W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Funkcjonowanie szkół w trakcie pandemii koronawirusa – wideokonferencja ministrów edukacji państwa UE

15.04.2020

Wymiana informacji i doświadczeń na temat wpływu pandemii koronawirusa na funkcjonowanie systemów edukacji, w szczególności w zakresie zastosowania zdalnego nauczania i uczenia się – to temat wideokonferencji ministrów edukacji państw UE, która odbyła się we wtorek, 14 kwietnia br. Polskę reprezentował Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski.

Minister edukacji siedzi przy stole i spogląda na duży monitor, gdzie widoczni są ministrowie edukacji państw Unii Europejskiej.

Wideokonferencji przewodniczyła Minister Edukacji i Nauki Chorwacji, Blaženka Divjak, a Komisję Europejską reprezentowała Komisarz UE ds. Innowacji, Badań, Kultury, Edukacji i Młodzieży, Mariya Gabriel. W wideokonferencji ministrów edukacji po raz pierwszy uczestniczyli również ministrowie spoza UE, tj. z Norwegii, Islandii i Szwajcarii.

Przedstawiciel Komisji Europejskiej wskazał w swoim wystąpieniu, że państwa UE bardzo szybko podjęły działania dotyczące dostosowania sposobu zapewniania edukacji w nowych realiach i przeszły na zdalne nauczanie. W tym zakresie występują pewne ograniczenia związane z dostępną infrastrukturą czy zasobami cyfrowymi, a także potrzebą podnoszenia kompetencji cyfrowych m.in. wśród nauczycieli. Mimo tych przeszkód wszystkie państwa zmobilizowały dostępne środki, aby zapewnić powszechne nauczanie w formie zdalnej.

W trakcie wideokonferencji ministrowie edukacji dyskutowali m.in. o , dalszym rozwijaniu metod zdalnego nauczania, wspieraniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz o możliwych strategiach wznawiania zajęć w szkołach. Podkreślono również, że wyzwaniem w najbliższym czasie będzie zapewnienie zdalnej edukacji dla kształcenia i szkolenia zawodowego, gdzie duży komponent stanowi praktyczne nauczanie i uczenie się w miejscu pracy. Podobne wyzwanie dotyczy organizacji egzaminów zawodowych.

Z informacji przekazanych przez ministrów wynika, że w niektórych państwach Unii Europejskiej szkoły pozostaną zamknięte do połowy maja, a w innych nawet do końca roku szkolnego. Dalsze decyzje w tej sprawie zostaną podjęte w zależności od rozwoju sytuacji.

Państwa członkowskie wyraziły przekonanie, że Komisja Europejska zapewni fundusze dla dalszego rozwoju zdalnej edukacji, w tym wsparcia dla uczniów z mniejszymi szansami.

To kolejna wideokonferencja ministrów edukacji państw Unii Europejskiej na temat wpływu pandemii  koronawirusa na systemy edukacji. Poprzednia odbyła się 12 marca br.

 

{"register":{"columns":[]}}