W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

Wydział koordynuje obsługę spraw paszportowych oraz z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych, aktów stanu cywilnego, zmiany imion i nazwisk oraz powszechnego obowiązku obrony. Realizuje zadania wynikające z programu integracji społeczności romskiej oraz wydaje zaświadczenia zgodnie z przepisami o stosunku Państwa do Kościołów RP. Prowadzi sprawy dotyczące nabycia, potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, a także dotyczące cudzoziemców przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i repatriacji.
 

Dyrektor: Dariusz Sala 
e-mail: dsala@lublin.uw.gov.pl


Zastępca dyrektora: Aneta Tkaczyk
e-mail: atkaczyk@lublin.uw.gov.pl


Zastępca dyrektora: Agnieszka Kusa-Malec
e-mail: akusa@lublin.uw.gov.pl

Kontakt

Sekretariat Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, pok. 258
tel.: 81 74 24 732
faks: 81 74 24 432
e-mail: wsoc@lublin.uw.gov.pl

Zadania wydziału

Do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców należy:

W zakresie ewidencji ludności, dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego:

  • sprawowanie nadzoru w zakresie: 
    • spraw meldunkowych, zadań związanych z wydawaniem, wymianą i unieważnieniem dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego, zmiany imion i nazwisk; 
  • wydawanie decyzji w II instancji w sprawach określonych ustawą o ewidencji ludności, dowodach osobistych, zmianie imion i nazwisk oraz decyzji w sprawie unieważnienia aktów stanu cywilnego;
  • prowadzenie spraw związanych z nadawaniem Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.

W zakresie obywatelstwa i repatriacji:

  • wydawanie decyzji o uznaniu za obywatela polskiego, potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego;
  • opiniowania wniosków do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie obywatelstwa polskiego oraz wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;
  • sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji zadań dotyczących repatriacji na terenie województwa.

W zakresie rejestracji i kwalifikacji wojskowej:

  • przygotowanie i przeprowadzenie rejestracji na potrzeby powszechnego obowiązku obrony oraz sprawowanie nadzoru nad jej przebiegiem;
  • przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej oraz sprawowanie nadzoru nad jej przebiegiem.

W zakresie wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych:

  • wydawanie zaświadczeń potwierdzających posiadanie osobowości prawnej kościelnych jednostek organizacyjnych; 
  • przyjmowanie zawiadomień o zmianach w jednostkach organizacyjnych kościołów i związków wyznaniowych; 
  • podejmowanie działań zapewniających realizacje „Programu integracji społeczności romskiej w Polsce”.

W zakresie spraw paszportowych:

  • prowadzenie spraw związanych z wydawaniem paszportów i paszportów tymczasowych obywatelom polskim;
  • prowadzenie spraw dotyczących utraty paszportu oraz wydawania decyzji o odmowie wydania paszportu i unieważnieniu paszportu.

W zakresie spraw cudzoziemców:

  • wydawanie decyzji dotyczących zezwolenia na pobyt czasowy, stały, rezydenta UE;
  • wydawanie decyzji dotyczących przedłużania wiz Schengen i wiz krajowych cudzoziemcom;
  • wydawanie decyzji dotyczących przedłużenia cudzoziemcowi okresu pobytu w ramach ruchu bezwizowego na terytorium RP;
  • wydawanie decyzji w II instancji dotyczących unieważnienia zezwolenia na przekraczanie granicy w małym ruchu granicznym;
  • wpisywanie zaproszeń do ewidencji zaproszeń oraz wydawanie decyzji o odmowie lub unieważnieniu wpisu;
  • prowadzenie spraw dotyczących wydawania, wymiany lub unieważnienia: kart pobytu, polskich dokumentów podróży, polskich dokumentów tożsamości, tymczasowych polskich dokumentów podróży;
  • potwierdzanie danych osobowych cudzoziemców – uczniów podróżujących w ramach wycieczek szkolnych w UE oraz ich prawa do ponownego wjazdu na terytorium RP;
  • prowadzenie spraw dotyczących wydawania zaświadczeń o zarejestrowaniu pobytu i dokumentów potwierdzających prawo stałego pobytu obywatelom UE oraz wydawanie kart pobytu i kart stałego pobytu członkom rodzin obywateli UE;
  • ustalanie kryteriów wydawania zezwoleń na pracę oraz wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców;
  • wydawanie decyzji dotyczących przyznania świadczeń pieniężnych posiadaczom Karty Polaka oraz członkom ich rodzin;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych przyznania lub przedłużenie ważności Karty Polaka oraz wydawanie decyzji administracyjnych w przedmiocie przyznania lub odmowy przyznania Karty Polaka, przedłużenia jej ważności lub unieważnienia dla obywateli Ukrainy, Republiki Białorusi oraz Federacji Rosyjskiej.
{"register":{"columns":[]}}