojny rosyjsko-ukraińskiej w marcu 2024 r.; ataki przeprowadzone z użyciem rakiet i dronów oraz straty poniesione przez strony konfliktu.

 

NAMIARY NA MORZE I HANDEL

 

Another year of decline / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. XIII-XVII, sygn. P.III.6748 - rys. 8 ; fot. 4, tab. 1.

Porównanie wielkości przeładunków kontenerów w terminalach portów morskich w latach 2013 - 2023: głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub (DCT Gdańsk), Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal, DB Port Szczecin, OT Port Gdynia. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Artificial intelligence in logistics / Mariusz Żakiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. XXV-XXVI, sygn. P.III.6748 - rys. 1.

Możliwe zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w logistyce. Warunki i wymagania dotyczące wdrożenia sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach transportowych i logistycznych. Przewidywany wpływ rozwoju technologii AI na rynek pracy. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Atomowa żegluga / Grzegorz Bryszewski. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 7, s. 21-22, sygn. P.III.6748 - rys. 1 ; fot. 2.

Perspektywy rozwoju technologii napędu jądrowego w żegludze morskiej. Możliwości wykorzystania małych reaktorów modułowych SMR na statkach towarowych. Projekt kontenerowca atomowego opracowany przez chińskie przedsiębiorstwo CSSC.

 

Duże wyzwania małych portów / Maciej Matczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 6, s. 20-22, sygn. P.III.6748 - rys. 3 ; fot. 2, tab. 2.

Zadania transportowe i działalność przeładunkowa małych portów Morza Bałtyckiego; dane dotyczące wielkości i struktury przeładunków małych portów bałtyckich w latach 2022 - 2023. Kierunki rozwoju usług i aktywności przeładunkowej małych portów polskiego wybrzeża. Statystyka przeładunków w wybranych małych portach w Polsce w latach 2014 - 2023.

 

Floty MEW w budowie / Radosław Marciniak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 7, s. 24-25, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Kierunki rozwoju rynku floty do obsługi morskich farm wiatrowych. Inwestycje dotyczące nowych statków serwisowych (CTV, SOV, CSOV) w latach 2022 - 2023. Wzrost zapotrzebowania na statki instalacyjne do posadowienia morskich wież wiatrowych (WTIV).

 

Jedna jaskółka wiosny nie czyni / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 6, s. 25, sygn. P.III.6748 - tab. 1.

Statystyka przeładunków w portowych terminalach kontenerowych w lutym 2023 r. i lutym 2024 r.: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Ports Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.

 

Kolejowe zaplecze polskich portów / Jakub Łoginow. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 5, s. 14-16, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Kierunki rozwoju relacji przewozowych pomiędzy polskimi portami morskimi a zapleczem lądowym za granicą. Obsługa handlu zagranicznego Czech i Słowacji transportem kolejowym do portów w Polsce. Warunki i perspektywy rozwoju przewozów cargo między polskimi portami a Ukrainą. Wymagania dotyczące dostosowania stanu technicznego i parametrów eksploatacyjnych polskiej infrastruktury kolejowej do potrzeb tranzytu międzynarodowego.

 

 

Miłe zaskoczenie. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 6, s. 2, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.

Statystyka przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) w 2023 r. i w 2024 r.; dane dotyczące przeładunków wg grup towarów i wg terminali oraz ruch statków w portach.

 

Mniej niż w lutym / Jakub Jankiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. 25, sygn. P.III.6748 - tab. 1.

Statystyka przeładunków w portowych terminalach kontenerowych w marcu 2023 r. i marcu 2024 r.: Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia, Gdynia Container Terminal/Hutchinson Ports Gdynia, OT Port Gdynia, DB Port Szczecin.

 

More records of polish ports / Maciej Matczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. VIII-XII, sygn. P.III.6748 - rys. 6 ; fot.4, tab. 1.

Statystyka przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin- Świnoujście) w latach 2013 - 2023. Porównanie wielkości i struktury przeładunków w portach wg udziału w rynku i wg grup ładunkowych: węgiel, ruda, inne masowe, zboża, drewno, paliwa płynne. (Artykuł w jęz. angielskim).

 

Niemiecka strategia / Rafał Machowiak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. 19-20, sygn. P.III.6748 - fot. 1.

Cele i założenia Narodowej Strategii dla portów morskich i śródlądowych (Die Nationale Hafenstrategie für die See- und Binnenhäfen) przyjętej przez rząd Niemiec w marcu 2024 r. Podstawowe elementy programu oraz plan działań dotyczących m.in.: wzmocnienia konkurencyjności portów, transformacji energetycznej neutralnej dla klimatu, rozwoju i ochrony infrastruktury, transformacji cyfrowej.

 

NIS2 - bezpieczeństwo w cyberświecie / Kacper Mleczak. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 6, s. 9-10, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Cele i zakres regulacji dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa (NIS2). Rodzaje zagrożeń cybernetycznych dla bezpieczeństwa żeglugi morskiej. Ochrona przed atakami hakerskimi w polisach ubezpieczeniowych. Wymagania w zakresie bezpieczeństwa IT wprowadzone przepisami unijnego rozporządzenia w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego - DORA (Digital Operational Resilience Act).

 

PCS na cyfrowym kursie / Robert Florczyk. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 6, s. 12-13, sygn. P.III.6748 - rys. 1.

Zadania i funkcje cyfrowej platformy PCS dotyczące digitalizacji procesów biznesowych w portach i otoczeniu portowym. Wsparcie obsługi statków, towarów i kolei w portach w ramach PCS. Współpraca Polskiego PCS z NASK w zakresie cyberbezpieczeństwa. Perspektywy rozwoju usług PCS dla transportu intermodalnego.

 

Spadek przed wzrostem? // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. 27, sygn. P.III.6748 - rys. 2, tab. 3.

Dane dotyczące wielkości i struktury przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście, Police) w marcu 2024 r.: przeładunki wg grup towarów, przeładunki kontenerów, ruch statków.

 

W oczekiwaniu na optymizm / Franciszek Nietz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 5, s. 9-11, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Podsumowanie wyników działalności przedsiębiorstw kolejowych w zakresie przewozów towarowych w Polsce w 2023 r. Zmiany wielkości pracy przewozowej i pracy eksploatacyjnej pociągów towarowych. Udział poszczególnych grup towarów w rynku przewozowym. Priorytety polskiej polityki transportowej dotyczące rozwoju transportu kolejowego.

 

Wyzwania na torach / Kamila Rynkiewicz. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 5, s. 17-18, sygn. P.III.6748 - fot. 2.

Cele inicjatywy "Tiry na tory" dotyczące rozwoju kolejowego transportu intermodalnego w Polsce. Uwarunkowania i czynniki wzrostu konkurencyjności przewozów towarowych realizowanych przez kolej. Koszty i utrudnienia w ruchu międzynarodowym powodowane przez parametry infrastruktury oraz sytuację geopolityczną. Czynniki i ograniczenia rozwoju euroazjatyckich korytarzy kolejowych.

 

Zagraniczne zaplecze polskich portów / Jakub Łoginow. // Namiary na Morze i Handel.- 2024, nr 8, s. 12-14, sygn. P.III.6748 - fot. 1.

Kierunki rozwoju infrastruktury połączeń drogowych między polskimi portami morskimi a Czechami, Słowacją i Ukrainą. Planowane i realizowane inwestycje w zakresie budowy dróg ekspresowych, w tym międzynarodowej trasy Via Carpatia. Problemy zwiększenia przepustowości polsko-ukraińskich przejść granicznych w transporcie międzynarodowym.

 

NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE

 

Dobra passa budownictwa drogowo-mostowego / Maria Ciupińska. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 2, s. 52-65, sygn. P.III.6885 - fot. 16, tab. 1.

Ocena wpływu rozbudowy infrastruktury drogowej na rozwój poszczególnych regionów w Polsce. Charakterystyka inwestycji drogowo-mostowych realizowanych i planowanych wg stanu w 2024 r. Nowoczesne technologie wykorzystywane w budownictwie drogowym. Przykłady ciekawych inwestycji drogowo-mostowych na świecie: most wiszący nad kanionem Huajiang (Chiny), most wiszący Brăila nad Dunajem (Rumunia), projekt drogowy w Nordland i Troms og Finnmark (Norwegia), przebudowa autostrady międzystanowej nr 70 (Kolorado, USA).

 

Ewolucja architektury pylonów mostów wiszących / Krzysztof Dąbrowiecki. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 2, s. 74-81, sygn. P.III.6885 - rys. 2 ; fot. 9, tab. 1.

Historia przemian architektonicznych pylonów mostów wiszących: murowane i stalowe pylony w kształcie portali, stalowe i betonowe pylony w kształcie ram. Cechy i przykłady współczesnych konstrukcji mostów wiszących. Zestawienie wybranych danych technicznych mostów wiszących na świecie.

 

Modernizacja mostu Golden Gate / Ewa Bauer-Furbush. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 2, s. 46-50, sygn. P.III.6885 - fot. 8.

System zarządzania mostem Golden Gate i zadania głównego inżyniera mostu (rozmowa z głównym inżynierem Golden Gate, Ewą Bauer-Furbush). Cele i zakres modernizacji konstrukcji mostu; rozwiązania inżynieryjne mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa budowli oraz zabezpieczenie przed skutkami zjawisk sejsmicznych.

 

Zrównoważone budownictwo inwestycją w zdrowsze i bezpieczniejsze jutro / Magdalena Sitek. // Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.- 2024, nr 2, s. 28-37, sygn. P.III.6885 - rys. 5; fot. 5.

Wpływ budownictwa na środowisko. Założenia i trendy zrównoważonego rozwoju budownictwa. Elementy zrównoważonego środowiska budowlanego wg World Green Building Council. Rola budownictwa ekologicznego i kształtowanie świadomości społecznej w tym zakresie. Cele i zadania strategii ESG w obszarze budownictwa. Przykłady wykorzystania ekologicznych rozwiązań w budownictwie.

 

POLSKA NA MORZU

 

Baltica2 z kompletem pozwoleń na budowę / Agnieszka Latarska. // Polska na Morzu.- 2024, nr 1, s. 9-11, sygn. P.III.7006 - rys. 3.

Przebieg realizacji projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2. Uzyskane pozwolenia na budowę i wodnoprawne. Schemat lądowej infrastruktury przyłączeniowej dla Baltica 2.

 

Hybrydowe zagrożenia w Zatoce Gdańskiej / Krzysztof Kochanowski, Ireneusz Gradkowski (rozm.). // Polska na Morzu.- 2024, nr 2, s. 40-43, sygn. P.III.7006 - fot. 4.

Wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na bezpieczeństwo portów i żeglugi na Morzu Bałtyckim. Rodzaje zagrożeń związanych z potencjalnym konfliktem hybrydowym na wodach morskich, w tym w Zatoce Gdańskiej.

 

Morskie transporty Airbusa wspomagane wiatrem / Grzegorz Landowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 2, s. 18-22, sygn. P.III.7006 - rys. 2 ; fot. 4.

Konstrukcja napędu wiatrowego zainstalowanego na statku ro-ro Ville de Bordeaux, wykorzystywanego do transportu komponentów samolotu Airbus. Budowa i działanie napędu eSail wyposażonego w autonomiczny system sterowania. Przykłady technologii napędu wiatrowego statków morskich realizowanych w Gdańskiej Stoczni Remontowej.

 

Tak powstaje polski ro-pax / Grzegorz Landowski. // Polska na Morzu.- 2024, nr 1, s. 18-24, sygn. P.III.7006 - fot. 10.

Charakterystyka konstrukcji niskoemisyjnego promu samochodowo-pasażerskiego zbudowanego w Gdańskiej Stoczni Remontowej; wyposażenie techniczne promu, energooszczędny układ zasilania i napędowy typu Azipod.

 

Wyniki działalności polskich portów morskich w 2023 roku i perspektywy na przyszłość / Ewelina Synak-Miłosz, Monika Rozmarynowska-Mrozek. // Polska na Morzu.- 2024, nr 2, s. 30-39, sygn. P.III.7006 - rys. 5 ; fot. 6, tab. 6.

Statystyka przeładunków w polskich portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście) w 2023 r. Dane dotyczące struktury przeładunków w głównych polskich portach w latach 2022 - 2023: węgiel i koks, ruda, inne masowe, zboże, drewno, drobnica, paliwo, kontenery, samochody osobowe. Obsługa regularnego ruchu pasażerskiego i wycieczkowego w portach w latach 2018 - 2023. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju działalności portów morskich na tle prognoz wzrostu PKB w latach 2024 - 2025 w wybranych krajach strefy Euro, Polsce, Rosji oraz Wielkiej Brytanii.

 

PRZEGLĄD TECHNICZNY

 

Materiały przyszłości / Andrzej Katunin. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 3, s. 27-29, sygn. P.III.6476 - rys. 1 ; fot. 3.

Kierunki i perspektywy rozwoju inżynierii materiałowej. Właściwości i możliwe zastosowania innowacyjnych materiałów konstrukcyjnych, m.in.: metalowe pianki i kratownice, szkła metaliczne, materiały inteligentne (w tym samonaprawialny beton), perowskity, metamateriały, materiały kwantowe.

 

Modernizacja linii kolejowej z historią w tle / Przemysław Skiba. // Przegląd Techniczny.- 2024, nr 3, s. 18-19, sygn. P.III.6476 - fot. 3.

Historia i rozwój infrastruktury linii kolejowej nr 7 pomiędzy Warszawą a Otwockiem. Założenia projektowe i realizacja przebudowy linii na odcinku Warszawa Wschodnia – Wawer.

 

RYNEK KOLEJOWY

 

Hiszpania. Iryo - konkurencja wysokiej jakości / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 34-37, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 7.

Oferta przewozowa hiszpańskich kolei dużych prędkości Iryo. Wyposażenie wagonów oraz usługi oferowane pasażerom w pociągach Iryo. Schemat sieci połączeń Iryo.

 

HS2 w Wielkiej Brytanii rodzi się w bólach / Przemysław Farsewicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 28-33, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 10.

Przebieg realizacji projektu budowy kolei dużych prędkości (HS2) w Wielkiej Brytanii; koszty i zakres rzeczowy inwestycji. Mapa przebiegu linii HS2 z podziałem na etapy.

 

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny? / Jakub Rösler. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 48-53, sygn. P.III.6809 - rys. 3.

Plan budowy nowego dworca Poznań Główny: założenia projektowe, lokalizacja i architektura obiektu. Koncepcja układu komunikacyjnego dworca oraz jego integracji z miejskim transportem publicznym.

 

Kolej regionalna przyspiesza w Niemczech do 200 km/h / Przemysław Jezierski. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 4, s. 58-61, sygn. P.III.6809 - fot. 8.

Organizacja przewozów pasażerskich na nowo wybudowanej linii kolei dużych prędkości Ulm - Wendlingen w Niemczech; rozkłady jazdy i tabor pociągów regionalnych Interregio-Express (IRE 200). Jakość i efektywność szybkich przewozów pociągami ICE typu push-pull na trasie Norymberga - Ingolstadt -Monachium.

 

Nadzór Prezesa UTK nad podmiotami odpowiedzialnymi za utrzymanie pojazdów kolejowych oraz podmiotami certyfikowanymi w funkcji utrzymania / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 4, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - fot. 2.

Regulacje prawa UE dotyczące systemu zarządzania utrzymaniem pojazdów kolejowych (Maintenance Management System - MMS). Koncepcja i funkcje składowe MMS. Zadania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego dotyczące certyfikacji i nadzoru nad podmiotami odpowiedzialnymi za utrzymanie pojazdów (Entity in Charge of Maintenance - ECM) oraz certyfikacji w zakresie funkcji utrzymania. Elementy i procedura audytu certyfikacyjnego.

 

 

PESA zdobywa cenny przyczółek w Afryce / Jakub Madrjas. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 54-56, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 3.

Założenia planu rozwoju sieci kolejowej w Ghanie; masterplan budowy linii kolejowych. Inwestycje dotyczące taboru kolejowego, w tym pociągów wyprodukowanych przez polskie przedsiębiorstwo Pesa.

 

Pług / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - rys. 4 ; fot. 3.

Historia pługów odśnieżnych stosowanych na kolejach europejskich i USA w XIX. w. i na początku XX w. Konstrukcja pługów wykorzystywanych w Polsce; schematy: odśnieżacz do celów kolejowych wg konstrukcji inż. Marinera, maszyna czołowa zespołu odśnieżnego typu PSE.

 

Rekordowo w przewozach pasażerskich, mniej optymistycznie w towarowych. Podsumowanie 2023 roku na kolei / Ignacy Góra. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 62-64, sygn. P.III.6809 - rys. 3 ; fot. 1.

Dane dotyczące wielkości kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych w Polsce w latach 2014 - 2023; udział przewoźników w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wg liczby pasażerów w 2023 r. Statystyka wypadków kolejowych w 2023 r., w tym wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.

 

Sztuczna inteligencja na torach. Wymogi aktu o sztucznej inteligencji / Aleksandra Auleytner. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 20-21, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 1.

Cele i przesłanki wdrażania technologii sztucznej inteligencji (AI) w transporcie kolejowym. Przedmiot i zakres regulacji Aktu w sprawie sztucznej inteligencji – AI ACT; wymagania dotyczące systemów AI zaliczanych do różnych kategorii ryzyka.

 

Tramwaje Warszawskie: Największe od dekad inwestycje wymagają cierpliwości / Wojciech Bartelski, Witold Urbanowicz (rozm.). // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 3, s. 38-43, sygn. P.III.6809 - fot. 4.

Założenia i realizacja programu rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Warszawie (rozmowa z prezesem Tramwajów Warszawskich, Wojciechem Bartelskim). Etapy budowy nowych linii tramwajowych oraz zakupy taboru niskopodłogowego.

 

Warszawa otworzyła trasę tramwajową na Kasprzaka. Co dalej? / Witold Urbanowicz. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 4, s. 46-50, sygn. P.III.6809 - fot. 2.

Plany i realizacja inwestycji tramwajowych w Warszawie: budowa nowych tras tramwajowych i infrastruktury przystankowej, budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu.

 

Wywrotnice wagonów / Włodzimierz Winek. // Rynek Kolejowy.- 2024, nr 4, s. 66-68, sygn. P.III.6809 - rys. 1 ; fot. 3.

Geneza i rozwój konstrukcji kolejowych wywrotnic wagonowych na świecie na przełomie XIX i XX w. Rodzaje wywrotnic wagonowych wykorzystywanych do obsługi ładunków w polskich portach morskich w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

 

SAMOCHODY SPECJALNE

 

Nowe zasady pilotażu / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 1-2, s. 50-52, sygn. P.III.6789 - rys. 3 ; fot. 1.

Zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. Wymagania dotyczące sposobu pilotowania oraz rodzaju i wizerunku pojazdu pilotującego, określone w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Obowiązki i uprawnienia pilota drogowego.

 

Rejestracje naczep i przyczep w 2023: w cieniu niepewności / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 1-2, s. 36-38, sygn. P.III.6789 - rys. 3 ; fot. 4.

Dane dotyczące rejestracji naczep i przyczep ciężarowych i specjalnych w Polsce w 2023 r.; liczba nowo rejestrowanych pojazdów wg rodzaju i producenta.

 

Samochody ciężarowe - wyniki sprzedaży w 2023 r. / Dariusz Piernikarski. // Samochody Specjalne.- 2024, nr 1-2, s. 14-17, sygn. P.III.6789 - rys. 4, tab. 2.

Podsumowanie wyników sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce w 2023 r.; nowo rejestrowane samochody użytkowe z napędem alternatywnym i napędem elektrycznym na polskim rynku. Dane dotyczące liczby rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE w 2021 r. i w 2023 r.

 

SKRZYDLATA POLSKA

 

Prezentacja CityAirbus NextGen. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 4, s. 32-35, sygn. P.IV.1741 - fot. 4.

Konstrukcja i parametry elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) - CityAirbus NextGen. Elementy wyposażenia i perspektywy autonomizacji statku powietrznego.

 

Procedury RNP dla EPKR / Jakub Skulski. // Skrzydlata Polska.- 2024, nr 4, s. 42-47, sygn. P.IV.1741 - rys. 8 ; fot. 1.

Zasady projektowania procedury lądowania z wykorzystaniem specyfikacji nawigacyjnej RNP na przykładzie lotniska Krosno (EPKR). Dane dotyczące liczby operacji lotniczych w EPKR w latach 2021 - 2023.

 

TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY

 

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym na terenie miasta Krakowa. czy Wizja Zero jest możliwa? / Tomasz Jemczura. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 3, s. 3-5, sygn. P.III.6550 - rys. 10.

Analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Krakowie w 2022 r. oraz jego zmiany w stosunku do 2021 r. Cele i perspektywy realizacji zadań polityki transportowej dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa drogowego i bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu w ramach strategii "Wizja Zero". Statystyka wypadków drogowych na terenie Krakowa w latach 2000 - 2022: liczba wypadków i ofiary śmiertelne, wypadki z udziałem rowerzystów i pieszych, najbardziej zagrożone ulice, rozkład zdarzeń wg miesięcy, tygodni i godzin.

 

 

Powietrzne taksówki elektryczne jako innowacyjne rozwiązanie dla Krakowa / Alicja Liszka. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 3, s. 6-16, sygn. P.III.6550 - rys. 13, tab. 2.

Uwarunkowania i perspektywy wdrożenia powietrznych taksówek elektrycznych (PTE) w transporcie miejskim w Krakowie. Formalnoprawne warunki wprowadzenia usług PTE w Polsce. Ocena stanu infrastruktury miejskiej Krakowa i możliwości jej przystosowania do potrzeb powietrznej elektromobilności; propozycje lokalizacji stacji PTE na dachach budynków, parkingach P+R oraz na rozjazdach, rondach i skrzyżowaniach z centralną wyspą. Podsumowanie wyników badań opinii publicznej dotyczących oceny bezpieczeństwa i potencjalnego zainteresowania korzystaniem z usług PTE.

 

Wpływ fotoradarów na prędkość jazdy pojazdów - część I / Aneta Klepacz, Zofia Bryniarska. // Transport Miejski i Regionalny.- 2024, nr 3, s. 17-25, sygn. P.III.6550 - rys. 7 ; fot. 4, tab. 3.

Wpływ przekroczeń dopuszczalnej prędkości przez kierowców na zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym; liczba wypadków drogowych w Polsce spowodowanych niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu w latach 2021 - 2022. Czynniki oddziałujące na zwiększenie lub zmniejszenie prędkości jazdy przez kierowców. Definicja i działanie fotoradarów. Warunki lokalizacji i sposoby dokonywania pomiarów przez fotoradary. Analiza parametrów geometrycznych drogi i ruchu drogowego; określanie wartości prędkości projektowych w zależności od klasy dróg. Ocena efektywności stosowania fotoradarów na podstawie wyników pomiarów prędkości samochodów osobowych i ciężarowych, przeprowadzonych na drogach krajowych (droga krajowa nr 7 w miejscowości Jawornik, droga krajowa nr 47 w miejscowości Nowy Targ).

 

 

 

 

 

 

PRZEGLĄD ZAGRANICZNEJ PRASY TECHNICZNEJ NR 2 2022

 

AIR TRANSPORT WORLD

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

STADTVERKEHR

STRASSE UND VERKEHR

WORLD HIGHWAYS

 

AIR TRANSPORT WORLD

 

CAPA perspective. The China syndrome. (Perspektywy CAPA. Chiński syndrom.) Air Transport World, Dec2021/Jan2022, Vol. 58, Issue 8, s. 14-15, rys. 2,

Artykuł analizuje wpływ surowych ograniczeń podróży z powodu pandemii koronawirusa w Chinach na perspektywy ożywienia rynku regionalnego. Chiny kontynuują swoją strategię „zero tolerancji" z nadal masowo ograniczanym poziomem międzynarodowej przepustowości lotniczej. W związku z tym w przewidywaniach CAPA (działającego od 1990 roku Centre for Aviation, które skupia ponad 100 specjalistów z całego świata) wzrost w harmonogramach lotów planowanych na kwiecień 2022 r. jest mało prawdopodobny. Dla Azji i reszty świata najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do około połowy 2022 r. jest ściśle kontrolowany i ograniczony kontyngent podróżnych z wybranych krajów, którym władze w Chinach przyznają niski stopień zagrożenia w rozszerzaniu pandemii.

Sygnatura P.III.6495

 

CAPA perspective. The green perspective. (Perspektywy CAPA. Zielona perspektywa.) Air Transport World, October 2021, Vol. 58, Issue 7, s. 4-6, rys. 2,

Zagrożeniem dla lotnictwa nie jest COVID – są nim wymogi ochrony środowiska. Podstawą artykułu jest raport CAPA i Envest Global zatytułowany Airline Sustainability Benchmarking Report 2021 (dostępny pośród publikacji badawczych CAPA – https://centreforaviation.com/analysis/research-publications). Raport jest pierwszym w branży szczegółowym opracowaniem na temat emisji, porównującym linie lotnicze i ich wyniki w dążeniu do emisji zerowej netto. Ponad 130-stronicowy tekst zawiera analizę  porównawczą emisji 52 linii lotniczych za rok 2019 i 2020; przegląd strategii dekarbonizacji globalnych korporacji i wynikających stąd implikacji dla branży oraz perspektywy wymagań inwestorów wobec lotnictwa i zwiększonej presji na zarządy linii lotniczych. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, linie lotnicze są pod presją, by ograniczyć emisję spalin poprzez stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, wydajnych samolotów i systemów napędowych itd. Są to kosztowne rozwiązania w każdym momencie, a tym bardziej po wprowadzeniu ograniczeń podczas epidemii COVID, gdy linie lotnicze odnotowują rekordowe straty. Jednak koszt braku działania jest jeszcze wyższy. Z raportu wynika, że obecnie 25 największych linii lotniczych odpowiada za 55% emisji przemysłowych substancji całego lotnictwa. Te linie, które będą w stanie wyróżnić się pod względem dekarbonizacji, uzyskają lepsze możliwości w staraniu o przyszłe udziały w rynku lotniczym.

Sygnatura P.III.6495

INTERNATIONAL RAILWAY JOURNAL

 

 

Burroughs David: Connecting Europe Express highlights capabilities and shortcomings of rail. (Connecting Europe Express uwydatnia możliwości i mankamenty kolei.) International Railway Journal, November 2021, Vol. 61, Issue 11, s. 16-18, fot. 8,

Wjeżdżając do Paryża 7 października 2021 roku, po przebyciu 26 krajów od startu w Lizbonie 2 września, Connecting Europe Express (CEE) zakończył swoją wyjątkową podróż. Po odwołaniu konferencji TEN-T Days w 2020 r. ze względu na pandemię wirusa Covid-19 przejazd CEE stał się sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Roku Kolei, pokazującym zdolność kolei do łączenia krajów na całej długości i szerokości Unii Europejskiej. Koordynację powierzono Wspólnocie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER),  a cała operacja wymagała współpracy ponad 40 organizacji. Pociąg o standardowym rozstawie kół, który kursował przez większą część podróży, składał się z wagonu sypialnego Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB), wagonu restauracyjnego Włoskich Kolei Państwowych (FS), wagonu panoramicznego Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB), wagonu z miejscami siedzącymi Niemieckich Kolei (DB), wagonu konferencyjnego Francuskich Kolei Państwowych (SNCF) oraz wagonu wystawowego Węgierskich Kolei Państwowych (MAV). Uzupełnieniem był pociąg o szerokości toru iberyjskiego dostarczony przez Renfe, który kursował na odcinku Lizbona – Madryt – Hendaye, oraz pociąg o szerokości toru 1520 mm dostarczony przez Koleje Litewskie (LTG), który kursował pomiędzy Tallinem, Rygą i Kownem. Wymóg posiadania trzech różnych pociągów podkreśla jedno z głównych wyzwań związanych z eksploatacją transgraniczną w niektórych częściach Europy. W oświadczeniu opublikowanym przez Komisję Europejską i CER przedstawiono wstępne wnioski z tego projektu, m.in. podkreślono potrzebę budowy transgranicznej, nowoczesnej, wysokiej jakości infrastruktury kolejowej, w tym wspólnych działań na rzecz ukończenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, konieczność lepszego zarządzania istniejącą infrastrukturą, w tym zwiększenia zdolności przewozowej dzięki cyfryzacji oraz wdrożeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), a ponadto konieczność podniesienia atrakcyjności kolei dzięki lepszemu systemowi sprzedaży biletów, obniżeniu kosztów podróży oraz poszerzeniu możliwości szybkiego planowania podróży różnymi środkami transportu.

Sygnatura P.III.2252

 

Clinnick Richard: Hydrogen: how realistic is it for rail traction? (Wodór: na ile realny jest dla trakcji kolejowej?) International Railway Journal, October 2021, Vol. 61, Issue 10, s. 24-27, fot. 3,

Wodór jest jednym z alternatywnych paliw rozważanych przez kolej w ramach dekarbonizacji. Richard Clinnick analizuje prace prowadzone przez koleje i producentów na całym świecie oraz rozważa obecne ograniczenia we wprowadzaniu tej technologii. Pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany baterią wodorową to Coradia iLint firmy Alstom. Pasażerowie zaczęli podróżować pierwszymi komercyjnie eksploatowanymi pociągami wodorowymi we wrześniu 2018 roku w północnych Niemczech. Producenci rywalizujący z firmą Alstom na rynku europejskim, w tym CAF, Pesa, Siemens i Talgo, obecnie też aktywnie poszukują możliwości opracowania własnych pociągów wodorowych.

Jednym z podstawowych problemów do rozwiązania jest kwestia przechowywania paliwa. Lokomotywy mogłyby otrzymać systemy transportu paliwa wodorowego podobne do używanych przez lokomotywy parowe lub LNG. Jeśli natomiast miałoby się skutecznie zastąpić obecne schematy eksploatacji pojazdów spalinowych potrzeba byłoby znacznie większej liczby punktów tankowania. Kolejnym problemem jest fakt, że wodór nie zawsze jest tak ekologiczny, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka: większość obecnie produkowanego i używanego wodoru to „wodór szary", czyli wysokoemisyjny, pochodzący z paliw kopalnych bez wychwytywania dwutlenku węgla. Niewątpliwie kluczowym pytaniem dotyczącym przyszłego wykorzystania wodoru jest też koszt. Elektryfikacja też jest kosztowna, ale daje wymierne korzyści w zakresie wydajności i niezawodności. Pociągi elektryczne nadal są wyraźnie tańsze niż te, które byłyby zasilane wodorem lub bateriami. W różnych strategiach kolejowych do 2050 roku na całym świecie kładzie się więc silny nacisk na elektryfikację z marginalną rolą baterii i wodoru. Jednak w opinii specjalistów za 29 lat wodór ma szansę stać się jedną z odpowiedzi na wymóg dekarbonizacji, chociaż technologia ta nie jest w pełni opracowana. Jej dopracowanie zależy od decyzji o kontynuacji prac rozwojowych.

Sygnatura P.III.2252

 

RAILWAY GAZETTE INTERNATIONAL

 

Dayal Raghu: Building better trains in India. (Budowanie lepszych pociągów w Indiach.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 18-22, rys. 4; fot. 5, tab.,

Koleje indyjskie opracowują nową generację wagonów pasażerskich, których celem jest odciągnięcie podróżnych od szybko rozwijających się usług lotniczych i drogowych. Popyt na podróże koleją w Indiach znacznie przewyższa podaż, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost liczby pasażerów. Kwestię stanu obecnego produkcji taboru kolejowego w Indiach oraz jej perspektywy na przyszłość w oparciu o plan 2021-2024 omawia Raghu Dayal, dyrektor zarządzający Container Corporation of India. Zwraca uwagę, że aż 60% wagonów pasażerskich użytkowanych obecnie przez IR jest zużytych i w związku z tym stopniowo trzeba wycofywać je z ruchu. W warunkach naturalnych Indii istotną rolę w projektowaniu i eksploatacji taboru pasażerskiego ma kwestia klimatyzacji wagonów jeżdżących na długich dystansach.

Sygnatura P.IV.503

 

Faster timings in prospect with ICNG fleet. (Szybszy czas przejazdu dzięki flocie ICNG.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 24-26, fot. 6, tab.1,

Część floty zespołów trakcyjnych Intercity New Generation, testowanych obecnie przez Koleje Holenderskie, ma zastąpić lokomotywowe zespoły trakcyjne ICRm, używane obecnie w połączeniach Amsterdam – Bruksela przez HSL-Zuid. Wymiana skróci czas podróży o 40 minut. Pozostała część floty 200 km/h będzie wykorzystywana na trasach krajowych. Wprowadzenie do eksploatacji floty ICNG, pierwotnie planowane na 2021 r., jest opóźnione z powodu pandemii Covid-19. Produkcja pociągów ICNG odbywa się w zakładzie ALSTOM w Katowicach, podzespoły pochodzą z wielu krajów świata. I tak np. w składającym się z 8 wagonów zestawie znajduje się 417 siedzeń wytwarzanych w Polsce.

Sygnatura P.IV.503

 

Newman Lyndon: Lightweight railcar deploys composite components. (Lekki wagon kolejowy wykorzystuje komponenty kompozytowe.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 23, fot. 1,

Brytyjski pojazd demonstracyjny Very Light Rail w szerokim zakresie wykorzystuje elementy kompozytowe w karoserii. Prototyp jest o 40% lżejszy od tradycyjnych pojazdów szynowych o tej samej pojemności. Jest efektem prac badawczych w ramach projektu RVLR (The Revolution Very Light Rail). Pomimo zaawansowanej technologicznie konstrukcji i innowacyjnych materiałów demonstrator RVLR nie jest jedynie pojazdem koncepcyjnym. Z wprowadzeniem go do seryjnej produkcji związane są jednak liczne wyzwania, przede wszystkim związane z automatyzacją procesów wytwórczych dla obniżenia kosztów. Przyspieszenie i zautomatyzowanie wytwarzania karoserii wiąże się m.in. z zastosowaniem wstępnie impregnowanych arkuszy z włókna węglowego. Kwestie te omawia główny inżynier w TRB Lightweight Structures, firmie działającej od 1954 r., która za cel sobie stawia opracowywanie nowatorskich rozwiązań transportowych poprzez innowacje zarówno w dziedzinie materiałoznawstwa, jak i w zakresie procesów produkcyjnych.

Sygnatura P.IV.503

 

Zelki Benjámin: PRASA revival hangs by a thread. (Odrodzenie sieci PRASA wisi na włosku.) Railway Gazette International, July 2022, Vol. 178, Issue 7, s. 32-36, rys. 2; fot. 8,

Korespondent Railway Gazette International Benjámin Zelki odwiedził Republikę Południowej Afrykina początku 2022 roku. Kradzież infrastruktury i wandalizm podczas pandemicznego zamknięcia wiosną 2020 roku postawiły południowoafrykańskie koleje pasażerskie w trudnej sytuacji. Przywrócenie usług podmiejskich PRASA (Passenger Rail Agency of South Africa) na obszarze Zachodniego Przylądku (Western Cape) daje pewne nadzieje na przyszłość. Niestety w gęsto zaludnionej, najbardziej gospodarczo rozwiniętej prowincji Gauteng sytuacja nie wygląda dobrze, bardzo wiele tras nadal jest unieruchomionych. PRASA obejmuje sieć połączeń o długości o długości 2300 km. Artykuł koncentruje się na wpływie epidemii, szkodach poniesionych przez koleje PRASA podczas niej oraz na działaniach w Western Cape w celu przywrócenia normalnego ruchu.

Sygnatura P.IV.503

 

SEILBAHNEN INTERNATIONAL

 

Surrer Thomas: Branchenthema Weltmarkt. (Temat branżowy – światowy rynek.) Seilbahnen International, nr 04/2022, s. 6-7, rys. 2 , tab. 1,

Krótki sumaryczny przegląd raportu sporządzonego przez Laurena Vanata z wyników branży sportów zimowych w sezonie 2020/2021, a więc podczas pandemii koronawirusa. Ów corocznie przygotowywany raport pokazuje niezwykłą skalę zmian, która przewróciły dotychczasowe tradycyjne zestawienia i rankingi. Tylko w 6 na 68 przebadanych krajów (tyle państw dysponuje w pełni wyposażonymi i naśnieżanymi trasami na świeżym powietrzu) zamknięto stoki narciarskie. Największe straty w narciarskim ruchu turystycznym poniosły państwa alpejskie od niepamiętnych czasów znajdujące się na czele rankingów branży (spadek o 78% na podstawie tzw. pierwszych wejść na trasy). Dzięki Chinom region Azji i Pacyfiku zanotował wzrost o 17%, bardzo dobry sezon w USA spowodował awans całej Ameryki o 11%. Dobrze wypadły niektóre kraje Europa Wschodniej, Rumunia i Rosja odnotowały swój najlepszy sezon (Rumunia wzrost o 76%). Polska na tym tle wypadła słabo (spadek o 70%). Najistotniejszą grupą turystów korzystających ze stoków stanowili krajowcy, dalszym zmianom uległ system sprzedaży kart zjazdowych. Całość opracowania (242 strony) dostępna jest pod adresem https://www.vanat.ch/international-report-on-snow-mountain-tourism.

Sygnatura P.III.6466 

    

STADTVERKEHR

 

Göbel Stefan: Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer in Meiningen getestet. (Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer przetestowany w Meiningen.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 25-27, fot. 10,

Firma Ikarus, jeden z największych producentów autobusów na świecie (15 tys. rocznie) usiłuje powrócić na niemiecki rynek, tym razem z ofertą pojazdów elektrycznych. W Meiningen, mieście położonym w Turyngii, testowano najnowszy produkt – autobus Ikarus-Elektrobus 120e CityPioneer. Przedstawiciel firmy twierdzi, że węgierski wkład w tym pojeździe wynosi ponad 50%. Wynika to z pionowego schematu produkcji w zakładzie w Székesfehérvár, która nie ogranicza się do karoserii ze stali nierdzewnej (15 lat gwarancji), ale obejmuje również aluminiowe elementy wykończenia wnętrza i nadwozia oraz drzwi. Podwozie jest produkowane przez ZF, hamulce przez Knorr-Bremse, fotel kierowcy, ogrzewanie i klimatyzacja wykonywane są według zachodnioeuropejskich technologii, zaś napęd elektryczny i systemy magazynowania energii pochodzą z Chin. Baterie to produkt firmy CATL, największego w tym sektorze chińskiego producenta. Autobus demonstracyjny posiada w sumie dziesięć baterii litowo-jonowo-fosforanowych. Chłodzony wodą synchroniczny silnik napędowy firmy CRRC znajduje się z tyłu po lewej stronie i napędza tylną oś. Przy pojemności zainstalowanego akumulatorów wynoszącej 314 kWh, autobus może przewozić 85 pasażerów i pokonywać dziennie około 200 km bez ładowania pośredniego z wystarczającą pojemnością resztkową sięgającą 40%. Pierwsze dwa egzemplarze modelu 120e CityPioneer spośród próbnej serii liczącej 20 pojazdów zostały sprzedane na Węgrzech we wrześniu firmie Kaposvári Közlekedési Zrt za 880 tys euro. W Niemczech, autobus jest oferowany przez Trasco Bremen GmbH.

Sygnatura P.III.6466        

Koch Günter: Perspektiven des Tram-Train: Mit der Stadtbahn aus der Stadt in die Region. (Perspektywy tramwaju-pociągu: Z lekką koleją z miasta do regionu.) Stadtverkehr, 11/2021, s. 14-23, rys. 5; fot. 9, tab. 7,  bibliogr. poz. 11.

Doświadczony planista inż. Günter Koch z Karlsruhe przedstawia kwestie związane z tworzeniem Tram-Train – dwusystemowych systemów lekkiej kolei.  Omawia ramy prawne takich rozwiązań oraz szczegółowe zagadnienia techniczne: trasy, punkty zmiany systemu, perony i parametry pojazdów. Przedstawia rozwiązania tego rodzaju w Niemczech i Europie, zarówno te funkcjonujące, jak i planowane. Pionierami w wykorzystaniu lekkich pojazdów szynowych na liniach kolejowych są przedsiębiorstwa transportowe Karlsruhe AVG i VBK.

Sygnatura P.III.6466

 

Limburg Stefan: 25 Jahre Bus und Service AG Chur. (25 lat przedsiębiorstwa Bus und Service AG Chur.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 12-21, rys. 6; fot. 41,

W bogato ilustrowanym artykule w „Stadtverkehr" nr 12/2021 przedstawiono historię i teraźniejszość miejskiej komunikacji autobusowej w Chur. Pierwsza linia autobusowa istniała tu już w 1938 roku. Przedsiębiorstwo garażowo-taksówkowe prowadzone przez Waltera Tribolet-Städeli i Gaudenza Flütscha obsługiwało wówczas połączenia wewnątrz miasta z dworca kolejowego do szpitali. Później liczne inne prywatne firmy obsługiwały miejskie trasy, ale w 1956 roku miasto stało się koncesjonariuszem regulującym zasady komunikacji na swoim obszarze. W latach 70. usługi te przestały być rentowne, a jednocześnie rozwój miasta spowodował, że pojawiły się nowe potrzeby w dziedzinie transportu publicznego. W latach 90. miasto powołało do życia przedsiębiorstwo transportowe zorganizowane w formie spółki akcyjnej. Firma ta nie tylko stworzyła nowoczesną miejską komunikację autobusową, ale była również w stanie wygrywać przetargi, np. na kolejowe usługi zastępcze, a także realizować nowe usługi we współpracy, np. usługę przewozu do lotniska w Zurychu.  Spółka Stadtbus Chur AG (SBC AG) została wpisana 13 października 1995 r. do rejestru handlowego kantonu Gryzonia (Graubünden). Jeszcze jako młoda firma wywołała sensację w 1999 roku, kiedy wraz ze swoją spółką zależną Engadin Bus wygrała przetarg na sieć tras wokół St. Moritz z Post-, Telefon- und Telegrafbetriebe (PTT). W czerwcu 2018 roku firma zmieniła nazwę na Bus und Service AG (BuS). Obecnie całość obsługiwanej aglomeracji obejmuje 258,7 km2 powierzchni zamieszkiwanej przez ok. 60 tys. mieszkańców.

Sygnatura P.III.6466        

 

von Mach Stefan, Yang Shan: Alstom-Batterietriebzug kurz vor Aufnahme des Fahrgastverkehrs. (Pociąg z akumulatorowym zespołem trakcyjnym Alstom wkrótce rozpocznie przewozy pasażerskie.) Stadtverkehr, 12/2021, s. 4-11, rys. 7; fot. 15, bibliogr. poz. 21,

Pociąg Alstom z napędem akumulatorowym ma rozpocząć regularne przewozy pasażerskie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2021 r. W latach 1907-1995 w niemieckiej sieci kolejowej zawsze jeździły elektryczne pociągi, które mogły poruszać się po niezelektryfikowanych liniach. Ostatnie z nich zostały zbudowane w 1965 roku i zastąpione 30 lat później, głównie przez wagony spalinowe. W czasach debat o ochronie klimatu zmieniły się priorytety i obecnie przewiduje się, że pociągi zasilane bateriami mają przed sobą wielką przyszłość. W 2016 roku Bombardier Transportation (obecnie Alstom) i TU Berlin połączyły siły swoich wydziałów eksploatacji i infrastruktury kolejowej oraz mechatroniki, aby opracować nowoczesny pociąg zasilany bateriami. Inicjatywa została sfinansowana przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI), a partnerami były NVBW (Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg), BEG (Bayerische Eisenbahn-Gesellschaft) i DB Regio Baden-Württemberg. W 2023 r. na linii Lipsk-Chemnitz na odcinku 80 km ma jeździć jedenaście takich pociągów, czyli na długo przed tym, jak linia ta otrzyma napowietrzne przewody. Akumulatory będą ładowane w punktach końcowych. Ponadto możliwe będzie ładowanie zasobników energii poprzez jazdę wzdłuż przewodu jezdnego oraz odzyskiwanie energii podczas hamowania.

Sygnatura P.III.6466        

 

Ubility Light von Grammer: Sitzen in Bus und Bahn neu gedacht. (Ubility Light od firmy Grammer: siedzenie w pociągach i autobusach na nowo przemyślane.) Stadtverkehr 2021/11, s. 48, fot. 2,

Firma Grammer AG z siedzibą w Ursensollen jest kompleksowym dostawcą foteli dla kierowców i pasażerów do ciężarówek, pociągów, autobusów i pojazdów terenowych. W ramach nowej rodziny produktów Ubility (od kombinacji słów Urban i Mobility) One pojawiły się fotele Ubility Light przeznaczone dla wnętrz pojazdów transportowych o dużym natężeniu ruchu. Charakteryzuje je innowacyjny minimalizm pozwalający na szybką instalację i dający duże możliwości konfiguracji, waga zmniejszona o 60%, zwiększona wytrzymałość, ponadstandardowa żywotność, którą można znacznie przedłużyć poprzez programy renowacji i modernizacji. W efekcie można przewidywać znaczne oszczędności związane z tym projektem w zakresie zużycia surowców, ograniczenia emisji spalin itd. Wytwarzanie modeli z rodziny Ubility One rozpocznie się w 2023 roku w europejskich zakładach firmy.

Sygnatura P.III.6466

 

STRASSE UND VERKEHR

 

Imhof Daniel, Skeledžić Stevan: Erhöhung der Wirksamkeit von Eingangstoren und Fussgängerschutzinseln/ Améliorer l’efficacité des portes d’entrée et des îlots de protection. (Zwiększenie skuteczności bram wjazdowych i wysp chroniących pieszych.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 26-31, rys. 4; fot. 7, bibliogr. poz. 5,

W dzisiejszych czasach bramy wjazdowe i wyspy drogowe są nieodzownymi elementami w budownictwie drogowym. Ich przydatność nie jest jednak powszechnie doceniana. Jeśli te elementy drogi nie są właściwie użyte, ich skuteczność jest ograniczona. Co więcej, zamiast spełniać wymogi bezpieczeństwa na drodze, stają się przeszkodą, która frustruje kierowców albo np. utrudnia odśnieżanie. Jednak przy prawidłowym zastosowaniu reguł planowania i realizacji, bramy wjazdowe i wyspy drogowe przyczyniają się do ograniczenia rzeczywistej prędkości pojazdów, a tym samym do realnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przestrzeni wymaganej do ich montażu należy wyraźnie oddzielić obszar oznakowany od obszaru wykorzystywanego przez pojazdy. W tym celu należy odpowiednio wykreślić szerokość dróg i ich przebieg oraz zapewnić boczne strefy prześwitu. Trzeba także uwzględnić kwestie konserwacji, w tym także zimowego odśnieżania. Relacjonowane w artykule zasady stosowania tego rodzaju elementów budownictwa drogowego są na nowo opracowywane przez Fachstelle Sicherheit des Tiefbauamts kantonu Zurych. (Wersja francuskojęzyczna - tylko streszczenie.)

Sygnatura P.III.1611 

 

Leeb Rolf: Wie man Strassen zukunftsfähig und wirtschaftlich erhalten und recyclen kann/ Comment entretenir et recycler durablement et économiquement les routes. (Jak długotrwale utrzymywać i ekonomicznie odnawiać drogi) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 11, rys. 43, s. 12-51,

Omówienie pierwszego Dnia Szwajcarskiego poświęconego utrzymaniu i zarządzaniu infrastrukturą (Schweizer Tag zum Erhaltungsmanagement der Infrastrukturen). Spotkanie zostało zorganizowane wspólnie przez redakcję czasopisma „Strasse und Verkehr. Route et Trafic” oraz Berner Fachhochschule (BFH). Wzięło w nim udział 17 prelegentek i prelegentów ze Szwajcarii, Niemiec, Austrii i Francji oraz około 200 uczestników zgromadzonych w Domu Kongresowym w Biel i za pomocą łączy internetowych. Omówienie wystąpień przygotowane zostało przez Rolfa Leeba, redaktora czasopisma. Główne tematy tych wystąpień to różnorodne aspekty planowania konserwacji i optymalizacji finansowej zarządzania utrzymaniem ruchu, zaś w części technicznej prezentowano innowacyjne materiały budowlane, nowe metody badania stanu nawierzchni, udoskonalenia w zakresie recyklingu i omówiono przykłady konkretnych zmian zastosowanych w praktyce.

Sygnatura P.III.1611        

 

Niemann Steffen: Geschwindigkeiten auf Schweizer Strassen./ Vitesses pratiquées sur les routes suisses. (Prędkości na szwajcarskich drogach.) Strasse und Verkehr. Route et Trafic 2021, nr 12, s. 32-38, rys. 2; fot. 1,  bibliogr. poz. 11,

Istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy ryzykiem wypadku a prędkością. Prędkość jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego, który w skali międzynarodowej jest uznawany za istotny jego wskaźnik  („key performance indicator", „safety performance”).  Po raz pierwszy od 10 lat wskaźnik ten został ponownie zmierzony w ramach projektu pilotażowego przeprowadzonego przez szwajcarskie BPA (Bureau de prévention des accidents). Metodologia stosowana do pomiaru wskaźnika była przygotowana w oparciu o zalecenia Europejskiego projektu „SafetyNet". Celem tego projektu pilotażowego było stworzenie metodologicznej podstawy dla przyszłego monitorowania zachowań kierowców pojazdów mechanicznych w zakresie przekraczania prędkości na szwajcarskich drogach. Jego wyniki pokazują, że wiele pojazdów przekracza dopuszczalną prędkość maksymalną, choć skala tego różni się w odniesieniu do poszczególnych zakresów ograniczeń. W związku z tym działania powinny być ukierunkowane przede wszystkim na przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i 80 km/h. W ich przypadku potencjał prewencyjny jest największy. Nie należy jednak lekceważyć systemu ograniczeń prędkości do 30 km/h: strefy i odcinki 30 km/h są również wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku szczególnie zagrożonych użytkowników dróg (rowerzystów, pieszych, dzieci i osób starszych). Pomiary prędkości będą powtarzane w odstępach czasu, które dopiero zostaną określone przez BPA.

Sygnatura P.III.1611 

 

WORLD HIGHWAYS

 

Auckland’s State Highway 20B. Bringing savings to a major road project. (Auckland’s State Highway 20B. Wprowadzanie oszczędności do dużego projektu drogowego.) World Highways, November/December 2021, s. 16-20, fot. 15,

Połączenie między każdym większym miastem a jego lotniskiem jest bardzo ważne. W Auckland, w Nowej Zelandii, State Highway 20B łączy 1,6-milionowe miasto z resztą kraju i międzynarodowym lotniskiem i jest jedną z zaledwie dwóch dróg tam prowadzących. Międzynarodowe lotnisko w Auckland jest największym i najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Nowej Zelandii. Znajduje się w pobliżu przedmieść Mangere, około 21 km od centrum Auckland. Jest to jedno z dwóch lotnisk w całej Nowej Zelandii zdolnych do obsługi dużych samolotów, takich jak Airbus A380. Obsługuje większość międzynarodowych lotów w kraju, przed pandemią przybywało tu 21 milionów pasażerów rocznie. W ramach wspólnej inicjatywy rządu i Międzynarodowego Portu Lotniczego w Auckland, Waka Kotahi NZ Transport Agency poprowadziła projekt mający na celu poprawę płynności ruchu na i z lotniska. Zadanie wydawało się proste: modernizacja drogi w z dwoma dodatkowymi pasami przeznaczonymi dla transportu publicznego, a także uzupełnienie jej o wspólną ścieżkę dla osób poruszających się pieszo lub na rowerach. Nie był to jednak zwykły projekt poszerzenia drogi. Na starym szlaku miała powstać zupełnie nowa droga. Od samego początku projekt miał ambitne ramy czasowe – na budowę przeznaczono 19 miesięcy (dwa lata, jedna zima), ponieważ zaplanowane na początek 2021 roku regaty jachtowe America's Cup miały ściągnąć do miasta tysiące gości z całej Nowej Zelandii i świata. Skrócenie terminu o 5 miesięcy było możliwe dzięki zastosowaniu nowych technologii i specjalnej organizacji pracy (m.in. prace w nocy po obu stronach drogi i otwieranie jej na dzień – pomogło w tym ograniczenie ruchu w czasach COVID), co zostało omówione w artykule. Wykonanie okazało się jednak o 30% droższe niż pierwotnie zakładano w budżecie.

Sygnatura P.III.6666

East Afrika’s ‘Silk Road’ Dream in sight. (Marzenie Afriki Wschodniej o „Jedwabnym Szlaku" w zasięgu możliwości.) World Highways, September/October 2021, s. 16-20, rys. 1; fot. 11,

Afryka Wschodnia jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów w Afryce Subsaharyjskiej. Wzrost ten jest wspierany przez zwiększające się inwestycje w infrastrukturę. Przy populacji szacowanej na 177 milionów ludzi i jej przyroście w tempie 2,74%, zapotrzebowanie na wydajną infrastrukturę transportową umożliwiającą odpowiedni przepływ towarów i usług oraz mobilność społeczeństw wciąż rośnie – pomimo wyzwań takich jak kryzys COVID-19. W 2005 roku pięć krajów EAC – Kenia, Tanzania, Uganda, Rwanda i Burundi - uruchomiło Unię Celną EAC. Ma ona na celu wspieranie integracji regionalnej i umożliwienie swobodnego handlu towarami i usługami. W związku z tym pojawiła się konieczność stworzenia wysokiej jakości korytarzy transportowych. Sekretariat EAC opracował projekty drogowe niemalże na wzór dawnego „Jedwabnego Szlaku”. Po ich zakończeniu powstanie płynne połączenie drogowe między siedmioma krajami regionu Wielkich Jezior, skutecznie łączące północny korytarz transportowy, który kończy się w stolicy Burundi, Bujumburze, z korytarzem centralnym, który kończy się w Kampali w Ugandzie. Artykuł omawia stan zaawansowania na różnych odcinkach tego ambitnego zamierzenia w poszczególnych krajach. Co istotne, według danych za 2020 rok zmniejszył się procentowy udział Chin w finansowaniu infrastruktury Afryki Wschodniej (z 20,9% do 13,6%). Ów spadek wynika z kilku czynników: zakończenia pierwszych projektów, zwiększenia kontroli fiskalnej i starań o stabilność finansową rządów krajów regionu, a także zwiększenia udziału kapitałów prywatnych w projektach infrastrukturalnych.

Sygnatura P.III.6666

 

Meet Die Autobahn des Bundes. (Poznaj Die Autobahn des Bundes.) World Highways, November/December 2021, s. 22-23, fot. 1,

Niemieckie autostrady są często uważane za bardzo dobrze zarządzane i stanowią wzór do naśladowania dla innych krajów. Począwszy od stanu nawierzchni, a skończywszy na autostradowych udogodnieniach, Niemcy wiedzą, jak szybko i przyjemnie umożliwić przemieszczanie się z punktu A do punktu B, przy czym główne szlaki drogowe sprawiają wrażenie harmonijnych całości. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że do 2021 roku autostrady w Niemczech nie miały jednej centralnej struktury organizacyjnej. Niemcy, jako republika federalna, mają 16 częściowo suwerennych państw, czyli landów. Przez ponad 60 lat każdy z landów obsługiwał i utrzymywał swój odcinek autostrad krajowych. Ale w 2018 roku zaczęły się zmiany. Przez kolejne trzy lata obowiązki te były stopniowo przekazywane nowej, wspólnej agencji autostradowej – Die Autobahn GmbH des Bundes, czyli po prostu Autobahn z centralą w Berlinie. Do zadań spółki należy planowanie, budowa, eksploatacja, utrzymanie, finansowanie i zarządzanie majątkiem. Obsługuje ona około 13 tys. km autostrad.

Sygnatura P.III.6666

Materiały

PRZEGLĄD PRASY TECHNICZNEJ 04.2024
Przegląd​_Prasy​_nr​_04.2024.pdf 0.29MB
022022FOREIGNPRESS
022022zagranica.pdf 0.68MB
{"register":{"columns":[]}}