W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Domy pomocy społecznej

Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje Wojewoda właściwy ze względu na położenie domu. Podmiotami uprawnionymi do prowadzenia domów pomocy społecznej są jednostki samorządu terytorialnego, Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe, organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia, inne osoby prawne oraz osoby fizyczne.

Zezwolenie wydaje się po złożeniu wniosku wraz z wszystkimi wymaganymi dokumentami oraz po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej.

Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje się na czas nieokreślony.

Zezwolenie wydaje się w formie decyzji administracyjnej.

Po uzyskaniu zezwolenia dom pomocy społecznej podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej prowadzonego przez Wojewodę.

Bez zgody Wojewody właściwe organy samorządu województwa, powiatu i miasta na prawach powiatu nie mogą zmienić przeznaczenia oraz typu domu pomocy społecznej.

Wymagane dokumenty

Wymagany jest wniosek wraz z załącznikami.

Wniosek zawiera:

  • nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej także dane osobowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, o ile osoba taki posiada);
  • numer w rejestrze przedsiębiorców albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • numer identyfikacyjny REGON;
  • nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej;
  • liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu;
  • strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.

Wymagane załączniki w przypadku jednostki samorządu terytorialnego:

  • kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę);
  • regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.

Wymagane załączniki w przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń innych osób prawnych i osób fizycznych:

  • kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (dokumenty dopuszczające obiekt do użytkowania lub pozwolenie na budowę);
  • regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt;
  • dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
  • informacja o sposobie finansowania domu pomocy społecznej;
  • zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;
  • zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego;
  • zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu ze składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
  • zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.

Oświadczenia, o których mowa w pkt. 6, 7 i 9, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Opłaty

Załatwiający sprawę nie ponosi żadnych opłat.

Termin załatwienia sprawy

Nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Odwołania

Odwołania należy kierować do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.

Miejsce załatwienia sprawy

Wniosek i wymagane dokumenty można przesyłać pocztą na adres:

Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie
Wydział Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin

lub złożyć osobiście w punkcie obsługi klienta w siedzibie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie parter ul. Spokojna 4.

Materiały

Formularz wniosku do pobrania
{"register":{"columns":[]}}