W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja o trybie składania wniosków na ordery, odznaczenia państwowe i resortowe

22.11.2023

Termin składania wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych upływa – 23 lutego 2024 r.

Wnioski dotyczące Medalu Komisji Edukacji Narodowej należy przekazywać – do 31 marca 2024 r.

Nadsyłana do Ministerstwa kompletna dokumentacja powinna zawierać:

Medale KEN

  1. Pismo przewodnie zawierające imienną listę kandydatów do Medalu KEN podpisane przez osobę reprezentującą jednostkę organizacyjną sporządzającą wnioski (np. Kuratora Oświaty, Rektora Uczelni).
  2. Wnioski (w jednym egzemplarzu) przygotowane na obowiązującym formularzu.

Ordery i odznaczenia państwowe

  1. Pismo przewodnie podpisane przez osobę reprezentującą jednostkę organizacyjną składającą do MEN wnioski, zawierające liczebne zestawienie kandydatów do orderów i odznaczeń państwowych oraz ich imienną listę, zgodną z wymogami określonymi w § 4 rozporządzenia Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń (…).
  2. Wnioski (w jednym egzemplarzu) przygotowane na obowiązujących formularzach według następujących wzorów:
  3. Listę kandydatów do orderów i odznaczeń państwowych zarejestrowaną na nośniku CD (program Excel).
  4. „Zapytanie o udzielenie informacji o osobie” wypełnione w punktach od 1 do 11 i 12.1. z wypełnioną nazwą i adresem podmiotu kierującego zapytanie oraz datą - według następującego wzoru.

Informacje uzupełniające dotyczące składanych dokumentów o nadanie orderów i odznaczeń państwowych

  1. Wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych powinny być prawidłowo przygotowanie pod względem formalnym i merytorycznym, ponieważ Kancelaria Prezydenta RP nie będzie przyjmowała wniosków o nadanie odznaczeń sporządzonych na innych drukach niż obowiązujące. Druki wniosków o nadanie orderów i odznaczeń muszą być zgodne z załącznikiem do rozporządzenia Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów w brzmieniu nadanym mu przez rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i odznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów – załącznik 1 (Dz. U. z 2011 r. Nr 186, poz. 1102.).

    Na podstawie oceny prawidłowości wypełnionych wniosków nadsyłanych do MEN sformułowano poniżej uwagi, które powinny być wykorzystywane przez jednostki organizacyjne sporządzające wnioski oraz przez członków komisji ds. odznaczeń w organach opiniujących.

    Uzasadnienia powinny prezentować konkretne, wybitne dokonania kandydatów, adekwatne do klasy wnioskowanego orderu i odznaczenia, mające miejsce po otrzymaniu ostatnio nadanego orderu lub odznaczenia. Prezentowane osiągnięcia powinny być określone w czasie, aby można było ocenić czy miały one miejsce po, czy przed nadaniem ostatniego odznaczenia.

    W przypadku wniosków o Medal za Długoletnią Służbę należy podać ogólny staż pracy kandydata i wymienić jego szczególne zasługi w zakresie wykonywanych obowiązków.

    W szczególności należy pamiętać o trójstopniowym podziale Medalu za Długoletnią Służbę i obowiązującej zasadzie, że wniosek o nadanie Medalu przedstawia się nie wcześniej niż po 30 latach pracy zawodowej osoby proponowanej do odznaczenia na I stopień, po 20 latach pracy zawodowej do odznaczenia na II stopień oraz po 10 latach pracy zawodowej do odznaczenia na III stopień. Komisja działająca przy MEN zwraca uwagę na bardzo częste błędy w tym obszarze, polegające m.in. na nieodpowiednim kwalifikowaniu stopnia Medalu w stosunku do stażu pracy danej osoby (np. przedkładanie do MEN wniosku o nadanie Medalu Srebrnego za Długoletnia Służbę osobie z 36- letnim stażem pracy, itp.). Ponadto, Komisja zauważa także niepokojącą tendencję do ponownego przekazywania wniosków dla osób, które w danym roku nie otrzymały odznaczenia państwowego, zawierające identyczną treść, uzasadnienie, a nawet te same błędy.

    Uzasadnienie wniosku musi być podpisane przez aktualnego pracodawcę i zawierać jego pieczęć (a w przypadku wniosków kierowanych przez związki zawodowe, poza pieczęcią pracodawcy, uzupełnieniem wniosku może być również pieczątka i podpis osoby, która działa w imieniu związku zawodowego).
    W uzasadnieniu wniosku o nadanie Krzyża Zasługi trzeba wskazać szczególne zasługi wykraczające poza obowiązki służbowe.

    Należy przestrzegać, aby informacje formalne odpowiadały informacjom zawartym w „Zapytaniu o udzielenie informacji o osobie” (tzw. KRS) – dotyczy to m.in. numeru PESEL, pisowni nazwisk, w tym przybranych, rodowych i nazwisk rodowych matek. Należy zwrócić uwagę, że miejsce zamieszkania (KRS) nie musi być takie jak miejsce zameldowania, o którym mowa we wniosku.

    Nie należy zmieniać szerokości rubryk zawartych we wnioskach ani ustalonego rozmiaru czcionki.

    Jednostki organizacyjne sporządzające wnioski wpisują TAK do rubryki nr 13 tylko w przypadku posłów, senatorów oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

    Wypełnianie poniżej wskazanych numerów rubryk należy do:

    1. jednostek organizacyjnych sporządzających wnioski – dot. rubryki nr 19 (lub nr 19 i 20 w przypadku Medalu za Długoletnią Służbę). UWAGA! Jednostka wpisuje jedynie pełną nazwę stopnia odznaczenia;
    2. organów uprawnionych do występowania do Prezydenta RP z wnioskami o nadanie orderów lub odznaczeń (np. MEN) – dot. rubryki nr 20 (lub nr 21 w przypadku Medalu za Długoletnią Służbę);
    3. organów wnioskujących – dot. rubryki nr 21 (lub nr 22 w przypadku Medalu za Długoletnią Służbę) tylko w zakresie podpisu.

    UWAGA! Jednostki organizacyjne sporządzające wnioski w rubryce nr 21 (Medal za Długoletnią Służbę) wpisują wyłącznie nazwę stopnia odznaczenia, a w przypadku Orderu – Odznaczenia w rubryce nr 20 wyłącznie nazwę klasy orderu lub stopnia odznaczenia.

    Ponadto, wypełniając wniosek organ go sporządzający powinien wpisywać właściwe informacje do rubryki nr 15 (ordery i odznaczenia) i rubryki nr 17 (wyróżnienia i  odznaki).

  2. Wzór listy – wykazu kandydatów do orderów i odznaczeń państwowych, który należy wykorzystać przy sporządzaniu list – wykazów na nośnikach CD (program Excel) przekazywanych do MEN.

Ordery i odznaczenia, których przyjęcia odmówiono lub z innych przyczyn nie można było ich wręczyć zasłużonym, należy odesłać do Ministerstwa Edukacji Narodowej wraz ze szczegółowym uzasadnieniem. W świetle obowiązujących przepisów nie stanowi przesłanki do zwrotu odznaczeń państwowych informacja o niestawieniu się danej osoby na ceremonii wręczenia.

Mając na uwadze pojawiające się wątpliwości w zakresie upoważnienia do wręczenia odznaczeń państwowych uprzejmie informujemy, że w przypadku, gdy odznaka odznaczenia państwowego, celem dokonania wręczenia, została przez Kancelarię Prezydenta RP przekazana podmiotowi, który wnioskował o nadanie tego orderu lub odznaczenia i który jest jednocześnie wnioskodawcą w rozumieniu art. 2 ustawy o orderach i odznaczeniach, to tylko ta osoba lub jej zastępca jest upoważniona do wręczenia w imieniu Prezydenta RP odznaki. Jeżeli zaś odznaka ma być wręczona przez inny podmiot np. wojewodę, który w danym przypadku nie był wnioskodawcą, musi on uzyskać upoważnienie Prezydenta RP, wydane na podstawie art. 33 ustawy o orderach i odznaczeniach.

Odbiór odznaczeń państwowych jest możliwy wyłącznie przez pracownika merytorycznego jednostki organizacyjnej składającej wnioski do MEN, po przedstawieniu ważnego upoważnienia.

Podstawy prawne regulujące zasady i tryb nadawania orderów i odznaczeń państwowych oraz resortowych:

  1. Ustawa o orderach i odznaczeniach oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia Prezydenta RP.
  2. Ustawa o Krajowym Rejestrze Karnym, rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie udzielania informacji o osobach oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym.
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 września 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad nadawania „Medalu Komisji Edukacji Narodowej”, trybu przedstawiania wniosków, wzoru medalu, trybu jego wręczania i sposobu noszenia (Dz. U. z 2000 r. Nr 99, poz. 1073, z późn. zm.).

Klauzula informacyjna - przetwarzanie danych osobowych w sprawach dotyczących nadawania Medalu Komisji Edukacji Narodowej

Administrator danych osobowych:

Minister Edukacji
al. J. Ch. Szucha 25
00-918 Warszawa

  1. Dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych:
    Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J. Ch. Szucha 25, 00-918 Warszawa
    e-mail: inspektor@mein.gov.pl
    .
  2. Przetwarzane dane osobowe obejmują w szczególności dane identyfikacyjne, kontaktowe, dane dotyczące miejsca pracy i wykształcenia oraz uzasadnienie nadania Medalu. Medal nadaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania z własnej inicjatywy albo na wniosek: ministrów (kierowników urzędów centralnych), rektorów szkół wyższych, wojewodów, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole, szkołę lub placówkę, władz statutowych organizacji społecznych lub stowarzyszeń prowadzących statutową działalność oświatowo-wychowawczą, władz statutowych ogólnokrajowych organizacji związkowych, kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej.  
  3. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w powiązaniu z przepisami ustawy – Karta Nauczyciela oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad nadawania "Medalu Komisji Edukacji Narodowej", trybu przedstawiania wniosków, wzoru medalu, trybu jego wręczania i sposobu noszenia (dalej: rozporządzenia MEN) w celu prowadzenia postępowań w sprawie nadania Medalu Komisji Edukacji Narodowej.
  4. Dane osobowe gromadzone są w związku z procedurą nadawania Medalu Komisji Edukacji Narodowej i będą przechowywane, zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, przez 50 lat.
  5. Odbiorcami danych osobowych będą organy władzy publicznej oraz inne podmioty uczestniczące w procesie nadania Medalu Komisji Edukacji Narodowej w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów obowiązującego prawa. W zakresie obsługi informatycznej zebrane dane będą przetwarzane przez Centrum Informatyczne Edukacji – jednostkę podległą Ministrowi Edukacji Narodowej.
  6. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania, prawo usunięcia (w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej), ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu wobec przetwarzania. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na niezgodne z prawem ich przetwarzanie.
  7. W trakcie prowadzenia postępowań w sprawach nadania Medalu Komisji Edukacji Narodowej nie dochodzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania. Dane osobowe nie są przekazywane do państw trzecich, ani do organizacji międzynarodowej.

 

{"register":{"columns":[]}}