W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg

25.07.2022

Powstaną nowe mosty z rządowym dofinansowaniem

W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (poz. 1518), które z dniem 21 września 2022 r. zastąpi obowiązujące od ponad 20 lat przepisy techniczno-budowlane, czyli:

  • rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie,
  • rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.

Obowiązek wydania nowych przepisów techniczno-budowlanych nałożyła na Ministra Infrastruktury ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zanim jednak Sejm RP podjął decyzję o uchyleniu wszystkich przepisów techniczno-budowlanych, w resorcie infrastruktury z wyprzedzeniem zostały podjęte działania w celu opracowania nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie. Działania te określone są mianem rewolucji, ponieważ zmniejszone zostają liczby: rozporządzeń (z 3 do 1), paragrafów w tych rozporządzeniach (z około 660 do około 120) oraz załączników do rozporządzeń (z 13 do 3).

– Resort infrastruktury kompleksowo podchodzi do inwestycji infrastrukturalnych w drogownictwie: zapewnia zarówno ich finansowanie, jak i niezbędne zaplecze merytoryczne. W wytycznych zawarto katalogi typowych rozwiązań, a także zasady i przykłady ich stosowania i projektowania. Rozwiązania te pozwalają na optymalizację kosztów na każdym etapie inwestycji, przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa. Tylko takie podejście gwarantuje, ze inwestycje będą realizowane szybko i prawidłowo, z korzyścią dla uczestników ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Deregulacja w parze z dostępną wiedzą praktyczną

Nowe rozporządzenie w wielu wypadkach odsyła do zasad wiedzy technicznej, a ta z kolei zawarta jest m. in. we wzorcach i standardach rekomendowanych przez Ministra Infrastruktury na podstawie ustawy o drogach publicznych.

Warto przypomnieć, że Minister Infrastruktury rekomendował dotychczas do stosowania 24 opracowania. Obecnie trwają prace nad kolejnymi 32 opracowaniami, w które poza autorami zaangażowane są Komitety Techniczne ds. Wzorców i Standardów. Współpraca wszystkich środowisk z obszaru drogownictwa pozwala na wypracowanie najlepszych dobrych praktyk.

Będzie spójna nomenklatura

Ministerstwo Infrastruktury opracowało również projekt ustawy, której celem jest zapewnienie spójności nomenklatury w przepisach z obszarów: zarządzania infrastrukturą drogową (ustawa o drogach publicznych), wykonywania robót budowlanych na drogach (Prawo budowlane) oraz ruchu drogowego (Prawo o ruchu drogowym). Ustawa o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm w dniu 7 lipca 2022 r. i obecnie jest rozpatrywana przez Senat RP.

Bądź na bieżąco z informacjami o wymaganiach technicznych w drogownictwie

Zachęcamy do odwiedzania strony internetowej poświęconej wymaganiom technicznym w drogownictwie (https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wymagania-techniczne-w-drogownictwie), na której znajdują się wszelkie niezbędne informacje o przepisach techniczno-budowlanych oraz wzorcach i standardach.

{"register":{"columns":[]}}