W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Powstanie Via Carpatia od Lublina do Kraśnika – umowy na budowę S19 podpisane

28.02.2018

28 lutego 2018 r. w Kraśniku, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, parlamentarzystów z woj. lubelskiego i władz regionu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami trzech odcinków drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Kraśnikiem. Dzięki temu w realizacji jest już cały 75-kilometrowy odcinek S19 na południe od Lublina do granicy z woj. podkarpackim, stanowiący część międzynarodowej trasy Via Carpatia. Koszt realizacji 75 km drogi ekspresowej od Lublina do granicy województwa podkarpackiego to ok. 1,85 mld zł (średnio 24,7 mln zł za 1 km).

Podpisanie umów na realizację S19 Lublin - Kraśnik
- Via Carpatia to trasa, która powstaje dzięki determinacji rządu i wysiłkom wszystkich, którym leży na sercu rozwój Polski Wschodniej. Cały polski odcinek, który jest realizowany w ciągu drogi ekspresowej S19, ma zagwarantowane finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Dzięki temu podpisujemy umowy na budowę kolejnych odcinków S19 oraz na opracowanie dokumentacji technicznej, niezbędnej do realizacji trasy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Aldesa Construcciones Polska zaprojektuje i zbuduje dwa skrajne odcinki S19: pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Niedrzwica Duża (długość 12 km, wartość prac budowlanych 312,2 mln zł) oraz obwodnicę Kraśnika (10 km za 319,5 mln zł). Środkowy odcinek, od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ, zaprojektuje i wykona firma Mota-Engil Central Europe (ok. 20 km za 498 mln zł). Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł.

Umowa w trybie projektuj i buduj oznacza, że wykonawcy w pierwszej kolejności przystąpią do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID (planowane w połowie 2019 r.) rozpoczną się prace w terenie. Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy (nie wlicza się okresów zimowych podczas realizacji robót od 15 grudnia do 15 marca) i będą objęte gwarancją przez 10 lat. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.

Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz. Od końca zachodniej obwodnicy Lublina będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany. W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19 omijając miasto od wschodu. W ramach inwestycji zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych (obiekty przechodzące nad trasą ekspresową uwzględniają dobudowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu).

30 października 2017 roku podpisano umowy na realizację trzech odcinków S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie (łączna długość ok. 33 km, wartość robót 722 mln zł). Natomiast na przełomie roku zawarto umowy na opracowanie koncepcji programowych dla przyszłej S19 od granicy woj. mazowieckiego do obwodnicy Lublina. Ich ukończenie umożliwi ogłoszenie przetargów na realizację przyszłej trasy. 27 lutego 2018 r. ogłoszony został również przetarg na rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla S19 na terenie woj. mazowieckiego. Opracowanie tej dokumentacji pozwoli, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, na ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy w trybie projektuj i buduj.

Więcej o S19 Lublin – Kraśnik: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/8081/s19-lublin-krasnik

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}