W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym (akronim: Hyperloop) był realizowany w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków Gospostrateg uruchomionego przez NCBR.

• Projekt Hyperloop realizowało: Konsorcjum Hyperloop w składzie: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, (Lider konsorcjum), Akademia Leona Koźmińskiego, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska (lider finansowy odpowiedzialny za rozliczenia finansowe).

Terminy:

  • Data złożenia wniosku: 20 grudnia 2017r.
  • Data decyzji ws. przyznania środków finansowych: 14 grudnia 2018r.
  • Data umowy o wykonanie i finansowanie projektu: 21 marca 2019r.
  • Data rozpoczęcia projektu: 1 maja 2019r.
  • Data zakończenia projektu: 30 września 2020r.
  • Data złożenia Raportu w NCBR: 30 listopada 2020r.
  • Data pozytywnej oceny Raportu przez NCBR: 28 października 2021r.
  • Data uznania przez NCBR realizacji projektu na podstawie umowy: 28 października 2021r.
  • Data posiedzenia KE-DG MOVE - Unit C.4 – Rail Safety: 29 stycznia 2021r.
  • Data 112 posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności 13 lipca 2021r.

 

Cele projektu

Uzyskanie odpowiedzi czy i jeżeli tak, to dlaczego warto inwestować w rozwój technologii kolei próżniowej (Hyperloop) w Polsce oraz w jaki sposób technologia ta powinna być wspierana.

Projekt składał się z siedmiu zadań, z których każde miało na celu zbadanie pewnego spektrum zagadnienia:

  1. Analiza preferencji Polaków w zakresie podróżowania oraz ich oceny istniejących i wschodzących środków transportu
  2. Weryfikacja społecznej akceptowalności wykorzystania kolei próżniowej do przewozów pasażerskich
  3. Weryfikacja technicznych możliwości budowy systemu kolei próżniowej i określenie jego teoretycznych parametrów eksploatacyjnych
  4. Badanie społecznego i gospodarczego zapotrzebowania na kolej próżniową
  5. Wpływ rozwoju technologii kolei próżniowej na polską naukę i przemysł oraz szeroko rozumianą gospodarkę
  6. Ramy prawno-organizacyjno-finansowe rozwoju i wdrożenia technologii kolei próżniowej
    w Polsce.
  7. Analiza komparatywna możliwości wdrożenia i funkcjonowania różnych technologii transportowych na odcinkach Warszawa-CPK-Łódź oraz CPK-Katowice/Kraków (po śladzie CMK) i Katowice-Kraków.

Publikacja wyników

Wystąpienia konferencyjne i seminaria

  • ALK-Aleksander, Maziarz 18th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, 17-18.08.2020, Regulating the Supervision System of Hyperloop – A Polish Perspective.
  • ALK-Aleksander Maziarz, 3rd International Conference on Business, Law and Social Science, 17-18.08.2020, Building Law and Introduction of Hyperloop – A Polish Perspective.
  • PW- Malczyk Paweł, Natalia Strawa, XXVI International Conference on Theory of Machines and Mechatronic Systems Dynamics and control of a high-speed vehicle suspension system moving in reduced-pressure conditions, 15.09.2018, Wrocław.
  • AGH- Rumin Rafał, Możliwości rozwoju technologii hyperloop w Polsce", Automotive - konferencja naukowo-techniczna - 26-27.09.2019 r. Legnica.
  • AGH- Feliks Jerzy „Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym – program Gospostrateg" - Carpathian Logistics Congress.
  • AGH - Feliks Jerzy, Rumin Rafał -"Ocena możliwości rozwoju i wdrażania technologii kolei próżniowej w Polsce" -, XX Międzynarodowa Konferencja Naukowa Zarządzanie Przedsiębiorstwem - Teoria i Praktyka, Racławice, 1-3 lipca 2020.
  • AGH-  Gdowska Katarzyna , Olena Stryhunivska, Rumin Rafał , Prymon-Ryś Ewa: “How can Hyperloop change people mobility and what are passengers afraid of?”, 14th Economics & Finance Conference, Lisbon, from: 28 September 2020, to: 29 September 2020.
  • AGH- Gospodarczyk Piotr, Stopka Grzegorz, Dybeł Piotr “Potencjał zastosowania technologii tunelowych w rozwoju kolei próżniowej”, VI Konferencja Naukowo-Techniczna „Energia i górnictwo – perspektywy zrównowazonego rozwoju”, Rybnik 28 -30.09.2020.
  • AGH- Białas Małgorzata, Surowiec Anna, Duda Joanna: “Ekonomiczne czynniki konkurencyjności kolei próżniowej w stosunku do alternatywnych rozwiązań”; VI Konferencja Naukowo-Techniczna „Energia i górnictwo – perspektywy zrównowazonego rozwoju”, Rybnik 28 -30.09.2020.
  • AGH- Stryhunivska Olena, Gdowska Katarzyna, Rumin Rafał: -“Analiza technologii Hyperloop pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów podczas poruszania się w tunelu KNC”; VI Konferencja Naukowo-Techniczna „EEnergia i górnictwo – perspektywy zrównowazonego rozwoju”, Rybnik 28 -30.09.2020.
  • AGH- Korbiel Tomasz, Rumin Rafał, Feliks Jerzy, Blaut Jędrzej: -“Analiza możliwości pomiaru i redukcji drgań w infrastrukturze liniowej dla technologii kolei próżniowej.”; VI Konferencja Naukowo-Techniczna „Energia i górnictwo – perspektywy zrównowazonego rozwoju”, Rybnik 28 -30.09.2020.

 

Raporty i inne publikacje naukowe

  • AGH- Gospodarczyk Piotr, Stopka Grzegorz, Dybeł Piotr - “Potential for tunnel technology in the development of hyperloop vacuum rail”,  New Trends in Production Engineering, Online ISSN: 2545-2843, Publisher: Sciendo 
  • AGH- Białas Małgorzata, Surowiec Anna, Duda Joanna - “Economic factors of vacuum rail’s competitiveness in Poland compared to alternative solutions”;  New Trends in Production Engineering, Online ISSN: 2545-2843, Publisher: Sciendo
  • AGH- Stryhunivska Olena, Gdowska Katarzyna, Rumin Rafał - “Key points of the management system for the safety of passengers travelling with low-pressure trains”;  New Trends in Production Engineering, Online ISSN: 2545-2843, Publisher: Sciendo AGH- Korbiel Tomasz, Rumin Rafał, Feliks Jerzy, Blaut Jędrzej  - “Analysis of the vibration measurement and reduction possibilities in linear infrastructure for vacuum rail technology”; New Trends in Production Engineering, Online ISSN: 2545-2843, Publisher: Sciendo

 

Raport NCBR czerwiec 2018r.

 

Efekty zakończenia Programu:

  • Zawiązanie się zespołów badawczych na uczelniach (AGH, PW). Z uwagi na realizowany w Departamencie Innowacji i Polityki Przemysłowej projekt Hyperloop Ministerstwo Rozwoju i Technologii cyklicznie uczestniczy w spotkaniach organizowanych przez KE-DG MOVE - Unit C.4 – Rail Safety. Na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2021r. MRiT zaprezentował wyniki tego projektu, celem zaakcentowania polskiego doświadczenia w badaniu tej koncepcji.
  • Biuro Badań i Rozwoju PKP zgłosiło chęć współpracy z ww. zespołami w ramach nowej perspektywy "Horyzont Europa" w partnerstwie – kolejowym Transforming Europe’s Rail System. Pierwsza telekonferencja na ten temat odbyła 21 grudnia 2020r.
  • Możliwość wykorzystania zbudowanych symulatorów do dalszych badań nie tylko w Polsce.

 

Rosnące zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego nowej generacji w Europie:

Polska spółka Nevomo (dawniej startup o nazwie Hyper Poland), przy udziale Instytutu Kolejnictwa, wraz z 12 konsorcjantami z 8 europejskich krajów, uzyskała grant w ramach inicjatywy  Shift2Rail.

Shift2Rail to partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze kolejowym, ustanowione na mocy art. 187 art. TFUE, które stanowi platformę dla sektora kolejowego jako całość do współpracy. Celem jej jest stymulowanie innowacji. Shift2Rail ma dziewięciu członków założycieli:

  1. Unię Europejską (reprezentowaną Komisję Europejską), ośmiu członków z branży kolejowej, w tym m.in. Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, CAF, Siemens, Thales, oraz
  2. zarządcy infrastruktury: szwedzki Trafikverket i brytyjski Network Rail.

Jest to inicjatywa, której celem jest poszukiwanie ukierunkowanych badań i innowacji (R&I) oraz rozwiązań rynkowych. Mają na celu przyspieszenie integracji nowych i zaawansowanych technologii z istniejącymi produktami kolejowymi. Shift2Rail promuje konkurencyjność europejskiego przemysłu kolejowego i odpowiada na zmieniające się potrzeby transportowe UE. Badania i innowacje prowadzone w ramach inicjatywy „Horyzont 2020” rozwijają technologię niezbędną do ukończenia Jednolitego Europejskiego Obszaru Kolejowego (SERA). W szczególności inicjatywa ma na celu:

  • podwojenie przepustowości europejskiego systemu kolejowego,
  • zwiększenie jego niezawodności i jakości usług o 50%, przy jednoczesnym zmniejszeniu o połowę kosztów cyklu życia.

 

Celem projektu pod nazwą Hypernex: Uruchomienie Europejskiego Systemu Hyperloop (Hypernex: Ignition of the European Hyperloop Ecosystem) jest:

  1. rozpoczęcie wspólnych badań,
  2. współpraca pomiędzy:
  • firmami,
  • ośrodkami naukowymi oraz
  • instytucjami badawczo-rozwojowymi.

Powyższe dotyczy zainteresowanych rozwojem systemu transportu nowej generacji, takich jak magrail i hyperloop.

W ramach projektu powstanie kompleksowe studium, bazujące na wiedzy ekspertów i partnerów. W rezultacie, program przyczyni się do:

  • wzmocnienia konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw sektora transportu kolejowego,
  • wdrożenia zrównoważonego systemu transportu inspirowanego technologią hyperloop.

Dzięki wymianie doświadczeń i komplementarności, projekt HYPERNEX ma szanse przyśpieszyć rozwój technologii w Europie. Sam kontynent może stać się liderem dla przyszłego rynku hyperloop na świecie. Realizacja programu ma potrwać rok. Projekt będzie realizowany w ramach unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 z budżetem 250.000 EUR. 

W projekcie bierze udział 13 podmiotów z 8 państw europejskich. Oprócz Nevomo, w projekcie biorą udział:

  1. pozostali europejscy liderzy technologii hyperloop (holenderski Hardt, hiszpański Zeleros oraz francusko-kanadyjski Transpod),
  2. wiodące uczelnie techniczne z:
  • Niemiec (TU Berlin),
  • Wielkiej Brytanii,
  • Włoch,
  • Hiszpanii,
  1. Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) oraz
  2. jednostki naukowo-badawcze, w tym polski Instytut Kolejnictwa.

W radzie doradczej projektu znalazły się też m.in. RENFE (hiszpański narodowy przewoźnik kolejowy) oraz RFI (włoski zarządca infrastruktury kolejowej).

  • Ta sama spółka Nevomo została zaproszona do udziału w holenderskim programie Hyperloop Development Program wraz z grupą 17 europejskich podmiotów m.in. Dutch Railways, TATA Steel, Royal Schiphol Group, TÜV Rheinland, Hardt. Przedmiotowy program jest finansowany przez rząd holenderski oraz konsorcjum firm badawczych. Będzie on realizowany przez 3 kolejne lata, poczynając od 2021 roku. Budżet to 30 mln EUR, z czego 4,5 mln EUR stanowi rządowy grant. Program zakłada m.in. stworzenie European Hyperloop Center oraz rozwój technologii hyperloop jako szybkiego i bezemisyjnego rozwiązania transportowego.
  • W kolejnych krajach (Hiszpania, Francja, USA) rozpoczęto prace dotyczące wsparcia rozwoju kolei niskiego ciśnienia (na różnym etapie przygotowań). Realizowane są też komercyjne projekty badawcze (Port Hamburg).
  • 18 marca 2021 w Valencji miała miejsce demonstracja prototypu pojazdu (wagon, którym będzie możliwa podróż z prędkością do 1000 km/h) firmy ZELEROS. Podczas prezentacji omówiono samą technologię HYPERLOOP oraz historię firmy. Zasygnalizowano udział Hiszpanii w Dubai Expo 2021-2022 m. in. z tym projektem .
  • W lipcu 2021 roku odbył się Europeean Hyperloop Week 2021  z polskim akcentem (firma Nevomo). Szerokiej publiczności została zaprezentowana technologia Hyperloop, w tym budowa prototypów. Ponadto Nevomo realizuje projekt "Opracowanie technologii napędu liniowego oraz magnetycznego systemu lewitacji i stabilizacji typu EDS do Magnetycznej Kolei Hybrydowej oraz Kolei Nisko-Ciśnieniowej"
  • W lipcu 2022r. był planowany kolejny Europeean Hyperloop Week 2022.
  • W rankingu Forbes 25 under 25 został uhonorowany p. Maksymilian Kozarzewski, który podczas swoich studiów na Uniwersytecie w Edynburgu, zajmował się projektem Hyperloop Edinburgh.
 

 

Wideo

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.09.2022 14:34 Sylwia Życzkowska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Katarzyna Korgol-Gers
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym (akronim: Hyperloop) był realizowany w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków Gospostrateg uruchomionego przez NCBR. 4.0 25.09.2023 09:55 Katarzyna Korgol-Gers
Projekt Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym (akronim: Hyperloop) był realizowany w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków Gospostrateg uruchomionego przez NCBR. 3.0 28.08.2023 14:55 Katarzyna Korgol-Gers
Projekt Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym (akronim: Hyperloop) był realizowany w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków Gospostrateg uruchomionego przez NCBR. 2.0 06.10.2022 09:24 Sylwia Życzkowska
Projekt Potencjał rozwoju i wdrażania w Polsce technologii kolei próżniowej w kontekście społecznym, technicznym, ekonomicznym i prawnym (akronim: Hyperloop) był realizowany w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków Gospostrateg uruchomionego przez NCBR. 1.0 30.09.2022 14:34 Sylwia Życzkowska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}