W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj informację publiczną

Poniżej znajdziesz wskazówki, w jaki sposób możesz uzyskać informację publiczną.

Każdy ma prawo do uzyskania informacji o działalności i funkcjonowaniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz służby zagranicznej w zakresie i na zasadach przewidzianych w ustawie o dostępie do informacji publicznej (DZ. U. z 2014 r. poz. 782 t.j., ze zm.).

Podstawowe informacje są zamieszczane na stronach internetowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, polskich placówek zagranicznych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej MSZ.

Dodatkowe informacje w zakresie dotyczącym Ministerstwa są udostępniane w odpowiedzi na wniosek, który można przesłać:

  • pocztą elektroniczną na adres Biura Współpracy z Mediami: udip@msz.gov.pl
  • faksem na nr +4822 523 9099
  • pocztą na adres: 

Ministerstwo Spraw Zagranicznych,
Al. J. Ch. Szucha 23,
00-580 Warszawa

Jeśli informacje można udostępnić niezwłocznie, jest ona przekazywana ustnie lub pisemnie bez pisemnego wniosku.

Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w taki sam sposób i w takiej formie, w jakiej wniosek wpłynął. Wyjątkiem są ograniczenia natury technicznej.

Zwracamy jednocześnie uwagę, że w świetle dotychczasowego, znanego MSZ orzecznictwa, sprawami w świetle Ustawy o dostępie do informacji publicznej (UDIP) nie są:

- dokumentacja o charakterze wewnętrznym bądź aktywność o charakterze technicznym, tj. kalendarze spotkań osób publicznych, opinie ekspertów (jeżeli nie dotyczą konkretnego aktu prawnego będącego już przedmiotem prac legislacyjnych), wewnętrzna korespondencja urzędowa o charakterze organizacyjnym i porządkowym nie stanowiąca akt sprawy, korespondencja w tym mailowa osoby wykonującej funkcje publiczne z jej współpracownikami, wewnętrzna korespondencja elektroniczna służąca wymianie informacji, korespondencja urzędowa służąca wypracowaniu stanowiska, ale nie zawierająca jego ostatecznego kształtu (wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt I OSK 1566/17); w  tym dokumenty wewnętrzne, które mają charakter organizacyjny, techniczny i nie przesądzają o kierunkach działania organu w konkretnej sprawie, nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. (Wyrok NSA z dnia 10 września 2024 r., sygn. III OSK 2399/22)

- konkretne i indywidualne sprawy osób fizycznych, gdyż ich przedmiotem nie są problemy lub kwestie, które mają znaczenie dla większej liczby osób czy grup obywateli lub są ważne dla funkcjonowania organów państwa. Z żądania udostępnienia informacji publicznej musi wynikać interes obiektywny, a nie subiektywny (wyrok NSA: z dnia 20 września 2018 r., sygn. akt I OSK 1359/18 oraz z dnia 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt I OSK 1889/17)

- wnioski dotyczące spraw przyszłych, planowanych, dopiero projektowanych, gdyż informacja publiczna musi istnieć w formie stałej w momencie składania wniosku (wyrok WSA we Wrocławiu z 9 maja 2024 r., sygn. akt IV SAB/Wr 548/23)

- zapytania dotyczące sporządzenia prac naukowych, gdyż w orzecznictwie dość jednoznacznie wskazuje się, że praca naukowa realizuje cel niepubliczny i jest przykładem interesu prywatnego (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 stycznia 2004 r., sygn. akt II SA/Ka 2633/03)

- korespondencja dyplomatyczna (nota dyplomatyczna) - nie podlega upublicznieniu z uwagi na poufny charakter relacji dyplomatycznych, jak również z uwagi na zapisy Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z 1961 r. W tym przypadku następuje wyłączenie stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej poprzez akt zajmujący wyższą pozycję w hierarchii źródeł prawa, tj. umowę międzynarodową (art. 91 ust. 1 i 2 Konstytucji), którą jest wspomniana Konwencja. Co do zasady noty dyplomatyczne zostały zakwalifikowane przez sądownictwo administracyjne jako korespondencja dyplomatyczna objętą tajemnicą dyplomatyczną, która w polskim porządku prawnym stanowi inną tajemnicę prawnie chronioną. Taka konkluzja wypływa z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2019 r. oraz z dnia 20 sierpnia 2020 r. wydanych w sprawach odpowiednio o sygn. akt II SA/Wa 2275/19 oraz II SA/Wa 1954/19.

{"register":{"columns":[]}}