W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Światowy Dzień Konsumenta. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci

15.03.2021

Piękne reklamy, promocje, rabaty, gratisy – w sieci czeka na nas wiele pułapek, a kreatywność osób, które są łase na nasze oszczędności, nie zna granic. Z okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiadamy, na co warto uważać, co powinno wzbudzać naszą czujność i przede wszystkim – jak nie dać się oszukać. Zapraszamy!

Co słychać w rodzinie

Światowy Dzień Konsumenta to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa – szczególnie w sieci. Internet pełen jest pułapek i oszustów, którzy tylko czekają na nieostrożnych użytkowników. Na co warto zwrócić uwagę? Na co szczególnie uważać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną kampanię pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci” startującą dokładnie 15 marca. Przez cały tydzień ostrzegać będą przed zagrożeniami czyhającymi w internecie – oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi oraz subskrypcjami-pułapkami.

Dzień konsumenta

Specjalny portal i wideoczaty z ekspertami

W ramach kampanii przygotowano m.in. interaktywne narzędzie edukacyjne, czyli stronę internetową konsument.edu.pl, na której znajdują się praktyczne porady i przykłady prób oszustw, a także codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku (od godz. 12). Eksperci będą ostrzegać m.in. przed zawieraniem umów na odległość, co często dotyczy osób starszych nabywających produkty np. na pokazach.

Wiarygodne informacje w domenach gov.pl

– Oszuści są niezwykle kreatywni. Podszywają się pod oficjalne instytucje czy strony prowadzące zbiórki pieniędzy na szczytne cele. Wystarczy chwila nieuwagi, by oszuści wyłudzili pieniądze od osób, które chcą pomóc innym. Kierując się najlepszymi intencjami, nie możemy zapominać o zdrowym rozsądku i czujności. Korzystajmy ze zweryfikowanych i wiarygodnych stron internetowych – uczula minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

W czasie pandemii koronawirusa nastąpił wysyp informacji, których autorzy powoływali się na znajomości w instytucjach państwowych. Większość z nich to klasyczne fake newsy.

Dzień konsumenta

Prawdziwe, rzetelne i bieżące informacje znajdują się na oficjalnych stronach internetowych instytucji takich jak Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia itp. Domeny z końcówką „gov.pl" oraz ich profile społecznościowe to wiarygodne źródła informacji.

Więcej na temat fake newsów przeczytają Państwo tutaj: https://www.gov.pl/web/koronawirus/walczymy-z-falszywymi-informacjami

Uwaga na fałszywe sms-y z „banków”

Sytuację wykorzystują też oszuści regularnie rozsyłający fałszywe wiadomości email czy sms-y dotyczące np. możliwości otrzymania dodatkowych środków na koncie. Bądźmy ostrożni, nie działajmy pod wpływem impulsu. W razie jakichkolwiek wątpliwości – zadzwońmy do banku i sprawdźmy informację u źródła. Nie dajmy się oszukać i uczulajmy naszych bliskich, szczególnie osoby starsze, które są najbardziej narażone na tego typu działania, by nie wierzyli we wszystko, co przeczytają w internecie.

Wideo

{"register":{"columns":[]}}