W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Utworzenie Regionalnego Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży w Lublinie

28.04.2023

Lubelska Kurator Oświaty i dyrektor Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublinie podpisali porozumienie dotyczące realizacji projektów w zakresie poprawy dostępności opieki psychologicznej, psychiatrycznej i leczenia uzależnień dzieci i młodzieży. W uroczystości uczestniczył minister Przemysław Czarnek.

Za żółtym stołem stoją: minister Czarnek, kobieta w niebieskiej marynarce i dwóch mężczyzn w garniturach, na stole przed nimi stoi kilka mikrofonów, za nimi niebieska ściana z napisem Fundusz Europejskie - wspólnie tworzymy naszą przyszłość, z boku flaga Polski.

– Bardzo dziękuję za ten projekt, który rzeczywiście będzie wpływał bardzo mocno na naszą możliwość pomocy w zakresie psychologicznym dzieciom i młodzieży. Wiem, że tych problemów natury psychologicznej jest coraz więcej, wynika to z powodów cywilizacyjnych w szczególności. Te problemy pojawiały się jeszcze przed pandemią koronawirusa, jednak pandemia to pogłębiła i siłą rzeczy to, co jesteśmy winni młodzieży i dzieciom, to jest zwiększanie naszej pomocy psychologicznej na każdej płaszczyźnie, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe – mówił minister Przemysław Czarnek, przywołując najważniejsze zagadnienia związane ze wsparciem psychologiczno-pedagogicznym w szkołach. 

– Na szczeblu rządowym zrobiliśmy to, przeznaczając ponad 2 mld zł na dodatkowe 20 tys. etatów specjalistów w polskich szkołach. Zwiększyliśmy ich liczbę z 22 tys. do ponad 40 tys., a w planach jest, żeby w 2024 r. tych specjalistów w polskich szkołach było ponad 51 tys. - dodał minister Przemysław Czarnek.

Podpisanie porozumienia 

Lubelska Kurator Oświaty Teresa Misiuk i dyrektor Szpitala Neuropsychiatrycznego im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie Piotr Dreher podpisali porozumienia dotyczące realizacji projektów:

  • „Poprawa dostępności do świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki psychologicznej, psychiatrycznej i leczenia uzależnień dzieci i młodzieży poprzez utworzenie Regionalnego Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie”
  • „Funkcjonowanie i rozwój Regionalnego Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie cz. I”.

Regionalne Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie

Celem projektu jest rozwój środowiskowego modelu psychologicznej opieki zdrowotnej dla dzieci i młodzieży.  Zakłada on budowę sieci wspólnie działających instytucji i podmiotów, w których rodzina, dzieci i młodzież otrzymuje skoordynowane wsparcie jak najbliżej miejsca zamieszkania. 

Realizacja projektu została podzielona na trzy etapy:

  • etap I: rekrutacja podmiotów do udziału w projekcie: przedszkoli (10 proc.), szkół (80 proc.) innych podmiotów oświaty (10 proc.) – łącznie 120 podmiotów. 
  • etap II: październik 2023 – grudzień 2025 – szkolenia dla nauczycieli placówek współpracujących w projekcie, zrekrutowanych w ramach etapu I,
  • etap III (operacyjny): 2026-2029 – wsparcie psychologiczne w szkołach oraz w innych podmiotach w ramach funkcjonującego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Lublinie.

Zwiększenie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży

W 2022 r. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne realizujące realizowały zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło na ten cel 180 mln zł. 

Od 1 września 2022 r. rozpoczęło się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli specjalistów. Standardy określają minimalny wymiar zatrudniania nauczycieli specjalistów w ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach oraz zespołach tych przedszkoli i szkół. 
Na ten cel w budżecie państwa zabezpieczono dodatkowe środki.

W 2022 r. do organów prowadzących przedszkola i szkoły trafiło prawie 520 mln zł (zatrudnienie specjalistów dotyczyło 4 miesięcy). W ramach subwencji na 2023 rok naliczono na to zadanie środki w wysokości prawie 1,9 mld zł. 

Zatrudnienie nauczycieli specjalistów wzrosło z około 20 tys. etatów  w roku szkolnym 2021/2022 do prawie 42,2 tys. etatów specjalistów w roku szkolnym 2022/2023. Zakłada się, że dzięki wprowadzonym przepisom liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie o 143 proc. w stosunku do roku 2021.

Wsparcie w rozwiązywaniu problemów edukacyjno-wychowawczych w systemie oświaty zapewniają również poradnie psychologiczno-pedagogiczne. 

Współpraca pracowników poradni z przedszkolem, szkołą i placówką służy poprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wzbogaceniu wiedzy i umiejętności nauczycieli, m.in. w zakresie pracy z dzieckiem lub uczniem z zachowaniami presuicydalnymi i suicydalnymi.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}