W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Strategiczny plan działań w zakresie edukacji ekologicznej

Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi prace nad „Strategicznym planem działań w zakresie edukacji ekologicznej”. Przygotowanie dokumentu jest zadaniem Ministra Klimatu i Środowiska zapisanym w „Polityce Ekologicznej Państwa 2030 – strategii rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej (PEP2030)”, przyjętej 16 lipca 2019 r. Dokument będzie prezentować ramy wdrożeniowe działań z obszaru edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, uwzględniających treści dotyczące ochrony środowiska i klimatu ujęte w PEP2030.

Cel strategiczny:

Środowisko i edukacja. Rozwijanie kompetencji ekologicznych społeczeństwa.

Cele operacyjne:

  1. Poprawa spójności polityk krajowych i lokalnych w obszarze edukacji ekologicznej;
  2. Wskazanie priorytetowych obszarów tematycznych oraz kluczowych grup społecznych i zawodowych dla działań edukacyjnych;
  3. Usystematyzowanie i skoordynowanie działań w obszarze edukacji ekologicznej;
  4. Określenie długoterminowych celów, sposobu ich realizacji i pomiaru skuteczności działań;
  5. Zaplanowanie efektywnego finansowania i koordynacja różnorodnych działań, z wykorzystaniem środków krajowych i europejskich.

Cele edukacji ekologicznej, zgodnie z Deklaracją z Tbilisi (1977) są następujące:

  1. Uświadomienie - czyli pomoc różnym grupom społecznym w uświadomieniu sobie globalnego charakteru środowiska;
  2. Dostarczenie wiadomości - pomoc w zdobywaniu wiadomości o środowisku i związanych z nim problemach;
  3. Kształtowanie postaw - inspirowanie wyboru wartości i dostarczanie motywacji do zmiany postawy na przyjazną środowisku;
  4. Nabycie kompetencji - kształcenie zdolności do określania i rozwiązywania problemów dotyczących środowiska;
  5. Demokratyzacja - umożliwienie aktywnego uczestnictwa grupom społecznym i poszczególnym osobom w rozwiązywaniu problemów ekologicznych.

Jak osiągnąć te cele?

  • Edukacja ekologiczna powinna być skierowana nie tylko do dzieci i młodzieży, ale także (a może nawet: przede wszystkim) do dorosłych, szczególnie tych decyzyjnych w kwestiach istotnych dla środowiska, społeczeństwa i gospodarki.
  • Powinniśmy kłaść nacisk na zmiany praktyk społecznych, a istotnym wymiarem tych działań jest moderowanie społecznej dyskusji o możliwościach zmiany stylu życia ma bardziej zrównoważony (zwiększenie udziału mediów).
  • Kompleksowa edukacja ekologiczna i klimatyczna musi obejmować edukację formalną, nieformalną i pozaformalną. Każdy z komponentów edukacji ekologicznej powinien być prowadzony w oparciu o nowoczesne metody i narzędzia nauczania, a także realizowany w dialogu i we współpracy z interesariuszami tych działań, w tym m.in. z instytucjami naukowymi, organizacjami pozarządowymi oraz społeczeństwem obywatelskim.
  • Edukacja ekologiczna musi być poparta dostępem do rzetelnych źródeł wiedzy o stanie środowiska, w szczególności poprzez prowadzenie badań, obserwacji i ocen stanu komponentów środowiska oraz kontynuację budowy i rozwijanie baz danych przestrzennych.
  • Zmiana systemowa, wprowadzająca edukację ekologiczną i klimatyczną na wszystkich poziomach nauczania, powinna zostać dokonana w sposób interdyscyplinarny, z nastawieniem na długofalowe skutki. Za wzór może tu posłużyć proces informatyzacji i cyfryzacji szkoły. Edukacja informatyczna jest realizowana zarówno na wydzielonych zajęciach z informatyki, jak i podczas wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach innych przedmiotów. Wdrożenie edukacji informatycznej do szkół wpłynęło na rozwój tej dziedziny i dynamiczny rozrost związanej z nią gałęzi gospodarki, przyczyniając się do wyrównania różnic między stanem wiedzy i kompetencji w większych ośrodkach miejskich oraz poza nimi.
  • Podobnie powinniśmy podejść do kształcenia „umiejętności ekologicznych i klimatycznych”, tak aby wraz z rozwojem i wdrażaniem zielonych technologii rozwijać również kompetencje społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży.
  • Wsparciem dla realizacji działań w obszarze edukacji ekologicznej powinien być wykorzystanie zamówień publicznych - w szczególności podjęcie odpowiednich działań edukacyjnych, zwiększających świadomość zamawiających, przedstawicieli instytucji kontrolnych w zakresie istniejących problemów środowiskowych, ich znaczenia, a także potrzeby i sposobu uwzględniania tych kwestii w ramach prowadzonych postępowań.

Harmonogram działań i przebiegu procesu konsultacyjnego:

Kompleksowa edukacja ekologiczna i klimatyczna wymaga równoległego prowadzenia działań w zakresie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej, we wszystkich obszarach tematycznych objętych strategią. Każdy z wyżej wspomnianych komponentów edukacji ekologicznej i klimatycznej powinien być prowadzony w oparciu o nowoczesne metody i narzędzia nauczania, a także realizowany w dialogu i we współpracy z interesariuszami tych działań, w tym m.in. organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oświatowymi i naukowymi, instytucjami zarządzającymi obszarami cennymi przyrodniczo, mediami, organizacjami pozarządowymi oraz reprezentantami lokalnych społeczności. W związku z powyższym, Strategiczny plan działań w zakresie edukacji ekologicznej zostanie sporządzony modelu partycypacyjnym z udziałem istotnych, w kontekście jego realizacji i celów, instytucji, organizacji i osób.

 

2024 rok

  • Opracowanie założeń dla planu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska we współpracy z innymi kluczowymi resortami -  punkt wyjścia do konsultacji;
  • Przygotowanie i facylitacja dialogu z przedstawicielami kluczowych interesariuszy  - wypracowanie kluczowych rekomendacji do planu;
  • Opracowanie wstępnej wersji Strategicznego planu.

2025 rok

  • Przekazanie projektu dokumentu do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych;
  • Wprowadzenie zmian zgodnie z wnioskami z uzgodnień i konsultacji – przygotowanie ostatecznej wersji dokumentu;
  • Przyjęcie Planu przez Radę Ministrów.

Departament odpowiedzialny:

Departament Edukacji i Komunikacji, Wydział Edukacji Ekologicznej i Klimatycznej

Kontakt:

dek@klimat.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}