W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Connecting Europe Days – o europejskim transporcie i mobilności w Lyonie

30.06.2022

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Rafał Weber wzięli udział w konferencji Connecting Europe Days, zorganizowanej przez Komisję Europejską we współpracy z Prezydencją francuską w Radzie UE. Tegoroczna edycja Connecting Europe Days (dawniej TEN-T Days), która odbyła się w Lyonie w dniach 28 - 30 czerwca 2022 r., dotyczyła transportu, mobilności oraz europejskich korytarzy transportowych. Na konferencji obecna była również unijna Komisarz ds. transportu Adina Vălean.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Rafał Weber podczas konferencji Connecting Europe Days

Postępy w realizacji Rail Baltica

W spotkaniu  ministrów ds. transportu Polski, Estonii, Litwy, Łotwy, Finlandii z Catherine Trautmann, europejską koordynator korytarza sieci bazowej TEN-T - Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Matthiasem Ruete, europejskim koordynatorem ds. Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), dokonano wymiany poglądów na temat postępów w realizacji projektu Rail Baltica. Uczestnicy spotkania rozmawiali o tym, co można zrobić, aby ożywić kolejowy transport towarowy w regionie oraz złagodzić skutki niczym nie sprowokowanej rosyjskiej agresji zbrojnej na Ukrainę.

– Polska konsekwentnie i zgodnie ze swoim zobowiązaniem realizuje kolejne zadania, dostosowując szlak do wymaganych standardów określonych dla tego projektu, które wychodzą poza zwykłe standardy unijne wymagane dla sieci TEN-T. Realizacja projektu w Polsce przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem, a prace są bardziej zaawansowane niż w innych państwach. Całkowite zakończenie inwestycji zostanie skoordynowane z zakończeniem inwestycji po stronie litewskiej - powiedział minister Andrzej Adamczyk.


Omawiając wpływ wojny na Ukrainie na europejski transport szef resortu infrastruktury dodał, że strategiczne położenie geograficzne naszych państw wymusza budowę odpowiedniej infrastruktury, w celu zapewnienia efektywności sieci transportowej i bezpieczeństwa całej Europy.

– Wojna na Ukrainie potwierdziła nasze przekonanie co do zasadności pilnej realizacji projektów łączących państwa na osi północ – południe, wzdłuż wschodniej granicy UE. Szczególnym szlakiem transportowym jest dla naszych krajów korytarz Via Baltica / Rail Baltica. Stanowi on kręgosłup komunikacyjny regionu - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Minister Adamczyk wskazał także na silną synergię pomiędzy docelowo rozwiniętymi projektami Via Baltica i Rail Baltica, a infrastrukturą korytarza Via Carpatia / Rail Carpatia. Oba te szlaki będą stanowić intermodalny kolejowo-drogowy łącznik krajów bałtyckich oraz Finlandii z resztą Europy oraz spinać komunikacyjnie państwa wchodzące w skład wschodniej flanki NATO.

Łączenie Europy ze wschodnimi sąsiadami

Podczas Connecting Europe Days w Lyonie odbyły się sesja ministerialna dotycząca Bałkanów Zachodnich oraz sesja międzyinstytucjonalna poświęcona polityce trans-europejskich korytarzy TEN-T.

Rozmowy nt. Bałkanów Zachodnich z udziałem komisarz ds. transportu, ministrów ds. transportu państw członkowskich UE oraz ministrów z Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Serbii dotyczyły relacji pomiędzy UE a państwami sąsiadującymi. Jak zauważył minister Andrzej Adamczyk, działania na rzecz zwiększenia jakości połączeń na obszarze Bałkanów Zachodnich stanowią jeden z fundamentalnych elementów polityki rozszerzenia UE, niezbędny dla budowy wysokiej jakości połączeń transportowych w całym regionie Europie Południowo-Wschodniej.

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że priorytetem powinno być ukończenie sieci TEN-T na obszarze Bałkanów Zachodnich w przyjętych harmonogramach. Zaznaczył, że wdrażanie sieci TEN-T przyczyni się do promocji wspólnych standardów, zarówno w zakresie bezpieczeństwa transportu, jak i zwiększenia parametrów infrastruktury transportowej.

– Polska popiera propozycje KE dotyczące utworzenia Europejskich Korytarzy Transportowych, w tym tego biegnącego przez Bałkany Zachodnie czy też tzw. trójmorskiego korytarza, łączącego Morze Bałtyckie – Morze Czarne / Morze Egejskie. Ta druga inicjatywa pozwoli stworzyć dodatkowy większy impuls rozwojowy dla UE i umożliwi prowadzenie efektywnego multimodalnego transportu w tej części Europy z dużą korzyścią dla państw Bałkanów Zachodnich - powiedział minister Andrzej Adamczyk.


Podczas sesji międzyinstytucjonalnej dyskutowano, w jaki sposób polityka transportowa, a w szczególności TEN-T, może przyczynić się do zwiększenia odporności europejskich systemów transportowych na zakłócenia globalnego łańcucha dostaw oraz na inne celowe lub niezamierzone zakłócenia. Uczestnicy debaty zastanawiali się, jakiego rodzaju środki miałyby największy pozytywny wpływ, w szczególności pomagając TEN-T w dostosowaniu się do wyzwań nowego kontekstu geopolitycznego oraz jakie rozwiązania można zaproponować w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej, zwłaszcza w celu zapewnienia lepszych połączeń transportowych nie tylko w całej Unii, ale także lepszych połączeń z sąsiednimi krajami partnerskimi i w jaki sposób polityka TEN-T może pomóc Ukrainie w odbudowie jej gospodarki.

– Aktualna sytuacja geopolityczna stwarza zupełnie nowe uwarunkowania dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Nowe podejście do sieci TEN-T stwarza okazję do uwzględnienia strategicznego znaczenia korytarzy transportowych. Wierzę, że korytarz sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk, razem z nowo utworzonym korytarzem trójmorskim, łączącym Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, już niebawem stanowić będą kluczowe przedsięwzięcia dla dalszego rozwoju osi transportowych na linii północ-południe – zaznaczył minister Andrzej Adamczyk.


Minister infrastruktury zaproponował wydłużenie korytarza na odcinku z Lublina do Białegostoku, aby wykorzystać synergię z istotnymi projektami Rail i Via Baltica oraz zapewnić właściwy wymiar infrastrukturalny wschodniej flanki NATO. W obecnej sytuacji, spowodowanej wojną oraz ogólną sytuacją makroekonomiczną, minister Adamczyk zwrócił uwagę, że kluczowe jest zapewnienie przez UE stabilnych źródeł i zasad finansowania, które umożliwią realizację sieci TEN-T.

– Jest duże zrozumienie Komisji Europejskiej co do konieczności poszerzenia pierwotnej propozycji przebiegu korytarza komunikacyjnego Via Carpatia o szlak od Lublina w kierunku Białegostoku, a później w kierunku państw nadbałtyckich. Wysokość dofinansowania UE dla robót drogowych świadczy o tym, że Komisja Europejska bardzo wysoko ocenia realizację drogowych i kolejowych inwestycji liniowych w Polsce. Komisja Europejska wierzy, że środki finansowe UE zostaną wykorzystane i pozwolą zrealizować Via Carpatia na odcinku przygranicznym ze Słowacją. Polskie projekty transportowe otrzymały łącznie 1,27 mld euro dofinansowania, w ramach pierwszego konkursu z instrumentu Łącząc Europę (CEF) z perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027, co stanowi ponad 40% dla Polski ze wszystkich środków przyznanych państwom członkowskim. W ten sposób kolejny raz potwierdzone zostało znaczenie szlaku Via Carpatia dla rozwoju europejskiej sieci transportowej. Należy to odbierać jako wysokie zaufanie Komisji Europejskiej do rządu polskiego oraz wszystkich realizujących zadania komunikacyjne w Polsce - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Odnosząc się do kwestii połączeń z Ukrainą, minister podkreślił, że Polska zrobiła bardzo wiele dla zwiększenia dostępności transportowej tego państwa wobec blokady przez Rosję portów czarnomorskich.

– Robimy też wszystko, by zapewnić dostawy pomocy humanitarnej, uzbrojenia czy przewozu uchodźców wojennych oraz transportu ukraińskich produktów, w tym rolno-spożywczych. Przychylnie spoglądamy na pomysły włączenia Ukrainy i Mołdawii w sieć Europejskich Korytarzy Transportowych TEN-T i ich wejścia do Wspólnoty Transportowej – powiedział minister Adamczyk.

Współpraca polsko-ukraińska

Na marginesie Connecting Europe Days ministrowie Andrzej Adamczyk i Rafał Weber spotkali się także z Oleksandrem Kubrakovem, ministrem ds. transportu Ukrainy. Rozmowa ministrów dotyczyła głównie oceny bieżącej sytuacji w zakresie usprawniania transportu między Polską a Ukrainą oraz możliwości dalszego wykorzystania infrastruktury RP dla przewozu towarów, w tym zboża z Ukrainy. 

Minister A. Adamczyk poinformował, że aktywność strony polskiej doprowadziła do blisko dwukrotnego zwiększenia przepustowości przejścia granicznego Korczowa – Krakowiec poprzez udostępnienie dla pojazdów osobowych części autostradowej tego przejścia, tym samym dotychczas użytkowana cześć przejścia jest przeznaczona wyłącznie dla pojazdów ciężarowych (na kierunku wjazdowym do Polski). Dalsze udrażnianie przejść spowoduje zwiększenie ruchu pojazdów ciężarowych i wymiany handlowej, która będzie z korzyścią zarówno dla strony ukraińskiej, jak i polskiej.

Strona ukraińska wyraziła zadowolenie z działań podejmowanych przez Polskę. Nie zgłosiła żadnych uwag w zakresie organizacji przez Polskę transportu kolejowego przez terytorium Polski, przede wszystkim pszenicy i kukurydzy.

Okazja do spotkań i rozwijania współpracy

Na marginesie konferencji ministrowie Andrzej Adaczyk i Rafał Weber spotkali się także z Martinem Kupką, czeskim ministrem ds. transportu, który od 1 lipca odpowiada za prezydencję Czech w Radzie UE w zakresie polityki transportowej, a także z wiceministrami odpowiedzialnymi za kwestie transportowe z Węgier (David Vitézy) oraz z Litwy (Loreta Maskaliovienė). Connecting Europe Days stanowiło też okazję do przeprowadzenia rozmowy z ministrem Iraklim Karseladze z Gruzji na temat współpracy polsko-gruzińskiej. Ministrowie Adamczyk i Weber prowadzili także rozmowy z przedstawicielami instytucji UE, w tym Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}