Rozmowy ministrów infrastruktury Polski i Ukrainy o współpracy w zakresie transportu
06.02.2019
31 stycznia 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się w Kijowie z Volodymyrem Omelyanem – ministrem infrastruktury Ukrainy. W spotkaniu uczestniczyli również wiceministrowie Andrzej Bittel i Viktor Dovhan oraz, z uwagi na główny temat rozmów - mechanizm rozliczeń finansowych związanych z użytkowaniem taboru pomiędzy Grupą PKP a Kolejami Ukraińskimi (UZ) - Prezesi PKP SA, PKP LHS, PKP Cargo oraz UZ
Nie będzie zatrzymania towarowych przewozów kolejowych od lutego 2019 r. w relacjach PKP – UZ – zapewnili obaj ministrowie, dementując pojawiające się w przestrzeni publicznej nieprawdziwe informacje w tym zakresie.
Podczas spotkania ustalono, że w ciągu najbliższych czterech tygodni, tj. do 4 marca 2019 r. polskie i ukraińskie spółki kolejowe będą prowadziły negocjacje w zakresie stawek za pobyt wagonów i lokomotyw UZ na terytorium RP oraz warunków współpracy w tym zakresie. W czasie trwania negocjacji przewozy kolejowe odbywać się będą na takich samych zasadach jak w 2018 roku.
Ministerstwo Infrastruktury monitoruje rozwój wydarzeń pod kątem tego, czy strona ukraińska wywiązuje się z wszystkich poczynionych na spotkaniu ustaleń. MI niezwłocznie podejmie niezbędne środki zaradcze w przypadku braku realizacji uzgodnionych postanowień.
Podczas spotkania ministrowie odnieśli się również do omawianego pod koniec 2018 r. tematu zezwoleń drogowych. Podkreślili potrzebę wymiany informacji na temat rzeczywistego wykorzystania w I i II kwartale 2019 r. zezwoleń drogowych przez przewoźników z obu państw. Ustalenia z ostatniego posiedzenia Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych nie zostały zmienione - wstępna wymiana zezwoleń na rok 2019 wynosi po 160 tys. zezwoleń, co pozwala na niezakłócony przewóz towarów, a jednocześnie daje możliwość rewizji ustalonej kwoty w połowie roku 2019 na podstawie rzeczywistego wykorzystania zezwoleń. Pozwali to na prawidłową ocenę realnego zapotrzebowania.
Działania ukierunkowane na rewizję obowiązujących w 2018 r. kontyngentów zezwoleń drogowych w corocznych ustaleniach na rok bieżący miały miejsce w relacji do wszystkich partnerów na wschodniej granicy Polski, w toku standardowych procesów negocjacyjnych.