W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Prawo do opieki duszpasterskiej

Przebywanie w szpitalu może trwać nawet kilkanaście dni. Nie mamy wówczas możliwości wykonywania swoich codziennych obowiązków i czynności, do których byliśmy przyzwyczajeni, kiedy byliśmy zdrowi. Jedną z takich czynności może być również kontakt z duchownym naszego wyznania.

Pacjent ma  prawo do bezpośredniego kontaktu z duchownym wyznawanej religii.  Przebywanie w szpitalu nie może być powodem ograniczenia tego prawa. Jeżeli w szpitalu organizowane są spotkania z duchownym lub obrzędy religijne, pacjent ma prawo w nich uczestniczyć jeśli tylko wyrazi taką chęć.  

Poza pewnymi wyjątkami np. epidemiologicznymi, szpital nie może ograniczyć odwiedzin duchownego w szpitalu lub przyjmowania przez pacjenta sakramentów.

Prawo do opieki duszpasterskiej  przysługuje każdemu człowiekowi niezależnie od wieku i jest szczególnie ważne w przypadku chorych także tych hospitalizowanych czy przebywających w zakładach opiekuńczo leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych.

 Realizacja tego prawa:

  • powinieneś zgłosić personelowi medycznemu, że chciałbyś spotkać się z duchownym swojego wyznania,
  • opieka duszpasterska jest bezpłatna,
  • zadaniem placówki i zatrudnionego w nim personelu jest takie zorganizowanie jego funkcjonowania, by prawo to faktycznie mogło zostać zrealizowane,
  • powinna gwarantować poufność i intymność choremu (np. zapewnienie warunków, w których zostanie zachowana dyskrecja przy spowiedzi, może to być wyznaczenie odrębnego pomieszczenia na ten cel, a w przypadku pacjentów obłożnie chorych przygotowanie parawanów lub zasłon),
  • powinno gwarantować poszanowanie swobody wyznania innych pacjentów. Obrzędy religijne nie powinny być przeprowadzane w sposób zakłócający spokój innym chorym.
  • Powinno odbywać się z uwzględnieniem rytmu pracy placówki medycznej i nie kolidować z bezpieczeństwem zdrowotnym pacjentów, np. terminami obchodów, wykonywaniem danych zabiegów, wydawaniem posiłków.

Tylko taka postawa pacjenta i personelu medycznego zapewni możliwość skorzystania
z omawianego prawa, a także będzie kształtowała pozytywne, partnerskie relacje między chorym a personelem medycznym.

{"register":{"columns":[]}}