W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Kamila Król na posiedzeniu Rady UE ds. Konkurencyjności

25.09.2023

Ochrona wzorów przemysłowych, propozycja nowych norm dla pojazdów silnikowych Euro 7 i wpływ inicjatyw legislacyjnych UE na konkurencyjność gospodarki – to główne tematy posiedzenia Rady UE ds. Konkurencyjności COMPET z udziałem wiceminister Kamili Król.

Posiedzenie Rady ds. Konkurencyjności

Polska popiera podstawowe założenia nowej dyrektywy dotyczącej ochrony wzorów, które mają unowocześnić i udoskonalić obowiązujące przepisy – w szczególności inicjatywę końcowej liberalizacji rynku części zamiennych na poziomie unijnym i krajowym

– powiedziała wiceminister podczas posiedzenia Rady UE ds. Konkurencyjności COMPET w Brukseli.

W trakcie posiedzenia ministrowie przyjęli pakiet legislacji dotyczący prawnej ochrony wzorów wspólnotowych, a także projekt rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i silników oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich emisji i trwałości baterii (tzw. Euro 7).

W drodze kompromisu Polska poparła przedstawiony tekst kompromisowy dyrektywy i rozporządzenia ds. prawnej ochrony wzorów. Jednocześnie wiceminister podkreśliła wątpliwości Polski dotyczące okresu przejściowego wprowadzenia klauzuli napraw oraz zakresu przedmiotowego klauzuli napraw.  Zaznaczyła, że należy wnikliwie rozważyć, czy zaproponowane przepisy wystarczająco realizują cele polityki europejskiej w kontekście idei zrównoważonego rozwoju i wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej.

Powinniśmy jak najszybciej stworzyć konsumentom szersze możliwości efektywnej i szybkiej naprawy produktów. Tańsza naprawa, a nie pozbywanie się podzespołów i nabywanie nowych - jak to jest dotychczas, to przedłużenie żywotności produktów. Dzięki szerszemu otwarciu rynku, konsumenci będą mogli kupwać części w konkurencyjnych cenach, co jest szczególnie ważne w okresie obecnych wahań cenowych

- zaznaczyła wiceminister Kamila Król.

I dodała:

Konsument powinien mieć możliwość naprawy produktu w szerszym zakresie, szczególnie, że w dotychczasowych unijnych przepisach nie ma takich ograniczeń.

Podczas posiedzenia odbyła się również debata na temat działań następczych w związku z konkluzjami Rady Europejskiej z marca i czerwca w sprawie długoterminowej konkurencyjności i wydajności jednolitego rynku, w świetle komunikatów Komisji „30 lat Jednolitego Rynku” i „Długoterminowa konkurencyjność UE”. Wiceminister Król podkreśliła wagę procesu monitorowania konkurencyjności gospodarki UE, zwracając uwagę na szczególne znaczenie sprawnie funkcjonującego Jednolitego Rynku

Wiążemy duże nadzieje z nowym corocznym cyklem monitorowania konkurencyjności. Jednym z jej filarów jest funkcjonujący jednolity rynek. W tym kontekście niezwykle ważna będzie analiza postępów w pogłębianiu swobody przepływu usług, która wciąż napotyka na szereg barier. Ponadto w tym procesie należy uwzględnić ocenę wpływu udzielonej pomocy publicznej na integralność Jednolitego Rynku

podkreśliła wiceminister.

Wiceminister Król zwróciła także uwagę na istotne znaczenie wpływu unijnego rynku uprawnieniami do emisji na konkurencyjność gospodarki UE i zaapelowała do prezydencji o przeprowadzenie na forum Rady dyskusji na ten temat. Na zakończenie podkreśliła, że konieczne jest wdrożenie zalecenia Rady Kontroli Regulacyjnej, która w swoich raportach zwraca uwagę na konieczność poprawy analizy wpływu projektów UE na konkurencyjność, innowacje, MŚP i konsumentów.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}