W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC27","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie RP. Zwiększenie poziomu pewności i przewidywalności prawa wśród obywateli i przedsiębiorców oraz usprawnienie procedur mogą istotnie wpłynąć na poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej i stworzyć pozytywny impuls do jej podejmowania.\nBiorąc pod uwagę powyższe, konieczne jest zapewnienie wykonalności następujących aktów prawnych UE w polskim\nsystemie prawym:\n- rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 („e-formularze”);\n- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (zwanego dalej „rozporządzeniem P2B”);\n- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (zwanego dalej: „aktem o rynkach cyfrowych”);\n- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (zwanego dalej „rozporządzeniem 2022/2560”).\nPrzeprowadzenie osobnej nowelizacji każdego z aktów prawnych, w których zidentyfikowano potrzebę zapewnienia wykonalności prawa UE dla osiągnięcia ww. celu wydaje się działaniem nadmiarowym. Dlatego, mając na względzie ekonomikę procesu legislacyjnego, rekomendowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie nowych przepisów w drodze jednej ustawy o charakterze przekrojowym.\nPrzepisy projektowanej ustawy mają na celu:\n- wprowadzenie ścieżki dochodzenia roszczeń przez użytkowników biznesowych i użytkowników korzystających ze strony internetowej w celach biznesowych w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez dostawców usług pośrednictwa internetowego;\n- wprowadzenie efektywnej współpracy z Komisją Europejską w zakresie identyfikacji naruszeń dokonywanych na rynkach cyfrowych oraz nadanie organom krajowym uprawnień do prowadzenia w tym zakresie postępowań wyjaśniających oraz wspierania KE w jej czynnościach na terytorium RP;\n- usprawnienie wykonywalności Prawa zamówień publicznych poprzez wdrożenie do krajowego porządku prawnego rozwiązań przewidzianych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 („e-formularze”) w zakresie zamówień publicznych oraz umów koncesji na roboty budowlane lub usługi w zakresie wypełniania niektórych pól formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i udzielania koncesji (e-formularze);\n- określenie organów do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.\nKonieczność wprowadzenia przepisów wskazujących organ do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych występujących na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej oraz zakres tej współpracy wynika z potrzeby zapewnienia wykonalności przepisów rozporządzenia 2022/2560, które weszło w życie 12 stycznia 2023 r. i jest stosowane od dnia 12 lipca 2023 r. Rozporządzenie 2022/2560 nakłada na państwa członkowskie obowiązek współpracy z Komisją Europejską w zakresie prowadzonych przez nią postępowań mających na celu zidentyfikowanie i zbadanie charakteru danego subsydium, a także działań na rzecz zniwelowania zakłócającego charakteru tych subsydiów. Na gruncie\nprawa polskiego nie występują przepisy, które wskazywałyby organ do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. W celu zapewnienia skuteczności postępowań prowadzonych przez Komisję Europejską konieczne jest ustawowe wskazanie organu, który będzie wykonywał obowiązki państw członkowskich wskazane w rozporządzeniu 2022/2560 (tj.: przekazywanie Komisji informacji; pomoc Komisji w kontrolach przedsiębiorstw; przeprowadzanie kontroli przedsiębiorstw i innych czynności wyjaśniających).\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Ujęte w projekcie rozwiązania polegają na wprowadzeniu zmian w zakresie ustaw:\n1. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji\n- wyposażenie użytkowników biznesowych w rozumieniu rozporządzenia P2B w skuteczne narzędzia dochodzenia swoich praw, naruszonych przez dostawców usług internetowych i dostawców wyszukiwarek internetowych nadużywających dominującej pozycji rynkowej i/lub stosujących nieuczciwe praktyki;\n2. o ochronie konkurencji i konsumentów\n- zapewnienie współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej;\n- umożliwienie przedsiębiorcom dochodzenia swoich praw w postępowaniach prywatno-skargowych przed sądami własności intelektualnej (w zakresie naruszenia przepisów rozporządzenia P2B);\n3. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi:\n- • odesłanie do aktualnie obowiązującego aktu prawa Unii Europejskiej, tj. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780, które pozostawia państwom członkowskim elastyczność w zakresie wypełniania pól opcjonalnych e-formularzy dla ogłoszeń przekazywanych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma służyć wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych, a także m.in. ujednoliceniu z krajowymi formularzami ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych;\n- delegacja uprawniająca ministra właściwego ds. gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie dostosowania na szczeblu krajowym pól opcjonalnych e-formularzy w świetle rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780;\n4. Prawo zamówień publicznych:\n- odesłanie do aktualnie obowiązującego aktu prawa Unii Europejskiej, tj. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780, które pozostawia państwom członkowskim elastyczność w zakresie wypełniania pól opcjonalnych e-formularzy dla ogłoszeń przekazywanych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma służyć wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych, a także m.in. ujednoliceniu z krajowymi formularzami ogłoszeń zamieszczanymi w Biuletynie Zamówień Publicznych;\n- delegacja uprawniająca ministra właściwego ds. gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie dostosowania na szczeblu krajowym pól opcjonalnych e-formularzy w świetle rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780;\n- uregulowanie sposobu wnoszenia skargi do sądu na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej – dostosowanie do przepisów Kodeksu postępowania cywilnego;\n- współpraca z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.\nW projekcie zaproponowano, aby organem do kontaktu z Komisją Europejską w zakresie zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 oraz organem właściwym wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w\nkontekście koncentracji był Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (zwany dalej „Prezesem UOKiK”), co zostało przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, natomiast organem właściwym do wykonywania zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia był Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (zwany dalej „Prezesem UZP”), co zostało przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Powierzenie realizacji zadań państwa członkowskiego Prezesowi UOKiK i Prezesowi UZP uzasadniają kompetencje obu organów (Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach konkurencji, z kolei Prezes UZP jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych), a także ich wiedza i doświadczenie w obszarach, które zostały wskazane przez Komisję w rozporządzeniu 2022/2560 jako obszary postępowań.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":" Ignacy Niemczycki Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC27
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego jest dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących rozporządzeń unijnych i umożliwienie ich skutecznego stosowania, a w konsekwencji poprawa środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym przedsiębiorcy dostarczają towary i świadczą usługi na terenie RP. Zwiększenie poziomu pewności i przewidywalności prawa wśród obywateli i przedsiębiorców oraz usprawnienie procedur mogą istotnie wpłynąć na poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej i stworzyć pozytywny impuls do jej podejmowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, konieczne jest zapewnienie wykonalności następujących aktów prawnych UE w polskim
systemie prawym:
- rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 („e-formularze”);
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (zwanego dalej „rozporządzeniem P2B”);
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (zwanego dalej: „aktem o rynkach cyfrowych”);
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (zwanego dalej „rozporządzeniem 2022/2560”).
Przeprowadzenie osobnej nowelizacji każdego z aktów prawnych, w których zidentyfikowano potrzebę zapewnienia wykonalności prawa UE dla osiągnięcia ww. celu wydaje się działaniem nadmiarowym. Dlatego, mając na względzie ekonomikę procesu legislacyjnego, rekomendowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie nowych przepisów w drodze jednej ustawy o charakterze przekrojowym.
Przepisy projektowanej ustawy mają na celu:
- wprowadzenie ścieżki dochodzenia roszczeń przez użytkowników biznesowych i użytkowników korzystających ze strony internetowej w celach biznesowych w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez dostawców usług pośrednictwa internetowego;
- wprowadzenie efektywnej współpracy z Komisją Europejską w zakresie identyfikacji naruszeń dokonywanych na rynkach cyfrowych oraz nadanie organom krajowym uprawnień do prowadzenia w tym zakresie postępowań wyjaśniających oraz wspierania KE w jej czynnościach na terytorium RP;
- usprawnienie wykonywalności Prawa zamówień publicznych poprzez wdrożenie do krajowego porządku prawnego rozwiązań przewidzianych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 („e-formularze”) w zakresie zamówień publicznych oraz umów koncesji na roboty budowlane lub usługi w zakresie wypełniania niektórych pól formularzy elektronicznych do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i udzielania koncesji (e-formularze);
- określenie organów do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.
Konieczność wprowadzenia przepisów wskazujących organ do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych występujących na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej oraz zakres tej współpracy wynika z potrzeby zapewnienia wykonalności przepisów rozporządzenia 2022/2560, które weszło w życie 12 stycznia 2023 r. i jest stosowane od dnia 12 lipca 2023 r. Rozporządzenie 2022/2560 nakłada na państwa członkowskie obowiązek współpracy z Komisją Europejską w zakresie prowadzonych przez nią postępowań mających na celu zidentyfikowanie i zbadanie charakteru danego subsydium, a także działań na rzecz zniwelowania zakłócającego charakteru tych subsydiów. Na gruncie
prawa polskiego nie występują przepisy, które wskazywałyby organ do współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny. W celu zapewnienia skuteczności postępowań prowadzonych przez Komisję Europejską konieczne jest ustawowe wskazanie organu, który będzie wykonywał obowiązki państw członkowskich wskazane w rozporządzeniu 2022/2560 (tj.: przekazywanie Komisji informacji; pomoc Komisji w kontrolach przedsiębiorstw; przeprowadzanie kontroli przedsiębiorstw i innych czynności wyjaśniających).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Ujęte w projekcie rozwiązania polegają na wprowadzeniu zmian w zakresie ustaw:
1. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- wyposażenie użytkowników biznesowych w rozumieniu rozporządzenia P2B w skuteczne narzędzia dochodzenia swoich praw, naruszonych przez dostawców usług internetowych i dostawców wyszukiwarek internetowych nadużywających dominującej pozycji rynkowej i/lub stosujących nieuczciwe praktyki;
2. o ochronie konkurencji i konsumentów
- zapewnienie współpracy z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej;
- umożliwienie przedsiębiorcom dochodzenia swoich praw w postępowaniach prywatno-skargowych przed sądami własności intelektualnej (w zakresie naruszenia przepisów rozporządzenia P2B);
3. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi:
- • odesłanie do aktualnie obowiązującego aktu prawa Unii Europejskiej, tj. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780, które pozostawia państwom członkowskim elastyczność w zakresie wypełniania pól opcjonalnych e-formularzy dla ogłoszeń przekazywanych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma służyć wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych, a także m.in. ujednoliceniu z krajowymi formularzami ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych;
- delegacja uprawniająca ministra właściwego ds. gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie dostosowania na szczeblu krajowym pól opcjonalnych e-formularzy w świetle rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780;
4. Prawo zamówień publicznych:
- odesłanie do aktualnie obowiązującego aktu prawa Unii Europejskiej, tj. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780, które pozostawia państwom członkowskim elastyczność w zakresie wypełniania pól opcjonalnych e-formularzy dla ogłoszeń przekazywanych do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co ma służyć wypełnianiu obowiązków sprawozdawczych, a także m.in. ujednoliceniu z krajowymi formularzami ogłoszeń zamieszczanymi w Biuletynie Zamówień Publicznych;
- delegacja uprawniająca ministra właściwego ds. gospodarki do wydania rozporządzenia w sprawie dostosowania na szczeblu krajowym pól opcjonalnych e-formularzy w świetle rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1780;
- uregulowanie sposobu wnoszenia skargi do sądu na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej – dostosowanie do przepisów Kodeksu postępowania cywilnego;
- współpraca z Komisją Europejską w zakresie badania subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny Unii Europejskiej.
W projekcie zaproponowano, aby organem do kontaktu z Komisją Europejską w zakresie zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 oraz organem właściwym wykonującym zadania państwa członkowskiego określone w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w
kontekście koncentracji był Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (zwany dalej „Prezesem UOKiK”), co zostało przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, natomiast organem właściwym do wykonywania zadań państwa członkowskiego określonych w rozporządzeniu 2022/2560 w zakresie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia był Prezes Urzędu Zamówień Publicznych (zwany dalej „Prezesem UZP”), co zostało przedstawione w projekcie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Powierzenie realizacji zadań państwa członkowskiego Prezesowi UOKiK i Prezesowi UZP uzasadniają kompetencje obu organów (Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach konkurencji, z kolei Prezes UZP jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych), a także ich wiedza i doświadczenie w obszarach, które zostały wskazane przez Komisję w rozporządzeniu 2022/2560 jako obszary postępowań.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ignacy Niemczycki Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.