W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Powstanie nowa linia kolejowa Katowice – Ostrawa

20.07.2021

20 lipca 2021 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dla budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej łączącej Warszawę, Brno (z łącznikiem do Pragi), Bratysławę i Budapeszt.

Linia kolejowa na wiadukcie kolejowym

W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

– Dotrzymujemy słowa. To kolejna z umów, jakie podpisujemy w ciągu ostatnich tygodni. Dzięki nowej linii zapewnimy obsługę Jastrzębia-Zdroju, czyli największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei. Odcinek Katowice – Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

 

– Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który zwiększy atrakcyjność regionu oraz połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami – zapewnił prezes spółki CPK Mikołaj Wild. 

 

Za opracowanie studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej wykonawca, konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, otrzyma prawie 11 mln zł.
 
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.
 
W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Katowic do Warszawy do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.  
 
Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic – zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obie strony wyznaczyły wspólnie dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych.
 
Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową i Katowice do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólne inwestycje krajów Grupy Wyszehradzkiej w ramach projektu KDP V4, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
 
Projekt „Utworzenie nowego połączenia transgranicznego na odcinku Katowice – Ostrawa sieci kompleksowej TEN-T (Etap I)” współfinansowany ze środków europejskich w ramach Instrumentu Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility), z którego  spółka CPK otrzymała dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł.

{"register":{"columns":[]}}