W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji” - debata z udziałem wiceminister Marzeny Machałek

27.05.2022

Sekretarz stanu MEIN Marzena Machałek wzięła udział w debacie „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji. Wdrażanie – bariery – efekt.” W rozmowie uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki, samorządowcy, dyrektorzy szkół i placówek, rodzice, uczniowie i naukowcy. Wydarzenie jest częścią ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Edukacja w zasięgu ręki”.

Zdjęcie zbiorowe uczestników debaty, stoją na tle białej ściany.

Głównym przedmiotem debaty były zagadnienia związane z zapewnieniem edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Omawiane były planowane zmiany i działania już realizowane. Rozmawiano o nowych standardach wczesnej pomocy dziecku i rodzinie, sposobie oceny potrzeb oraz konieczności przygotowania środowiska szkolnego do pracy ze zróżnicowanym zespołem. Są już materiały edukacyjne, uruchomione kierunki studiów podyplomowych finansowane przez MEiN. Od września w budżecie państwa zapewniono środki na zatrudnianie w szkołach nauczycieli - specjalistów, psychologów, pedagogów i logopedów. Co istotne od marca br. są dostępne środki finansowe na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych dla uczniów.

Przedmiotem dyskusji były także kwestie takie jak: bezpłatne narzędzia diagnostyczne, wykorzystywanie nowych technologii w edukacji włączającej, tworzenie planu pomocy dziecku i rodzinie opartego o ocenę funkcjonalną, sposoby oceny efektywnego wsparcia oraz wykorzystywanie zasobów środowiskowych i czynników sprzyjających rozwojowi dziecka.

Ponadto sekretarz stanu Marzena Machałek przekazała kluczowe dla omawianego problemu dane. Co trzecie dziecko uczęszczające do polskiej szkoły obejmowane jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną, co dziesiąty uczeń ma zaburzenia psychiczne. Kształceniem specjalnym objętych jest 4 procent uczniów, a wczesnym wspomaganiem rozwoju ponad 66 tysięcy dzieci. Minister podkreśliła również fakt, że około 70 procent dzieci i uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność uczęszcza do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.

- Nie możemy być obojętni na te dane, dlatego jesteśmy w procesie zmian, które mają na celu sprostanie tym wyzwaniom. Pracujemy dalej nad rozwiązaniami, które będą realną pomocą dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli – powiedziała minister Marzena Machałek.

Sekretarz stanu MEiN wskazała również na fakt, iż obecnie szkolonych jest kilkanaście tysięcy nauczycieli, a od września na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne przeznaczone zostaną dodatkowe środki w wysokości pół miliarda złotych. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie wysokiej jakości nauczania dla wszystkich uczniów.

- Szkoła ma być gotowa na przyjęcie każdego ucznia – dodała wiceminister Marzena Machałek.

Ponadto uczniowie biorący udział w debacie podkreślili, iż ważnym jest dla nich postawa nauczyciela jako mentora i autorytetu.

700 mln zł na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w 2022 r.

Na pierwszy etap standaryzacji zatrudniania nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych od września 2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy 520 mln zł. Ponadto od 1 marca w szkołach realizowane są zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Na ten cel MEiN przekazało 180 mln zł. Kwota ta pozwoli na zrealizowanie ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

Więcej psychologów i pedagogów w szkołach

17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W nowych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Rozwiązania w tym zakresie będą wprowadzane stopniowo, do 1 września 2024 r. Wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych rozpocznie się od 1 września 2022 r. Wymiar zatrudnienia będzie zależny od liczby dzieci w szkole lub placówce.

Dzięki wprowadzonym zmianom możliwy będzie wzrost liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych:

  • od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. –  z 22 tys. do 38 tys.,
  • od 1 września 2024 r. – do 51 tys.

Proponowane zmiany przygotowywane są we współpracy z ekspertami i specjalistami mają na celu zwiększenie szans każdego dziecka w edukacji.

Subwencja oświatowa na organizację kształcenia dzieci z niepełnosprawnością

Subwencja oświatowa na organizację kształcenia specjalnego wzrasta w szybszym tempie niż ogólna kwota subwencji oświatowej. W 2022 r. kwota przekazywana z budżetu państwa na kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wyniosła ok. 11 mld zł, co stanowi ok. 20 proc. całej subwencji oświatowej przekazywanej na ok. 5 proc. uczniów.

Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich

Większość dzieci z niepełnosprawnościami (64,6 proc.) uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, dlatego ważne jest działanie na rzecz wysokiej jakości edukacji dla wszystkich.

Wybrane działania na rzecz edukacji wysokiej jakości dla wszystkich:

  • szkolenia nauczycieli, specjalistów, organów prowadzących – docelowo 28 tys. osób – kwota 52 mln zł,
  • materiały metodyczne dla nauczycieli – do końca czerwca 2022 r.,
  • działania pilotażowe (asystent ucznia, specjalistyczne centra, ocena funkcjonalna) na łączną kwotę 111,3 mln zł,
  • 23 Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą.

Łączna wartość środków UE i budżetu państwa przeznaczona poza subwencją oświatową na ten cel to 219 mln zł. W nowej perspektywie finansowej UE zaplanowano 0,5 mld zł.

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}